בין אינפלציה לרוטציה

בין אינפלציה לרוטציה – מערכת בחירות חמישית בתוך פחות מ-4 שנים צפויה לעכב קבלת החלטות כלכליות ולתמוך בעליית ריבית מהירה יותר | מחירי הדירות והתשומות ממשיכים לעלות, אך כבר נושבות רוחות נגדיות – בשנים הקרובות נראה התקרבות בין ההיצע לביקוש | העלאת הריבית בארה"ב ב-0.75 מגדילה את הסיכוי לעלייה של 0.5 נקודת אחוז ע"י בנק ישראל בעוד כשבועיים (ועל ידי בנקים נוספים)

לפיד ובנט הודעת הרוטציה ופיזור הכנסת | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בארץ

מערכת בחירות חמישית בתוך פחות מ-4 שנים צפויה לעכב קבלת החלטות כלכליות בחצי השנה הקרובה (לפחות) בהם רפורמות בתחום הדיור, התשתיות, שכר המינימום והפיתוח. בנוסף, הקדמת הבחירות מקטינה את האפשרות של הממשלה להשתמש בעודפיה בחודשים הקרובים להקטנת עליות המחירים במשק ומחזקת את דעתנו שקיים סיכוי טוב שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5 נקודת אחוז בעוד כשבועיים.

 מחירי הדירות המשיכו לעלות ב-0.9 אחוז (בין אמצע מרץ לאמצע אפריל) הקצב הנמוך ביותר מזה כחצי שנה. עדיין, המחירים עלו ב-15 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים. חלק מהעלייה במחירים מיוחסת למדד תשומות הבנייה שעלה ב-0.5 אחוז במאי. אך בניגוד למחירי המזון והאנרגיה, מחירי חומרי הגלם לתעשייה ירדו בחדות בשבועות האחרונים, לכן כרגע אנו צופים התמתנות משמעותית בקצב עליית התשומות בעוד כחודשיים. במבט קדימה להערכתנו, הירידות החדות בשווקי המניות ובעיקר תהליך העלאת הריבית שמתגלגלת לריביות למשכנתאות ימתנו את הביקושים לנדל"ן בהמשך השנה. ניצנים ראשוניים לכך ניתן לראות בירידת קצב מכירות הדירות החדשות זה החודש הרביעי ברציפות עד אפריל.

במקביל, מתרחבים הסימנים שההיצע יגדל מהר יותר בעוד כשלוש עד חמש  שנים, לאור שיא ב-4 הרבעונים האחרונים (עד לרבעון הראשון) באישורי הבנייה ובהתחלות הבנייה שתומכים בגידול מהיר יותר במלאי הדירות החדשות בשנים הבאות. "צוואר בקבוק" העיקרי שנותר הוא עדיין משך הבנייה שלא מצליח להתאים את עצמו, כאשר מספר חודשי הבנייה הממוצע לבניין עדיין גבוה מעל ל-30 חודשים.

בעולם

מאז פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב הסקרים השונים והשווקים הפנימו שהבנק המרכזי בארה"ב יעלה את הריבית ב-0.75 נקודת אחוז (למרות שהנגיד אמר רק לפני חודש שהעלאה 0.75 לא על השולחן) ויעדכן משמעותית כלפי מעלה את התוואי העתידי. תרחיש זה אכן התממש. כעת מרבית החברים בוועדה מאמינים שהריבית תעמוד על 3.25-3.5 אחוזים בסוף השנה, ותעלה בחצי נקודת אחוז נוספת עד לסוף 2023. עלייה מהירה זו בריבית תפגע כמובן בצמיחה לכן תחזיות הצמיחה עודכנו בהתאם ל-1.7 אחוזים בשנתיים הקרובות. להערכתנו ישנו סיכוי טוב שהתחזית תעודכן שוב למטה בפעם הבאה, מפני שלהעלאה כל כך מהירה בריבית תהיה השפעה משמעותית יותר על הצמיחה. סימנים ראשוניים לכך אפשר לראות בירידה במאי במכירות הקמעונאיות ובהמשך הירידה המהירה בהתחלות הבנייה.

העלאת ריבית מהירה יותר של הבנק המרכזי הגדול בעולם תחייב את הבנקים המרכזיים האחרים לעשות התאמות גם על חשבון הצמיחה. הבנק המרכזי בבריטניה העלה את הריבית בפעם החמישית ברציפות ב-0.25 אחוז ל-1.25 אחוזים ואותת שייתכן ויעבור להעלאה של חצי נקודת אחוז בפגישות הבאות, גם על חשבון צמיחה אפסית בשנה הבאה. המהלכים מגבירים את הסיכוי לעלייה של 0.5 נקודת אחוז ע"י בנק ישראל בעוד כשבועיים, זאת למרות ההפתעה כלפי מטה בנתוני המדד. אחד מהחריגים בעולם הינו הבנק המרכזי בסין שאמנם הותיר השבוע את הריבית ללא שינוי, אך זאת לאחר הפחתה בחודשים הקודמים. להערכתנו נראה הפחתות בהמשך השנה לאור הפגיעה בצמיחה מהסגרים והאינפלציה היחסית הנמוכה.

 סימני חרטה באירופה?

הבנק המרכזי בגוש האירו (שעוד לא התחיל להעלות את הריבית) נלחץ מהעלייה החדה בתשואות האג"ח והמרווחים במדינות החלשות בגוש (בדגש על איטליה). עלייה זו מסכנת את יכולת גיוס ומחזור החוב של חלק מהמדינות ולכן הודיע שישמור על מאזן האג"ח שרכש במסגרת תוכנית החירום. להערכתנו משמעות הדבר שבגוש האירו הריבית תעלה בקצב איטי יותר בהשוואה לשאר העולם ולתחזיות שמגלמות ריבית חיובית ברמה של 1 אחוז בסוף השנה.

הכותב הינו ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה