בנק ישראל יוסיף לרכוש מט"ח, השקל ינוע על 3.23 לדולר

גוברת ההסתברות כי מהלך ההתחזקות המהיר של השקל בימים האחרונים יוביל את בנק ישראל להגדיל שוב את קצב הרכישות בשוק המט"ח • השקל צפוי להיסחר בטווח ממוצע של 3.17-3.27 שקל לדולר בשנה הקרובה

דולר. אילוסטרציה. צילום: artiomp | שאטרסטוק

השקל נסחר הבוקר ביציבות מול הדולר בשער של 3.2430 שקל לדולר, בהמשך למגמת ההתחזקות מול הדולר בשבוע האחרון, שהביאה אותו מתחת לשער 3.25 שקלים לדולר. לפרק זמן קצר ביום שני (26/4/21) צמד המטבעות נסחר בשער 3.2360. מכירות המט"ח מגיעות מצד זרים ומקומיים כאחד. מנגד בנק ישראל כנראה ממשיך ברכישות ומאזן חלק מההיצע המט"חי.

בשבועות האחרונים השקל מתחזק מול הדולר כתוצאה מחולשה הדולר בעולם, זאת במקביל לתהליך של התחזקות רציפה של השקל ביחס לסל המטבעות, לשער 76.3 נקודות. השבוע התחזקות השקל באה לידי ביטוי גם מול מטבעות שותפות הסחר העיקריות הנוספות של ישראל, בריטניה ואירופה.  

למרות ההתחזקות המשמעותית מול הסל, השקל נחלש מול מטבעות המפיקות הגדולות של המחצבים וחומרי גלם, כמו למשל הדולר הקנדי, האוסטרלי, קרונה הנורבגית והרובל הרוסי.

זאת, בתמיכת העלייה החדה במחירי המתכות, הסחורות החקלאיות והמזון בשבוע האחרון. ההשפעה של מטבעות אלה על סל המטבעות ועל הפעילות הכלכלית בישראל פחותה, מכיוון שחלקן בסחר הגלובלי של ישראל נמוך יחסית למשקלן של ארה"ב, אירופה ובריטניה.

הפעילות הריאלית, הידיעות על עסקאות שונות העשויות להגביר את זרם ההון לישראל דרך ה-FDI, לאחרונה גם בתחום הגז הטבעי, והאווירה החיובית בשוקי ההון תומכות בהיצע מט"ח ובהתחזקות השקל בצורה הדרגתית לאורך השנה.

גוברת ההסתברות כי מהלך ההתחזקות המהיר יחסית של השקל בימים האחרונים, יוביל את בנק ישראל להגדיל שוב את קצב הרכישות שלו בשוק המט"חלהערכתנו, במהלך 12 החודשים הקרובים, השקל ייסחר בטווח ממוצע של 3.17-3.27 שקל לדולר.

תחזית זו לוקחת בחשבון המשך התחזקות הדרגתית של השקל בתמיכת הכוחות הבסיסיים של עודף בחשבון השוטף ובתנועות ההון, המשך רכישות מאסיביות של בנק ישראל, והיחלשות מסוימת של הדולר במהלך החודשים הקרובים.

 

הכותב הוא ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון

כתיבת תגובה