האם יוניליוור הפסידה כתוצאה מהחרם על יו"ש?

"מניית יוניליוור אכן איבדה כ-20% מערכה, אך קשה לקבוע כמה, אם בכלל, מהירדה הזאת קשורה להחלטה של חברת-הבת שלה, בן אנד ג'ריס, להפסיק למכור גלידה מעבר לקו הירוק" | מומחי 'המשרוקית' יצאו לבדוק עד כמה אמינה ידיעת יח"צ כלכלית שאמורה להתבסס על עובדות | התוצאות, אפעס, מתאימות להסברים שמימיים ופחות לעסקאות ארציות הקשורות ישירות להחלטה (האומללה) של יוניליוור

גלידה של בן & ג'ריס | צילום: יח"צ

הודעת יח"צ שהפיצה בן אנד ג'ריס ישראל נבדקה במדור 'המשרוקית' של 'גלובס', לאחר שהופצה על ידי כתבים כלכליים וצוייצה גם על ידי שרת הפנים איילת שקד. נתחיל בידיעה שפורסמה – על בסיס ההודעה שנשלחה לכתבים לפני מספר ימים. הנה היא, בשינויי עריכה קלים.

חצי שנה בדיוק לאחר דרישת יוניליוור העולמית מאבי זינגר, הבעלים של בן אנד ג'ריס ישראל, שלא למכור גלידות ביהודה ושומרון, מניית החברה נמצאת בהתרסקות של 20.7% המתורגמים להפסד עצום של כ-26 מיליארד דולרים.

מדובר בהשפעה ישירה של פעילות נגד החרם מצד משרד החוץ והקהילות היהודיות בחו"ל המנהלים בימים אלו מאבק רחב היקף אל מול יוניליוור העולמית. באמצעות שיתוף פעולה עם 33 מדינות בארה"ב שחוקקו חוקים נגד חרם על ישראל, הצליחו משרד החוץ והקהילות היהודיות לגרום לכך שמדינות רבות יפעילו את חוקי החרם כנגד יוניליוור אשר הובילו למשיכת השקעות, אחזקות וקרנות פנסיה. עד כה ניתן למצוא בין המדינות אשר הפעילו את חוקי החרם: ניו יורק, ניו ג'רזי, אלינוי, טקסס ואריזונה.

יוניליוור שכאמור חווה שרשרת משברים שהחלה עם דרישת החרם, עוברת בימים אלה משבר נוסף בעקבות סירוב של חברת GSK מתחום הפארמה, להירכש על ידיה.

בידיעה צויין כי נסטלה, המתחרה הגדולה של יוניליוור עלתה בתקופה האמורה ב-5%.

עד כאן טוב ויפה. כולנו – כלומר כל מי שההתיישבות היהודית בארץ יקרה לליבו – היה רוצה שחברות שמכריזות על מלחמה במתיישבים, חרם מכל סוג שהוא, ייענשו. אך האם נכון וחכם לקשור נפילה של המניה באופן ישיר בתהליכים שאינם אמורים להשפיע ישירות על המניה?

ומה אומרות העובדות?

לפי מומחי 'גלובס' הרי ש"כשמדובר במניה של חברת ענק כמו של יוניליוור (נסחרת בלונדון לפי שווי של 94 מיליארד ליש"ט), שמכוסה על-ידי אנליסטים רבים, ופעולותיה המרכזיות זוכות לסיקור תקשורתי נרחב, הדבר מאפשר להניח הנחות סבירות בעניין. אז מה עבר על המניה בחצי השנה האחרונה? ביום שלאחר "הודעת החרם" של חברת הגלידות (19.7), במניית החברה-האם שלה, יוניליוור, לא נרשמה תגובה מיוחדת (ירידה של פחות מאחוז). דווקא כמה ימים לאחר מכן, כשהחברה פרסמה את דוחות הרבעון השני שלה, היא איבדה כ-6%. האם אלה קשורים לבן אנד ג'ריס ישראל? כנראה שלא. "הסיפור הישראלי" הרי היה כבר מוכר למשקיעים, ובדיווחי העיתונות הכלכלית העולמית מאותם ימים, וגם בניתוחים של אנליסטים הוא כלל אינו מוזכר".

