הגזירה הכלכלית הראשונה: החלפת כלל הטלפונים הכשרים

משרד התקשורת סוגר את רשתות דור 2-3 לטובת טכנולוגיות חדשות וסלולר דור 5 • המשמעות: משרד התקשורת משאיר את החרדים ללא פתרון מול חברות הסלולר, ובכל מקרה – עם הוצאה כספית אדירה של רכש מכשירים חדשים

טלפון כשר | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

במשרד התקשורת מפנים מקום לדור הבא, אך משאירים את החרדים בלי פתרון ועם הוצאה כספית אדירה: משרד התקשורת ממשיך לקדם תשתיות אלחוטיות מתקדמות שיאפשרו מתן שירותי סלולר איכותיים ומהירים לאזרחי ישראל, וזאת נוכח הצרכים הגדלים והולכים של התקשורת הסלולרית והביקוש הגובר לתקשורת נתונים בפס רחב. פינוי התדרים לטובת אספקת שירות בטכנולוגיות מתקדמות המתבססות על דור 5, כך על פי משרד התקשורת, יסייע להעברת קצב נתונים איכותי יותר ומהיר יותר, דבר שיוביל לשיפור חוויית המשתמש לצרכן הפרטי ויאפשר הזדמנויות לפיתוח וחדשנות שישפיעו לחיוב על התעשייה והכלכלה הישראלית.

שלבי המתווה יהיו כדלהלן. שלב א' – איסור ייבוא מסחרי של מכשירים סלולריים התומכים בטכנולוגיות ישנות בלבד החל 1 בינואר 2022.  הודעה תצא לכל הגורמים הרלוונטיים  כגון: מפעילים, יבואנים, מוכרי מכשירים, צרכנים וכד'.

שלב ב' – החל 1 מינואר 2023, הפסקת חיבורם לרשת של מכשירים סלולריים חדשים התומכים בטכנולוגיות ישנות בלבד לרבות מכשירי דיבורית לרכב וציוד קצה M2M. המפעילים יחוייבו לתת שירות דור 2 ודור 3 למנויים קיימים עד למועד סגירת הרשתות.  הודעה תצא לכל הגורמים הרלוונטיים כגון: מפעילים, יבואנים, מוכרי מכשירים וכד.

שלב ג' ואחרון – סגירת רשתות דור 2 ודור 3 – 31 בדצמבר 2025.

ל'ביזנעס' נודע כי כבר כיום משווקים מכשירים כשרים המשתמשים בטכנולוגיית lte (רשת דור 4) אך החברות הסלולריות בישראל טרם מצאו את הדרך לנהל בהן שיחות ללא אינטרנט. מדובר על שיחות שאינן מתנהלות באופן שבו הן מבוצעות ב'בזק' או בדור הישן של הטלפונים הסלולריים. בדור 4 ואילך, השיחות נעשות על גבי רשת האינטרנט, ובשל כך – טרם נמצאה הטכנולוגיה שתאפשר את קיום שיחות הוולטה (volte) על הקו הכשר. אם יימצא הפתרון, יהיה בכך חיסכון גדול לחברות הסלולר, איכות השיחות תעלה משמעותית אבל במקביל, תיגרם הוצאה כספית ענקית לכיס החרדי בהחלפת המכשירים.

"בכל בית חרדי, לפחות לאחר תקופת הקורונה והלמידה מרחוק – שבמגזר החרדי נעשתה בטלפון, יש כיום בממוצע חמישה מכשירים", כך העריך גורם בענף התקשורת שעימו שוחחנו. "חשוב לזכור", הוא מוסיף, כי "מעל 90% מהמכשירים הנמצאים כיום בידי הציבור הנם מכשירים מהטכנולוגיות הישנות אשר צפויות להפסיק לעבוד כליל בתוך 4 שנים, ועיקר ההוצאה היא בצורך שיחול לרכוש מכשירים יקרים יותר משמעותית מהמכשירים אותם היו רגילים לרכוש עד היום רוב הלקוחות".

