הבחירות הסתיימו: זו העבודה שמצפה לח"כים החרדיים

עם הכוח החרדי העולה בכנסת, זה הזמן להפסיק לכבות שריפות ולהתחיל לפעול גם למען קהל הבוחרים הגרעיני • ביום שאחרי, הגיע הזמן לשים את הדיור על השולחן, את הקצבאות ואת כל התופינים שאחרים מקבלים באופן טבעי • הנושאים הבוערים שמצפים לשינוי – האם הם יעלו במו"מ הקואליציוני • לטיפולכם, ח"כים

סגן השר יעקב ליצמן עם עוזריו אבי דזדק וחיים יוסטמן במסע הבחירות, אתמול | צילום: יונתן סינדל, פלאש-90

הבחירות נגמרו, העבודה החלה.

החיוכים הרחבים שנראו הבוקר על פני הח"כים החרדיים בהווה ובעתיד ראויים לשימור לזמן הקרוב. כמות המנדטים הבלתי מבוטלת שהגיעו המפלגות החרדיות הם אמנם בשורה משמחת מאוד. אך גם מחייבת.

החרדים היום הם הגוש השלישי בגודלו עם 16 מנדטים אחרי הליכוד 35 וכחול לבן 35. ואם נניח את האחרונים בצד, בגלל חוסר הרלוונטיות כרגע, היות והאופוזיציה קרובה אליהם מתמיד, הרי שלמפלגות החרדיות יש קלף חזק מול בנימין נתניהו שעתיד להרכיב את הממשלה הבאה.

קרוב לחצי מיליון איש, או 486,937 ליתר דיוק שהצביעו למפלגות החרדיות מצפים מח"כינו היקרים לדאוג לאינטרסים הקרובים לליבם. וברור שהגיוס השבת וצרכי הדת יצעדו בראש ההסכמים הקואליציוניים שמנוסחים היטב בידי טובי אנשינו ויעברו בוודאי את אישורם של גדולי ומאורי הדור.

'ביזנעס' מגיש כשירות לשש-עשרה (נכון למועד הפרסום) שליחי הציבור (או יותר, לפי החוק הנורבגי הרגיל והמורחב) את המשימות הכלכליות שעליהן הם יצטרכו לעבוד.

נתחיל בדיור: הממשלה האחרונה דאגה אמנם לדיור במסגרת מחיר למשתכן של כחלון, אולם עדיין המחסור בדיור הוא קשה מאוד במגזר החרדי. כמות הדירות ששוחררה למגזר היא נמוכה. בקדנציה הבאה עליכם לעמול קשה בנושא (פינדרוס מכאן ואבוטבול משם) ולהביא עוד ועוד בנייה המתאימה למגזר החרדי.

אולם הבנייה לבד לא תצנן את שוק הדיור החרדי, יש פרמטר נוסף חשוב לא פחות שהחרדים מייחלים אליו – החזרת המענקים והסיוע לרוכשי דירות יד שנייה. המציאות הוכיחה שיש בשוק אלפי דירות יד שנייה בעיקר בפריפריה שזולות בעשרות מונים מדירות חדשות. ככל שיותר ויותר זוגות יוכלו להגיע לרכישת דירות בשנים הקרובות, כך יירדו המחירים גם של השכירות.

כמובן שתחום הדיור כולל גם הקלות בתמ"א 38 ובעיקר הקלות בנטילת משכנתאות. ישנם מאות זוגות במגזר החרדי ובציבור הכללי שזכו בדירה ב'מחיר למשתכן' אולם הבנק לא אישר להם את המשכנתא. סיוע ומענקים כמו שהיו במדינה לפני כשני עשורים וחצי יוכלו לסייע מאוד.

ולפרויקט הפרויקטים מול נתניהו. כן, קצבאות הילדים: בקדנציה האחרונה הקצבאות עלו במעט על אפו וחמתו של בנימין נתניהו, המקצץ הגדול בקצבאות משנת 2003. הפקדה של 50 ₪ לפק"מ זה דבר נחמד מאוד, אבל משפחות שמגדלות ששה, שמונה או עשרה ילדים זה כלל לא מספיק. בטח לא ביומיום.

קצב הילודה במגזר עולה – יחד עם מחירי התמ"ל. תינוק ממוצע מחסל כ-3-4 קופסאות תחליפי חלב בחודש, בסכום של כ-200 שקלים, אם הוא לא מתפנק על סימילאק. יש צורך ברור בהעלאת קצבאות הילדים. המחקרים הוכיחו לאורך כל השנים האחרונות שהקיצוצים לא הוציאו יותר אנשים לעבוד אלא הוציאו מפיהם לחם וחלב עבור בני משפחתם.

ואל תתמקדו רק בשימור בתקציבי הישיבות: חוץ מהעלאת התקציבים והשוואתם לשנים קודמות של לפני גזירות לפיד, הגיע הזמן להכניס את תקציב הישיבות והכוללים לבסיס התקציב. כוח קרבי של 16 ח"כים בהחלט יכול לדרוש זאת אחת ולתמיד וזה ייחשב כהצלחה וכבשורה עבור הדורות הבאים.

ישנן עוד נקודות רבות בהם אפשר וצריך לסייע לכיס החרדי המרוקן. הח"כים בוודאי יודעים בדיוק אלו פניות מגיעות ללשכותיהם.

היות ורוב ח"כינו עסוקים וחסרי סבלנות, ניגע בהם רק בקצה המזלג. נקודות זכות עבור ילדים גם לגברים. הבאת תקציבים לתעסוקת נשים. תקצוב קייטנות. מעונות יום. תרבות חרדית. ויש עוד אינספור נושאים כלכליים שלא נותנים עליהם את הדעת ביומיום, אבל בחישוב שנתי ומשפחתי, הופכים את ההוצאה לבלתי נסבלת.

וכן, אל תתעצלו לחשוב על פתרון של מים אפורים. לפעמים אפילו חיסכון של 300 שקל בשנה למשפחה ממוצעת בישראל (קל וחומר – חרדית ברוכת ילדים) הוא משמעותי.

לטיפולכם!

כתיבת תגובה