בצל החשש מהתרסקות – הביטקוין ממשיך להמריא

השבוע, בהפרש של 3 שנים בדיוק משיאו הקודם שעמד על 23 אלף דולר – שבר הביטקוין את שיא כל הזמנים שלו • ההנפקה הגדולה של קוינבייס, אחת מ"בורסות הביטקוין" הגדולות • וגם: ה'ניסוי' שהפך את חשבון הבנק של בעלי מסעדת הסושי למקור פרישה מעולה

חנות ביטקוין בת"א | צילום מרים אלסטר, פלאש 90

אף פעם אל תצחקו על מטבע דיגיטלי. בטח לא על ביטקוין. לא שהוא הולך לעלות עכשיו לגבהים מטורפים ותתחרטו ולא שהוא עומד להתרסק ולסחוף איתו את כל המאמינים בו לבאר תחתיות. אין לנו עסק בנסתרות והנבואה לא ניתנה לנו.

אבל בסוף השבוע החולף התפרסם ב'גלובס' סיפור שמדגיש את הצורך להתייחס אליו בכבוד הראוי. הנה הוא לפניכם מתוך אתר 'גלובס' (בשינויי עריכה קלים): קשמיר היל, כתבת הייטק ב'ניו יורק טיימס', עשתה פעם ניסוי, וחיה על ביטקוין במשך שבוע רצוף.

בשנת 2013, היל גילתה עניין בתופעה שהייתה אז בת ארבע שנים בסך הכל, שנקראה 'מטבעות קריפטוגרפיים'. חובבי טכנולוגיה גילו התלהבות גדולה ממטבע שנקרא ביטקוין, והיל החליטה לבחון את ערכו האמיתי, באמצעות הקדשת שבוע במהלכו הכסף היחיד שתוציא יהיה ביטקוין. היא רכשה כמות קטנה של מטבעות ביטקוין תמורת 136 דולר כל אחד, בתקווה שתגלה דרכים להוציא את הכסף החדש שלה.

אף על פי שהיא גרה בסן פרנסיסקו, "המקום החם" לחברות הייטק ולסטארט-אפים, היא גילתה כי עומדות בפניה אפשרויות מוגבלות. במהלך אותו שבוע היא הורידה 5 ק"ג – פשוט משום שאפשרויות המזון והתחבורה שהיו לה הצטמצמו. היא גם נגמלה מקפאין, מכיוון שאף בית קפה לא הסכים לקבל ביטקוין.

את הלילה האחרון של הניסוי שלה, מספרים ב'ביזנס אינסייד', היל החליטה לחגוג במסעדת סושי בשם Sake Zone – אחד המקומות הבודדים שקיבלו ביטקוין בזמנו. ולא די בזאת – היא החליטה שלארוחת הערב תזמין לפחות 15 אנשים זרים, שלא פגשה קודם לכן.

היא שלחה הזמנה פתוחה באתר הרשתות החברתיות Meetup, והזמנה נוספת לקהילת ביטקוין ברדיט. להפתעתה, יותר מ-60 איש התייצבו לאירוע. חלק מהנוכחים היו כלכלנים, חלקם יזמים שפיתחו אפליקציות ומשחקים של ביטקוין, ועוד. החשבון הגיע לסכום של 957 דולר, עליו שילמה היל בעשרה ביטקוין.

"הרגשתי אשמה על כך שגרמתי לבעל המסעדה לקבל תשלום עבור ארוחה בשווי של 1,000 דולר במטבע מצחיק, שלא היה לי ברור אם יהיה שווה משהו אי פעם", אמרה היל.

השנה, בעלי המסעדה ואשתו פרשו מעסקי המזון. אחת הסיבות היא, ככל הנראה, בשל הרווחים שעשו מהמטבעות הקריפטוגרפיים. כיום יש בידיהם כ-41 ביטקוין – ששוויים מגיע אל מעל 902 אלף דולר.

עד כאן הסיפור – את המסקנות, תסיקו בזהירות.

לא עוצר בשיא

הזינוק במחירו של מטבע הקריפטו ביותר מ-30% רק בשבוע האחרון מלמד על ערכו, ובמוצ"ש, טיפס הביטקוין אל מעל 24 אלף דולר ליחידת מטבע. הוא עדיין המטבע הגדול והראשון מבחינת שווי מול כ-8,000 מטבעות דיגיטליים אחרים שרובם לא התרוממו, והיקף השוק שלו עומד (בערכים דולריים) על כ-445 מיליארד דולר. זהו, ללא ספק, שווי שוק גבוה מכל הזמנים.

לא פלא אפוא שביום חמישי האחרון, בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, Coinbase (קוינבייס)  הודיעה כי בכוונתה להפוך לסחירה באופן ציבורי ועוררה גלים רבים, גם בקרב מי שבורחים בדרך כלל מעיסוק ישיר בסחר במטבעות דיגיטליים.  Coinbase הגישה לרשות האמריקאית לניירות ערך, ה-SEC, בקשה חסויה לרישום מניות החברה – כחברה ציבורית. בחברת Messari העריכו כי ההנפקה הראשונית לציבור תתבצע לפי שווי שוק של 28 מיליארד דולר.

כך או כך, ללא ספק, אחרי שהמטבע שבר את שיאיו העצמיים, הוא צפוי, לפי חלק מהמומחים לפחות, לבסס את מעמדו כמטבע חזק ומוביל. כלכלנים הזהירו מפני התרסקות ובאותה נשימה קבעו כי המטבע יוכל, בקונסטלציה כלשהי, להיות התחליף לזהב.

במקביל, אוהדי המטבע צופים לו גדולות ונצורות. שווי שוק של מעל מיליון דולר למטבע בתוך עשר שנים אינו תרחיש דמיוני, כך לדברי מנהלי בתי המכירות המבקשים לעורר את הציבור לבצע המרות מטבע שמהן יגזרו עמלות נאות.

רק צריך לזכור, שביום שביטקוין יהיה שווה מיליון דולר, הדולר יהיה שווה הרבה פחות מערכו הנוכחי.

כתיבת תגובה