הלך הרכב טוטאל לוס – מה עושים?

קל להתבלבל בתוך בליל המושגים המתארים את מצב הרכב לאחר תאונה, מצב בו גם ככה קשה לשמור על קור רוח כל הזמן. מה זה בכלל טוטאל לוס, אובדן להלכה ואובדן גמור?

טוטאל לוס | צילום: shutterstock

המושג טוטאל לוס שגור בשפה העברית ממש כאילו נולד בה ואפילו לא צריך להיות חלק מעולם הרכב או הביטוח כדי להבין משמעותו באופן כללי. אולם אם יש ברשותך רכב ורכשת עבורו ביטוח מקיף, כדאי לדעת מה אומר מושג זה ומושגים שנלווים אליו. הצרה היא שבמקרה הצורך, תאונה לא עלינו, לא כדאי ללמוד את הדברים תוך כדי תנועה וההמלצה היא להכיר את התהליכים, לפחות באופן כללי, על מנת שבעת הצורך יהיה פחות בילבול. אם כך, כדי שברגע האמת תבין את חברת הביטוח שלך והיא תבין אותך, הנה מספר מושגים בסיסיים שיעשו לך סדר בביטוח הרכב שלך, שנדע ולא נצטרך.

אובדן מוחלט או טוטאל לוס?

אז למען הסר כל ספק, אובדן מוחלט הינו המשמעות העיברית של המושג הלועזי טוטאל-לוס (total loss). במצב זה, מוגדר הנזק הגולמי של הרכב ב-60% או יותר מערכו, כולל חלפים, תיקונים ומע"מ. במצב זה, כמעט שאין שאלות לשאול. תיקון הרכב אינו משתלם לאף אחד, במיוחד שלא במקרה של רכב ישן, רשיון הרכב הולך למשרד התחבורה, חברת הביטוח מפצה את הלקוח דרך ביטוח רכב מקיף או דרך צד ג', במידה ויש. הרכב יועבר לגריטה או למגרש גרוטאות לצורך פירוק לחלפים, אך צעד זה כבר אינו צריך להדאיג את הלקוח מכיוון שהרכב אפילו כבר אינו בבעלותו. העניינים מתחילים להיות מורכבים מעט יותר בסעיף הבא.

אובדן להלכה

כאן מתחיל העניין להיות מעט מורכב יותר ולכן, כאשר רכבך היה מעורב בתאונה או שנגרם לו נזק משמעותי ועולות צמד המילים "אובדן להלכה" לאוויר, כדאי להבין בדיוק במה מדובר. ראשית, התהליך מתחיל כאשר שווי הנזק ברכב מוערך בכ- 40%-50% משווי הרכב ובכל מקרה, מתחת ל- 60%. במצב זה, יכולה חברת הביטוח להציע למבוטח למכור את הרכב לסוחר, ולפצות אותו בהפרש בין המכירה לבין ערך הרכב, מינוס ירידת הערך שלו. סוחר הרכב יכול לתקן את הרכב, במוסך מורשה כמובן ובכפוף לתקנות משרד התחבורה, ואותו הרכב יכול לחזור לכביש עם הערה ברישיון הרכב שהוגדר כ"אובדן להלכה".

תהליך זה, במידה ומבוצע באופן תקין, כאשר שמאי הרכב מגדיר את הנזק ועלויות התיקון במדוייק וכאשר הרכב מתוקן במוסך מורשה ובעזרת החלקים הנכונים, הוא ללא רבב. יכול להיות פגם בתהליך זה במידה ומתוך תמימות או חוסר ידע, מוותר הלקוח על חלק מערך הרכב ובכך מאפשר לחברת הביטוח או הסוחר לעשות רווח מהעיסקה. כמובן, הלקוח יקבל את הפיצוי המגיע לו בכל מקרה.

סיכום:

תהליך של הורדת רכב מהכביש אינו דבר מסובך לכשעצמו. לא מעט אנשים עושים זאת מדי יום במשרדי רישוי בכל חלקי הארץ. כאמור, כאשר יש לרכב ביטוח מקיף בתוקף, התהליך הזה גם מאפשר לך לקבל אליך את ערכו של הרכב על מנת לרכוש רכב חדש במקומו. לכן, עוד בטרם רכשת רכב חדש, יש לבצע השוואת ביטוח מקיף עבור הרכב אותו תכננת לקנות כדי להבין מה יהיה ערכו עבורך במקרה של תאונה, להבין מהי ירידת ערך וכמובן, לא פחות חשוב, לבצע את התהליך למול חברת ביטוח מסודרת אשר יש לך את הביטחון המלא שתעמוד לצידך ברגע האמת. אמון זה יביא לכך שגם במקרה לא ברור של נזק גדול יחסית לרכב, יוסבר לך העניין במלואו לגבי הנזק ברכב, ערכו ודרכי הפעולה שיש לנקוט. בצורה זו, של אמינות ושקיפות, קל הרבה יותר להתנהל ובאופן זה לקבל את סכום הכסף המגיע לך.

כתיבת תגובה