המס הבא מבית ליברמן-זנדברג: ייקור הכלים החד-פעמיים

שר האוצר אביגדור ליברמן והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מקדמים, בעקבות ההכפלה בשימוש בחד פעמי בעשור האחרון, תכנית למיסוי כלי פלסטיק חד-פעמיים • לפי יוזמיו, המהלך צפוי להביא להפחתת השימוש בכ-40 אחוזים • כתבת 'ביזנעס' טוענת: המס יפגע בעיקר במשפחות שומרות השבת

כלים חד פעמיים | תמונה של Yisroel מ- Pixabay

קודם כל, כמה מילים הנימה אישית, מלב של אישה בישראל. מי שלא רוצה, יכולה לדלג אל הקטע הבא.

לא צריך להיות אם למשפחה ברוכה או חברה'מנית כזו שסתם-כך מארחת חמישה-עשר סועדים לארוחת שבת כדי להבין שמקומו של החד-פעמי בדורנו נועד להקל עלינו, הנשים. לא ברור למה, אבל אולי יש מי שמניח/ה ששטיפת כלים תחסוך מים למדינה (או חשמל – למי שמשתמשת במדיח כלים; מוצר שבלתי אפשרי הלכתית להשתמש בו אחרי שמסתיימת ארוחת ליל-שבת לצורך יום המחרת, וייקר את השימוש בחד פעמי בכפולות של מספר הסועדים בבוקר/בערב). הלכה למעשה, גם אם נניח לרגע (מה שלא באמת קרה) שהמסים על האלכוהול והסיגריות מיגרו את הנגע, בשימוש בחד פעמי באירועים ובשמחות (היגיינה!? קורונה?!) ובשבתות וחגים – לא נוכל לוותר על ה'התמכרות' כפי שכינתה זאת השרה זנדברג ממרצ.

וכעת לחדשות הרעות: משרדי האוצר והגנת הסביבה מגבשים תכנית להפחתת שימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים במסגרת זו יוטל מס קניה על יבוא וייצור מקומי על בסיס משקל המוצרים. זאת, במטרה לצמצם את התופעה השלילית הייחודית בהיקפה בישראל של שימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק ובדומה למדינות מתקדמות אחרות בעולם הנוקטות בצעדים דומים.

מס קנייה זה יהיה דומה באופיו לזה המוטל על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים. גובה המס יתבסס על מחקר שביצע המשרד להגנת הסביבה שבחן את נכונות הצרכנים הביתיים לשלם על מוצרי פלסטיק חד-פעמיים ואפיין את רגישות הצרכנים למחירי מוצרים אלו. המחקר מצא, כי הכפלת המחיר לצרכן צפויה להפחית את השימוש בכ-40 אחוזים. גובה המס המדויק ייקבע בהמשך, תוך בחינת מגוון שיקולים של רשות המסים. המס יוטל על כוסות, צלחות, קערות, סכו"ם וקשיות. (בקבוקים מטופלים במסגרת חוק הפיקדון, אריזות במסגרת חוק האריזות).

תור מי לשטוף כלים היום? | תמונה של stgortol מ- Pixabay

הצריכה הביתית השנתית של מוצרי חד פעמי מפלסטיק עומדת על כ-7.5 ק"ג לנפש, פי 5 מאשר באיחוד האירופי. ההוצאה השנתית של משקי הבית עומדת על כ-1.3 מיליארד שקלים. סך ההוצאה בישראל מתקרב ל-2 מיליארד שקלים.

לפי הודעת המשרדים, כלי פלסטיק חד-פעמיים גורמים לנזק סביבתי משמעותי והשפעותיהם השליליות על בריאות הציבור ברורות. הכלים הופכים במהירות ממוצר שימושי לפסולת הממשיכה להתקיים לעיתים גם אלפי שנים שתופסת מקום הולך וגדל במטמנות, מביאה להגדלת עלויות פינוי אשפה, לזיהום הים, השטחים הפתוחים והמרחב הציבורי ומקבעת את התלות שלנו בדלקים פוסיליים מזהמים שמהם הפלסטיק עשוי.

כתיבת תגובה