הייצוא ב2021 היכה את התחזית – 143 מיליארד דולר

מעל ומעבר לכל התחזיות: היקף חסר תקדים ביצוא הישראלי בשנת 2021 – 143 מיליארד דולר | ניתוח הנתונים משקף שיא של כל הזמנים ביצוא ונתוני סחר, מעבר לתחזיות האופטימיות ביותר של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה | גידול של 25% ביחס להיקף היצוא ב-2020 – ולראשונה – יצוא השירותים עולה על יצוא הסחורות | גידול משמעותי ביצוא הסחורות (17%) | גידול חסר תקדים ביצוא השירותים (34%) וצמיחה גבוהה לאחר שנים ביצוא היהלומים (71%)

מכולות בנמל | צילום: משה שי, פלאש 90

יצוא הסחורות והשירותים הישראלי הסתכם בשנת 2021 בכ-143 מיליארד דולר, שיא של כל הזמנים החורג מהתחזיות האופטימיות ביותר שחזו במשרד הכלכלה והתעשייה. מדבור בגידול חסר תקדים של כ-25% לעומת היצוא בשנת 2020. במשרד הכלכלה והתעשייה, מציינים במשרד שהנתונים חריגים גם ביחס לתקופה שלפני הקורונה אז שיא היצוא נרשם בשנת 2019 ועמד על כ- 117.5 מיליארד דולר.

מינהל סחר חוץ מציין כי הרכב היצוא בשנת 2021 מהווה גם הוא נקודת ציון חשובה שכן יצוא השירותים, לראשונה, עלה על יצוא הסחורות ומהווה 52% מהיצוא הישראלי לעומת 48% ליצוא הסחורות. מדובר בנתון גבוה במיוחד גם בהשוואה למדינות המפותחות, עדות לאבולוציה שעוברת הכלכלה הישראלית עם מרכזיות סקטורי השירותים ובפרט ביצוא שמרכזיות ההייטק הולכת ותופסת בו תאוצה.

קצב הגידול הגבוה ניכר הן בסחורות וביתר שאת בשירותים עם שיעורי גידול חסרי תקדים בראייה היסטורית. הסחורות צמחו בשיעור של 17% לעומת שנת 2020 – זאת בהשוואה לסטגנציה מסוימת בשנים האחרונות. לעומתם, השירותים צמחו בקצב כפול – 34%. קצב הגידול חריג בגובהו גם בהשוואה לגידול הממוצע של סקטור השירותים בשנים האחרונות.

בראייה סקטוריאלית, גידול נרשם במרבית מרכיבי היצוא כאשר גידול חריג בהשוואה לממוצע נרשם ביצוא היהלומים, שצמח בשנה האחרונה בכ-71%, עדות להמשך התאוששות הענף בישראל. עוד בגזרת הסחורות צמחו משמעותית יצוא ציוד רפואי ואופטי (+31%), יצוא מוצרי המתכת (+26%) ויצוא המיכון והציוד האלקטרוני (+20%). בגזרת השירותים, צמח יצוא שירותי התחבורה בכ-131%, במידה לא מבוטלת הודות לעלייה החריגה מאז תקופת הקורונה במחירי התחבורה הימית והאווירית.

בהמשך למגמה בשנים האחרונות, יצוא התוכנה (המהווה את המרכיב המשמעותי ביצוא חברות ההייטק) צמח בשיעור של 26% והיום מהווה את הענף המוביל ביצוא הישראלי עם נתח של 27% מכלל היצוא. עוד בגזרת השירותים, יצוא כתוצאה ממכירת חברות הזנק צמח בשיעור של 273% וחזר לרמתו מלפני תקופת הקורונה לאחר ששנת 2020 היתה שנה עם מיעוט רכישות חברות הזנק.

בראייה גיאוגרפית, בהסתכלות על יצוא הסחורות ללא יהלומים, ניתן לראות כי חלק עיקרי ביצוא (40%) מופנה לשווקי אירופה, 32% לשווקים באמריקה וכ-25% לשווקי אסיה.

בשנת 2021 יצוא הסחורות (ללא יהלומים) חווה צמיחה מרשימה בשווקים רבים: היצוא לאירופה גדל בכ-11%, היצוא לאסיה צמח בכ-16% והיצוא לאמריקה צמח בשיעור של כ-16% גם כן.

בשנת 2021, ארצות הברית המשיכה להיות יעד היצוא המוביל של ישראל בפער משמעותי מיתר השווקים, היעד השני ממשיך להיות סין והולנד מהווה היעד השלישי בחשיבותו ליצוא הישראלי.

עשרת השווקים המובילים ביצוא הישראלי (סחורות ללא יהלומים):

שרת הכלכלה והתעשייה,  האלופה (במיל') אורנה ברביבאי: "נתוני הייצוא הגבוהים הם עדות לחוסן ולעוצמה של התעשייה הישראלית, המתמודדת לא אחת עם אתגרים ביטחוניים, קשיים בשרשראות האספקה, עומס בנמלים ועליית מחירי תשומות הייצור. נמשיך לעמוד לצד התעשייה הישראלית, כדי לאפשר לה לצמוח ולתרום לחוסנה הכלכלי של ישראל".

מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, אוהד כהן: "מינהל סחר חוץ פועל באינטנסיביות על מנת להמשיך ולקדם את היצוא הישראלי לשוקי העולם וזאת באמצעות קידום יוזמות ותהליכים לכינון הסכמי סחר חופשי, מתן מענה וליווי מקצועי צמוד לחברות הישראליות – באמצעות מערך הנציגויות הכלכליות ב-55 מוקדי פעילות עסקית ברחבי העולם – ואף בהענקת תמיכה מימונית לחברות המעוניינות לפעול בשווקים הגלובליים. תוצאות של פעילותנו, משתקפות – בין השאר – בנתוני היצוא השוברים שיאים וכן בהיקף סיפורי ההצלחה והפידבקים שאנו מקבלים מהתעשייה הישראלית. נמשיך לחתור ולפעול להענקת מעטפת השירות הטובה ביותר עבור חברות התעשייה הישראלית על מנת להגביר את הצמיחה ואת התעסוקה האיכותית במשק הישראלי".

כתיבת תגובה