אסדת הגז: שוב ישוב הנישוב?

המשרד להגנת הסביבה אישר לנובל אנרג'י לבצע את פעולת הנישוב הנחוצה לתחילת הזרמת הגז לחוף • הנישוב צפוי להתקיים מחר (ג) אילולא יעלו עיכובים נוספים כפי שקרה בפעמיים הקודמות

עבודות באסדת הגז לוויתן | צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90

לאחר אינספור עיכובים, השהיות ודחיות, אישר המשרד להגנת הסביבה לנובל אנרג'י, לפרסם הודעה לציבור, בדבר מועד ה'נישוב' באסדת לוויתן. מדובר על שלב חשוב ביותר בתהליך הרצת האסדה לפני הפעלתה המלאה ותחילת שיווקו של הגז הטבעי למרחבי ישראל. מדובר בפעולה המרוקנת את הצינורות מהחומרים – חנקן וגז מעורבים – הנמצאים בתוכם לקראת תחילת הזרמת הגז.

אישור המשרד להגנת הסביבה לנובל אנרג'י, הוא בכפוף לעמידה בכל התנאים הסביבתיים המקצועיים של המשרד, והתאריך החדש שנקבע לביצוע הנישוב הוא מחר, יום ג' 31.12.2019. נזכיר כי לפני שבועיים, עיכב בית המשפט את הפעילות, בעקבות עתירות ארגונים סביבתיים בנדון ובשבוע שעבר, המשרד הוא שעיכב שוב את הפעולה.

חשוב לציין, שבתי המשפט דוחים פעם אחר פעם את עתירות הארגונים הסביבתיים והתושבים, תוך הבנה כי מדובר בניסיונות שווא לעכב את הפעולה הכל כך נחוצה, של הפקת הגז הזה מהאדמה.

המשרד להגנת הסביבה מדגיש, כי לא יתפשר על עמידה בתנאים המקצועיים לביצוע הנישוב, כפי שנהג עד כה, באופן הבטוח ביותר לציבור. עם זאת, מחדד המשרד כי אין כל הנחיות מיוחדות לציבור ביום זה, וכי ההשפעה על איכות האוויר באזור החוף מול האסדה תהיה מזערית. אין כל מקום או הנחיות לפינוי תושבים, ולפי חוות הדעת של כל המומחים, לא צפוי כל סיכון לציבור בעת הנישוב.

סביר להניח כי אם התושבים הנלחמים באסדה בידיים חשופות, היו יודעים עד כמה מזהמים האוטובוסים, המשאיות והרכבים, את האוויר ברחבי הארץ, הרי למאבק על האוויר הנקי היו תוצאות טובות יותר.

נזכיר כי אסדת לוויתן, ממוקמת כ-10 ק"מ מקו החוף, וכ-10-11 קילומטר מהיישוב הקרוב ביותר (כ-16 קילומטרים מחדרה, כ-27 קילומטרים מנתניה וכ-12 קילומטרים מזיכרון יעקב), מה שמבטיח טווחי ביטחון ניכרים ביותר, גם במקרים של תקלה כלשהי. אלפי מתקני טיפול דומים בגז טבעי נמצאים במדינות כמו ארה"ב, קנדה, הולנד ובריטניה, חלקם הגדול ביבשה וחלק בים, במרחקים דומים, ואף קרובים בהרבה לערים גדולות ולישובים קטנים.

תושבי האזור הנלחמים באסדה, שוכחים לעיתים, כי כל עיכוב בהפעלת המאגר, מעכב את סגירת היחידות הפחמיות של תחנות הכוח. כל עוד לא יוזרם הגז בצינורות, לא יופחת השימוש בפחם, וזיהום האוויר מתחנות הכוח בישראל בכלל, ובאזור נתניה-חדרה בפרט, יימשך.

המשרד להגנת הסביבה מפרט, כי  הפעלת מאגר לוויתן ומאגר כריש-תנין וחיבורם לחוף, יאפשרו את הפסקת ייצור החשמל מפחם ואת סגירתן של יחידות פחמיות 1-4, הישנות והמזהמות בחדרה. דבר זה יוביל לשיפור ניכר של איכות האוויר, באזור החוף ואף בפנים הארץ, ויקטין משמעותית את זיהום האוויר ברחבי המדינה.

בנוסף, שלא כמו אסדות תמר וים-תטיס הניצבות מול חופי אשקלון מזה שנים, אסדת לוויתן מתוכננת מראש כמערכת סגורה – כלומר, בשגרה, הגזים הנפלטים בעת התהליך, מושבים לשימוש חוזר ונשרפים ליצירת אנרגיה באסדה. יעילות השריפה היא מעל ל- 99%.

במצבים בלתי שגרתיים (כגון תקלה או בדיקות תקופתיות), ינותבו הגזים לשריפה בלפיד – כפי שנהוג בעולם כולו – ולא יגיעו לחוף. אסדת לוויתן מחויבת לעבוד, אך ורק על-פי חוק 'אוויר נקי' ומקבלת היתר פליטה התואם את החוק, מהמשרד להגנת הסביבה.

כתיבת תגובה