בלמ"ס מתעסקים עם הזבל שלכם

בואו נדבר קצת על פסולת. אנחנו כבני אדם מייצרים פסולת מסוגים שונים, התעשייה והמסחר מפיקים פסולת ואפילו עובדי ענף הבנייה מוצאים פסולת מתחת ידם. על פי נתוני הלמ"ס העדכניים ביותר, בשנת 2017 הסתכמה כמות הפסולת שנוצרה בישראל בכ-21 מיליון טונות.

פרויקט שחזור הטמנה של חירייה | צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

פילוח הפסולת שנוצרה מעלה את התוצאה הבאה: כ-8.2 מיליון טונות פסולת יבשה הנוצרת בפעילות בנייה והריסה, פסולת עפר ופסולת שאינה מכילה חומרים אורגניים; כ-6.8 מיליון טונות פסולת מעורבת, כ-5.5 מיליון טונות פסולת חקלאית מבעלי חיים ופסולת צמחית, כ-300 אלף טונות פסולת מסוכנת וכ-100 אלף טונות של בוצה הנוצרת מתהליך טיהור השפכים.

בפעם הבאה שאתם מורידים את הפח תזכרו כי כ-45% מהפסולת שנוצרה מקורה במשקי הבית והמסחר (5.4 מיליון טונות) ובתעשייה (3.9 מיליון טונות). רוב הפסולת בסקטורים אלו היא פסולת מעורבת (6.8 מיליון טונות) כאשר כ-28% מהפסולת היא חומר אורגני.

ומה עושים עם כמויות הפסולת העצומות? על פי נתוני הלמ"ס בשנת 2017 הפסולת שנוצרה טופלה בשיטות הבאות: מִחזור (39%), הטמנה מבוקרת (25%), פסולת המסולקת לסביבה (פיזור פסולת חקלאית בשדות והשלכה לא מבוקרת של פסולת בנייה כ-28%) ושריפה (8%) ראוי לציין כי 97% משריפת הפסולת מנותבת להפקת אנרגיה.

הכסף שהולך לפח

מתוך הפסולת המעורבת של משקי הבית, התעשייה והמסחר מועברים למחזור מוצרים רבים כך למשל נרשמו אחוזי מִחזור גבוהים בחומרים מתכת (84%) וקרטון (45%), לעומת אחוזי מִחזור נמוכים בפלסטיק (9%) ובנייר (19%). כך שלמרות שמדינת ישראל מפנה פסולת למחזור עדיין הולך כסף רב לפח – תרתי משמע.

בלמ"ס טוענים כי מדינת ישראל יכלה למחזר בשנת 2017 עוד כ-3.4 מיליון טונות, המוערכים ברווח של 3.2 מיליארד שקל. החומרים העיקריים הינם: פלסטיק (כ- 1.4 מיליארד שקל בשנה) וחומר אורגני (כ-1.2 מיליארד שקל).

חשוב שתדעו שבלמ"ס לא מתעסקים בפסולת סתם כך. מדובר על מאזן פסולת הנבנה על פי הנחיות בינלאומיות של האו"ם והאיחוד האירופי – SEEA, הכולל לוחות היצע (מקורות) ושימושים (שיטות טיפול) בפסולת. מבנה המאזן והגדרותיו הותאמו לזרמי הפסולת ומערך הפינוי בישראל, תוך שילוב מידע ממקורות שונים. המאזן מאפשר לקבל תמונה מקיפה על כלל כמויות הפסולת הנוצרת בישראל ושיטות הטיפול בה, ולבחור בדרכי פעולה מיטביות לאור ההשלכות הסביבתיות והכלכליות של פעולות אלו.

כתיבת תגובה