עוד מציינים עורכי המשרוקית, כי "האירוע הדרמטי ביותר במניה בחצי השנה האחרונה התרחש ממש בימים האחרונים, וייתכן שלא במקרה זהו גם העיתוי שבו יצאה הודעת היח"צ (שבאופן רשמי מציינת חצי שנה ל"הודעת החרם"). בימים האחרונים ביקשה יוניליוור לבצע רכישת ענק של חברת פארמה גדולה בשם GSK. מדובר בעסקה בהיקף של 68 מיליארד דולר (במזומן ובמניות), ונראה כי המשקיעים לא אהבו את המהלך הזה. עקב כך, בימים שקדמו ל-19 בינואר איבדה מניית יוניליוור 10.7% מערכה. הירידה הזאת אחראית מן הסתם לנתח נכבד מתוך סך הירידה שבה התפארו דוברי בן אנד ג'ריס ישראל, שאף היו מספיק הגונים כדי להזכיר זאת בעצמם בהודעה שפרסמו לתקשורת. אגב, בימים האחרונים, לאחר שיוניליוור הודיעה כי היא יורדת מהעסקה, מנייתה דווקא עלתה ב-4.5%, כך שנכון לעכשיו מאז 19 ביולי היא איבדה "רק" 15.4%.

"אבל האמת היא שאין מחלוקת בשוק ההון על כך שיוניליוור מציגה בתקופה האחרונה תשואת חסר לעומת מתחרותיה וביחס למדד המרכזי של הבורסה בלונדון, FTSE 100, שאליו היא משתייכת. בהודעה של בן אנד ג'ריס ישראל מוזכר כי במהלך חצי השנה האחרונה "המתחרה הגדולה" שלה, נסטלה, הוסיפה לערכה 5%.

"הבחירה דווקא בנסטלה אינה מוסברת, ואפשר לבחור חברות אחרות שדווקא הציגו ירידה במהלך אותה תקופה, אך כאמור, אין מחלוקת על כך שמניית החברה אינה בתקופה טובה. למעשה, כחלק מהביקורת המתמשכת של משקיעים על יוניליוור הצלחנו למצוא אפילו ביקורת שעסקה בנושא "החרם".

בהמשך כותבים התחקירנים כי "הירידה של מניית החברה בכ-20% בחצי שנה היא אינה "התרסקות חסרת תקדים" כפי שנכתב בה. גם אם נשים בצד את העיתוי הבעייתי של בדיקת התשואה (רגע לאחר הסאגה עם GSK), אפשר לראות שגם בתקופות קודמות נפלה המניה בשיעורים דומים, ושהיא סובלת כבר מזה זמן מסנטימנט שלילי בשווקים. כך, בין אוקטובר 2020 לפברואר 2021 איבדה המניה למעלה מ-20% מערכה. נפילה דומה נרשמה גם בין ספטמבר 2019 למרץ 2020, אם כי כאן מדובר בתקופה שכוללת גם את הנפילות שנרשמו בכל שוקי העולם בשל התפרצות הקורונה.

"בהודעת היח"צ גם נכתב גם כי משמעות הירידה של כ-20% במניה היא "הפסד עצום של 26 מיליארד דולר" לחברה, טענה שקיבלה ביטוי גם בדיווח של ירון אברהם ב-N12. אלא שלא מדובר בהפסד – יוניליוור היא חברה רווחית – כי אם בירידת שווי השוק של החברה, בעקבות הירידות במניה. בשורה התחתונה: הציוץ של שקד מטעה. בחצי השנה שעד 19 בינואר מניית יוניליוור אכן איבדה כ-20% מערכה, אך קשה לקבוע כמה, אם בכלל, מהירדה הזאת קשורה להחלטה של חברת-הבת שלה, בן אנד ג'ריס, להפסיק למכור גלידה מעבר לקו הירוק. הירידה החדה שנרשמה במניה בימים שלפני פרסום הודעת היח"צ מיוחסת – גם בדיווחים בתקשורת וגם לפי דוברי בן אנד ג'ריס ישראל עצמם – לעסקת ענק שהתכוונה לבצע".

כתיבת תגובה