החלטה דרמטית: מאות פרויקטים של תמ"א 38 יוקפאו

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה בתום דיונים ארוכים להקפיא את כל תכניות הבנייה של מבנים הזקוקים להתחדשות עירונית – בצמוד לתחנות המטרו העתידיות | תכניות שיצאו לדרך ואושרו לא ייעצרו | הקבלנים תוקפים: "תקום ועדת חקירה על הפקרת חייהם של אלפי תושבים"

התחדשות עירונית | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

עשרות פרויקטים של התחדשות עירונית בגוש דן (תמ"א 38) זוכים היום להקפאה עמוקה ומיידית בהחלטתה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. זו, קבעה הגבלות שישפיעו החל מהיום על מאות פרויקטים של תמ"א 38, במטרה לאפשר הקמת תחנות מטרו. פרויקט המטרו (תמ"א 70) צפוי לעבור תחת 23 רשויות במדינה, והתחנות לעלייה ולירידה יזדקקו לתכנון מיוחד. ומשכך, מבקשים במועצה להחיל סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבנייה כדי לבלום פרויקטים שעוד לא החלו בחיזוקם.

מנתוני הרשות להתחדשות עירונית עולה כי מעל 50 פרויקטים לפחות מקודמים בוועדות התכנון כיום ייבלמו בשל ההחלטה. המשמעות מאוד יחידות דיור חדשות לא ייבנו. במקביל, כל מיזם עתידי של התחדשות עירונית (או בניינית) ברדיוס של 100 מטרים מתחנות המטרו העתידיות, ייעצרו.

עוד פורסם כי גם ברדיוס רחב יותר שבין 300 ל-500 מטרים מהתחנות העתידיות, יידרשו הפרויקטים לאישור מיוחד מיו"ר הועדה המחוזית לתו"ב, ממתכנן המחוז וזאת רק לאחר שמהנדס עירוני יקבע שאין בפרויקטים אלה הפרעה לתחנות העתידיות.

יו"ר המועצה הארצית ויו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר אמר, כי "תמ"א 70 למרחב תחנות המטרו תוביל את התכנון האורבני במטרופולין תל אביב בעשורים הקרובים. בעקבות ההתייעצויות שנערכו בחודשים האחרונים, הצלחנו להגיע למנגנון ברור ויעיל שמבוסס על מודל 'נושם' ודינאמי שמאפשר מחד את ההתחדשות בסביבת תחנות המטרו באופן מיטבי, ומאידך מתן פתרונות נקודתיים במקרה הצורך".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח הסביר כי "תמ"א 70 נותנת מענה לגידול האוכלוסייה המשמעותי הצפוי בעשורים הקרובים במטרופולין תל אביב. התוכנית, בהובלת מינהל התכנון, מייצרת את הקשר הישיר בין התחבורה הציבורית למרחב האורבני הסובב אותה. הדיון שייערך היום מקדם את פרויקט המטרו צעד נוסף קדימה".

עמית גוטליב, יו"ר ועדת התחדשות עירונית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ התנגד נחרצות למהלך: "מדובר בהחלטה אומללה ומסוכנת שבה, לאור דרישות כספיות של העיריות, מחליטה המדינה למנוע פעילות מצילת חיים של דיירי בתים ישנים, לא ממוגנים, שנמצאים היום בסכנת חיים. היא עושה זאת בזמן שברור לכל כי יעברו שנים רבות עד שתאושר ותחל הקמת המטרו, אם בכלל.

עמית גוטליב, יו"ר ועדת התחדשות עירונית בהתאחדות הקבלנים | צילום: יואב פלד

"מדובר בהתנהלות מהסוג שבבוא היום תגיע לוועדת חקירה. במקום שתועיל המדינה להכניס את היד לכיס ולתמוך בפעילות ההתחדשות העירונית, כבר עכשיו ברור שהיקף התושבים שיישארו ללא הגנה והיקף דורשי הדירות שלא יזכו לדירה שהיתה אמורה לקום במסגרת זו – יעמוד על מאות אלפי בני אדם".

כתיבת תגובה