במקביל לכסיף – מיישבים את הנגב בכ-2,200 יח"ד בניצנה

התכנית שקידמה רשות מקרקעי ישראל בניצנה הוחלטה להפקדה בתנאים בוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז הדרום | התכנית – בשיתוף עם המועצה האזורית רמת הנגב – חלה על  הישוב 'ניצנה' שממוקם בפתחת ניצנה, בסמוך למעבר הגבול למצרים | התוכנית כוללת שטחי מגורים לכ-2,200 יח"ד סה"כ מתוכן כ-1,000 יח"ד בשלבי הפיתוח הראשונים והיתר בתכנון עתידי, לצד שטחים למבני ציבור, תיירות, חינוך וחברה

תרשים תוכנית הישוב ניצנה: לייטרסדורף בן דיין אדריכלים

תכנית שיזמה רשות מקרקעי ישראל, בשיתוף עם המועצה האזורית רמת הנגב, הוחלטה להפקדה. התכנית ממוקמת במועצה האזורית רמת הנגב בפתחת ניצנה (כ-70 ק"מ מדרום-מערב לבאר שבע), בצמוד לקהילה החינוכית-התישבותית ניצנה ממזרח לגבול ישראל-מצרים, ממערב לנחל ניצנה, מדרום לכביש ארצי 211 ומצפון מערב לגן הלאומי ניצנה. והיא צפויה לאכלס כ-2,200 משפחות. בנוסף, לקהילה החינוכית התישבותית ניצנה, הישוב החדש צפוי להוות מוקד למגורים, שירותי חינוך, תעסוקה משלימה ומסחר לקהילת ניצנה, לישובי פתחת ניצנה, למתקנים הסמוכים ולמעבר הגבול ניצנה.

התוכנית משתרעת על שטח כולל של כ-3,200 דונם מתוכם כ-1,100 דונם לטובת מגורים (2,200 יח"ד) בתמהיל מגוון, ועוד כ-29דונם לתיירות (כ-200 חדרי מלון), כ-70 דונם למבנים ומוסדות ציבור וכ-16דונם למסחר ותעסוקה, ועוד דרכים ושטחים ציבוריים פתוחים כל זאת מתוך ראייה והתאמה לצרכים המיידיים והעתידיים של הישוב וסביבתו.

הישוב החדש מורכב מארבעה אשכולות הפרוסים בין מערך של שטחים פתוחים. כל אשכול מחולק למתחמים קהילתיים קטנים הכוללים כ-100 יח"ד כל אחד ובמרכז כל מתחם נמצא מוקד הפעילות הקהילתית. תמהיל הבניה בתוכנית יהיה מגוון ויכלול צמודי קרקע, דירות גן וגג, בניה טורית ובניה מדורגת לאורך הוואדי כדי לאפשר מבט לעבר הנוף. 

בתחום הישוב תשוחזר החקלאות הביזנטית הקדומה בערוצים, ישמר פסל 'נתיב השלום' של האמן דני קרוון כרצועה מדברית בלב הישוב ויוקם פארק מרכזי כחלק מחורשת קק"ל סביב אגם מלאכותי.  בגבול הישוב הפונה לעתיקות הישוב הנבטי תל ניצנה משולב כפר נופש בהיקף של כ-200 חדרי מלון ועוד שטח לאטרקציות תיירותיות.

לאור האקלים המדברי באזור, הושם דגש על תכנון בר קיימא לרבות רחובות ושבילים מוצלים ברשת צפופה להליכה ורכיבה על אופנים, הפניות המבנים לנוף, רציפות פיתוח באשכול ועוד.

התוכנית תוכננה על ידי האדריכלים ומתכנני הערים טומס לייטרסדורף ואוהד בן דיין ממשרד האדריכלים "לייטרסדורף בן דיין" (תה"ל לייטרסדורף בע"מ).

יעקב קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל: "רשות מקרקעי ישראל גאה להוביל את הקמתו ופיתוחו של הישוב ניצנה בנגב שיאכלס כ-2200 משפחות אשר יגשימו את חזונו של בן גוריון לצד איכות חיים גבוהה ופסטורלית. הרשות תמשיך לייצר פתרונות רבים ומגוונים לדיור בר השגה לכלל אזרחי ישראל".

רפי אלמליח, מנהל אגף לתכנון ופרויקטים ברמ"י, מברך על ההחלטה להפקיד את תכנית ניצנה שבמועצה האזורית רמת נגב. ומציין כי "הקמת היישוב החדש ניצנה יביא עמו בשורה לנגב וצמיחה של קהילה חדשה, היישוב תוכנן על פי עקרונות תכנון בר קיימא בהתאם לאקלים המדברי, והוא יציע מגורים לצד מבני ציבור וחינוך, תעסוקה ומסחר, רשת דרכים רציפה, שטחים פתוחים ופארק מרכזי עם אגם מלאכותי".

ערן דורון ראש המועצה האזורית רמת הנגב: "ארבעים שנה לאחר הקמת הקהילה החינוכית בניצנה על ידי לובה אליאב אנחנו משלימים את משימתו והופכים את הכפר החינוכי ליישוב קהילתי שימשוך אליו מאות משפחות שרוצות לבנות את ביתן בלב החולות הבתוליים של פתחת ניצנה ויהווה עוגן התיישבותי משמעותי במרחב ניצנה שעל גבול מצרים".

כתיבת תגובה