עם ההכרזה על המהלך אמר שר התקשורת יועז הנדל: "אנחנו מובילים את מדינת ישראל לעידן חדש בתחומי תשתיות התקשורת. יותר מידי זמן ישראל פיגרה מאחור בגלל חוסר קבלת החלטות. הצעד הזה חיוני כדי להפוך למדינה מובילה. ברחבי העולם כבר נסגרו טכנולוגיות ישנות כדי להתקדם ולשחרר תדרים – שהינם משאב מוגבל -לטובת טכנולוגיות מתקדמות. היום אנחנו יוצאים לדרך ומשחררים את הפקק. התהליך יהיה הדרגתי ומאפשר למי שזקוק לכך לבצע את ההתאמות הטכנולוגיות הדרושות, והוא חלק ממהלך של הוצאת העגלה מהבוץ והזנקת כלכלת ישראל".

 מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין: "מהפכת האינטרנט המהיר בישראל נמצאת בעיצומה. טכנולוגית דור 5 צפויה לשפר תעסוקה מרחוק, לאפשר פיתוח וצמיחה של תעשיות ועסקים קטנים, ערים חכמות, מכונות אוטנומיות, ועוד. סגירת רשתות ישנות, תפנה תדרים ותאפשר קפיצת מדרגה טכנולוגית, שידרוג איכות השירותים הסלולרים, וקידום התעשייה והכלכלה הישראלית".

ההוראה של משרד התקשורת באה על רקע קצב התפתחות הטכנולוגית ברשתות הסלולר והמחסור במצבת התדרים במדינת ישראל. משכך, החליט המשרד לקבוע מתווה מדורג לסגירת רשתות דור 2 ודור 3 עד ל- 31.12.2025. מהלך זהה לזה המבוצע כבר על  ידי מפעילי הסלולר במדינות רבות בעולם, כך על פי הודעת המשרד (כאשר נציין כי במדינות אלה אין מאות אלפי מנויים חרדים באותן מדינות הדורשים תקשורת כשרה). עוד נאמר בהודעה כי "המתווה גובש לאחר שהגורמים המקצועיים במשרד בחנו את כל ההיבטים והחלופות בנושא".

כמו כן נטען כי "הרשתות הישנות יסגרו לאחר פרק זמן משמעותי שהמשרד נתן לצורך היערכות הציבור הרחב, יבואנים מסחריים וחברות במגזר הפרטי".

8 תגובות ל: "הגזירה הכלכלית הראשונה: החלפת כלל הטלפונים הכשרים"

  1. מצויין

  2. מה לגבי ציוד חקלאי? זה הון עתק לשדרג מערכות נתמכות סלולר, צריך להחליף את הכל

  3. את החשבונית נגיש בחדווה לכל אותם בוגדים שהצביעו לסמוטריץ' ולליכוד במקום למפלגות החרדיות.

  4. זה מהלך שהתחיל לפני כחצי שנה.

  5. צודקים, אחרת זה יותר מיסים על הציבור.

  6. פחחחחחחחחחח… יחיאל רבין הצחקת אותם.
    כל אותם בוגדים כבר מזמן לא משתמשים בטלפונים כשרים, הם שכחו מה זה.
    חוץ מזה אתה חושב שבבחירות הבאות לא יהיו עוד בוגדים כאלה?
    לא משנה איזה גזרות יהיו על החרדים מהממשלה הקלוקלת הזו,
    תמיד הבוגדים ימצאו את התירוץ למה לא להצביע למפלגות החרדיות.

  7. מצויין
    אין טעם להתלונן על כל דבר
    יש עוד 4 שנים ובזמן הזה רוב רובם של המכשירים בכל מקרה יוחלפו בחדשים
    לא מכיר יותר מידי אנשים שנשארים עם אותו מכשיר שגם ככה ישן 5 שנים

  8. זה הולך להיות אמיתי?

כתיבת תגובה