אמור לי מה הטוֹפִּינְג שלך ואומר לך מי אתה

לרגל חג החנוכה, מדליק המומחה לקידום ופיתוח עסקי נדב בורלא זרקור על המאכל המסורתי והוותיק שבשנים האחרונות נכנס לתהליך מיתוג מטורף ויצא עכשווי, צבעוני ועדכני כמו יצירת אומנות פוסט-מודרנית – הסופגנייה • דרך סיפור המיתוג של הסופגנייה ניתן ללמוד טיפים כיצד אפשר להעתיק את ההצלחה הזו ולאמץ מהלכים חשובים לקידום העסק

סופגניות, שוק מחנה יהודה, ערב חנוכה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לכבוד חג האור, אני רוצה להדליק זרקור על המאכל המסורתי והוותיק שבשנים האחרונות נכנס לתהליך מיתוג מטורף ויצא עכשווי, צבעוני ועדכני כמו יצירת אומנות פוסט-מודרנית – הסופגנייה! 

ובשביל להמחיש את הנקודה על סופגניות, אני אשתמש דווקא באנקדוטה על תפוחים. לצורך העניין, אם הייתם הולכים לשוק, חוזרים הביתה עם שקית שקופה של קילו תפוחים, ובביס הראשון הייתם מגלים שאלו התפוחים הטעימים בעולם. מה הייתם עושים? סביר להניח שהייתם מספרים את זה לכל החברים (אולי גם מעלים לאינסטוש) ובנוסף, חוזרים לקנות עוד. 

עד פה הפסקה הפסטורלית נשמעת כמו סיפור עם הפי אנד. אממה, הבעיה שבשוק כל הדוכנים נראים אותו הדבר, ומוכרים את אותה הסחורה ובמחירים די זהים. כך שאותו דוכן יתקשה לייצר נאמנות מצד הלקוח, שבפעם הבאה ירכוש את התפוחים שלו בדוכן הראשון שהוא יפגוש. אם הוא בכלל זוכר מאיפה הוא קנה את התפוחים הטובים בעולם. 

אבל לפני כמה שנים, הגיעה חברה אחת, לקחה את הרעיון של מאכל בסיסי ומיושן, מיתגה אותו כך שהוא הפך לילד המקובל בשולחן האירוח שלכם. אותה החברה (שאני מאוד אוהב אותה ואת הסופגניות שלה, ולשם השעשוע, אתן לכם לנחש בעצמכם את שמה) גורמת לחלקים נבחרים באוכלוסייה המקומית לעמוד בתורים אינסופיים בשביל סופגנייה. אני מניח שבשלב הזה, אני לא צריך לציין איך קוראים לחברה כי כבר עליתם על זה בעצמכם. 

המרצדס של הסופגניות

זה לא משנה אם אתם משתייכים למועדון המעריצים של המותג או שאתם אוהדים של המתחרים. בסופו של דבר, החברה לקחה בצק מטוגן ונוטף שמן, והפכה אותו לסמל סטטוס, שאנשים נהנים להצטלם איתו, לעלות לרשתות החברתיות, ולשלם עליו הרבה יותר. זהו קרנבל של חשיבה מחוץ לצנצנת הריבה.

סופגנייה זה מוצר זול, ואותה חברה לקחה את המוצר ומתחה אותו למקסימום האפשרי מכל הבחינות. ולא רק זה, אלא שכל שנה הם מחדשים צבעים וטעמים. הם גורמים לנו לקנות סופגניות חודש לפני שהחג מתחיל וחודש אחרי שהוא מסתיים (והחג הוא רק 8 ימים, כזכור לכם). 

ומעבר לזה הם מיתגו האריזות, כך שכשאתה מתקרב לדוכן, אתה אוטומטית מרגיש כמו ילד בלונה פארק. במילים אחרות, החברה לקחה מוצר בסיסי, והלבישה עליו את השפה המיתוגית שלה. התוצאה היא מוצר בשיאו שלא מתנצל: לא על המחיר, לא על הקלוריות, ולא על הצנתור שכנראה שתצטרכו אם תאכלו יותר מידי. 

לענות על צורך זה כבר לא מספיק

יש הרבה עסקים שיודעים לענות על צורך, האתגר הוא להנגיש את העסק לציבור, כך שמספיק אנשים יכירו את העסק ויקנו ממנו. תחשבו על הישראלי המצוי, הוא אוהב לארח, הוא חי בחברותא, וחג החנוכה נטול הלחצים הוא החג האולטימטיבי לשם כך. 

 

איך הקוסמטיקאית או מאמן הכושר יכולים ליישם?

צריך לעשות התאמה של אחד המוצרים או השירותים לתקופה הרלוונטית. במילים אחרות, לפני חגים מסוימים הרמה השיווקית תעלה מדרגה שהמוצר יישאר בתודעת הלקוחות. לכן כדאי לייצר מוצרים עונתיים, ולוודא שהעונה חוזרת על עצמה, ושלא מדובר באירוע חד פעמי.

כך שאם לאותה קוסמטיקאית יש מוצר שמטפל בעור בשינויי מזג האוויר, אפשר לתת לו שם בהתאם לעונה הרלוונטית ולשווק אותו. מאמן כושר יכול למכור חבילת חיטוב אולטימטיבית לקיץ שנמכרת בחורף.

נדב בורלא | צילום: שחר וין

אבל חשוב לזכור שבסופו של דבר מתחת למעטפת המרהיבה סופגנייה תמיד תישאר סופגנייה. זאת רק האריזה שהשתנתה. אנשים לא קונים את הערך של המוצר אלא את הערך הנתפס. ואנחנו? מוכנים לשלם יותר בגלל מה שהמוצר גורם לנו להרגיש. 

לכן, אל תתפתו להוריד מחירים כי זאת לא תמיד התשובה. מוצרים זולים נתפסים לעיתים קרובות כלא שווים. נסו לגרום לאריזה להיראות טוב יותר. כשאתם מייצרים מוצר שנראה טוב אנשים יחשקו בו. אבל כמו תמיד, גם כאן מגיע הקאצ' – אם אתם מוכרים מוצרים יקרים, תדאגו שהם יהיה בסטנדרט גבוה. 

 

הכותב הוא מומחה לקידום ופיתוח עסקי ובעלי חברה המלווה עסקים לצמיחה.

לשאלות ופרטים נוספים: [email protected]

כתיבת תגובה