השקל והעגבנייה הורידו את האינפלציה

עופר קליין | צילום: יונתן בלום

מדד המחירים לצרכן לנובמבר ירד ב-0.1 אחוז, מעט נמוך מהערכות המוקדמות. העלייה החדה במחיר הדלק וההיטל הגבוה על כלים חד-פעמיים (29%) קוזזו עם ירידה גבוהה מהצפי במחירי הירקות-הפירות הטריים (מינוס 5.8%, בדגש על העגבנייה והאבוקדו) והמשך ירידה במחירי הנופש והטיולים (מינוס 10%). האינפלציה בחישוב של 12 החודשים האחרונים עלתה קלות ל-2.4 אחוזים והיא תעלה עוד מעט בחודש הבא (2.5%). אך להערכתנו במהלך השנה הבאה קצב האינפלציה ירד אל מתחת למרכז יעד האינפלציה (2 אחוזים). דבר זה, לצד חוזקו של השקל, יאפשר לבנק ישראל מרווח תמרון רחב. אנו צופים שהריבית בארץ לא תעלה לפחות עד הרבעון האחרון של 2022 גם כאשר נראה עליית ריבית בארה"ב (ונראה מה פאוול יגיד לנו על זה הערב.)

התחזית הראשונית שלנו למדדים הבאים; ללא שינוי במדד דצמבר (ירידה חדה בדלק מול עלייה במס הרכישה), ומינוס 0.2 אחוז בינואר (עליית המס על משקאות ממותקים ועלייה במחיר החשמל, מול ירידה במחירי ההלבשה והמים). התחזית שלנו ל-12 המדדים הקרובים עומדת על 1.7 אחוזים – תחזית עדיין זו נמוכה משמעותית מהתחזית הגלומה בשוק האג"ח.

קצב עליית מחירי הדירות החליף קידומת

מדד מחירי הדירות עלה בעוד 0.9 אחוז (בין אמצע ספטמבר לאמצע אוקטובר) ובמצטבר ב-10.3 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים. העלייה החדה במחירי תשומות הבנייה (0.5 אחוז באוקטובר ו-5.8 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים) תרמה אף היא לעלייה במחירי הדירות. אנו צופים המשך עלייה במחירי הדירות ב-2022, אך בקצב מתון יותר. מצד היצע הדירות, להערכתנו הממשלה לא תצליח לזרז את קצב התכנון ולהאיץ משמעותית את הגידול בהיצע כבר ב-2022. מצד הביקושים הריביות הנמוכות ימשיכו לתמוך בביקושים, אך פחות בהשוואה לשנה וחצי האחרונות לאור העדכון כלפי מעלה של מס הרכישה למשקיעים.

כתיבת תגובה