חברות הסלולר נופלות, הלקוחות ישלמו יותר?

קנסות נטישה ללקוחות מזגזגים, מסלולים המחייבים פר שימוש בזמן אוויר ומהלכים שיעלו לנו יותר כסף בכל חודש – אולי אפילו עוד חמישה שקלים מכל לקוח – כדי לייצב את חברות הסלולר הקורסות • והאם בתקופת הבחירות לא ייערכו שינויים הנוגעים לנושאים צרכניים בענף הסלולר?

פלאפון, אילוסטרציה | צילום: פלאש 90

כדור השלג של חברות הסלולר המאבדות רווחיות שהחל להתגלגל בשנים האחרונות בעקבות התחרות האינטנסיבית בשוק התקשורת בכלל ובשוק הסלולר בפרט, צבר תאוצה לפני כשבועיים כשחברת בזק הודיעה על מחיקת ערך בחברת הבת 'פלאפון' של 0.8-1.1 מיליארדי שקלים.

בעקבות כך ולאחר המשך הירידות במניות של חברות הסלולר האחרות הודיעה חברת דירוג האשראי מעלות S&P על הורדת הדירוג של בזק ל'-ilAA', בשל המשך שחיקה בביצועים התפעוליים. תחזית הדירוג נותרה שלילית, ומשקפת לדברי מעלות את הצפי להמשך שחיקה בפרופיל העסקי של החברה ב-12 החודשים הקרובים. 

"אנו צופים כי המחיקה הצפויה של עד 1.1 מיליארד שקל בשוויה של פלאפון תוביל לקיטון בהון העצמי של בזק", כתבו כלכלני מעלות, "מחיקה זו מצטרפת למחיקה של כ-1.6 מיליארד ₪ שביצעה החברה ב-2018 בשוויה של די.בי.אס שירותי לווין. להערכתנו, מחיקות השווי עשויות להעיד על קיטון עתידי בתזרים המזומנים של החברות הבנות בטווח הארוך ועל היחלשות הפרופיל העסקי של החברה". והם צופים שיהיו מחיקות נוספות, "אנו מניחים כי ייתכנו מחיקות שווי נוספות בחברות הבנות".

בסוף השבוע שעבר הפתיע משרד התקשורת עם הודעה תמימה למדי על כינוס צוות חשיבה בתחום הסלולר: "משרד התקשורת עוקב מקרוב לאורך השנה ובפרט בשבוע האחרון אחר איתנותן הפיננסית של חברות הסלולר. לאור ההתפתחויות האחרונות, הורה מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, על הקמת צוות מיוחד לבחינת מצב שוק הסלולר. הצוות יבחן כלים אפשריים לייצוב השוק לקראת השקעות בדור החמישי במטרה ליצור שוק המציע לצרכנים מוצרים איכותיים ומגוונים במחירים הוגנים, בו פועלות חברות תקשורת אשר מכניסות למשקיעיהן רווחים סבירים".

ההודעה הייתה אמורה להרגיע במעט את המשקיעים בתחום הסלולר ולתת תקווה מחודשת לשוק שאמור להיכנס בתקופה הקרובה להשקעות מטורפות בדור החמישי. ואכן מניות חברות התקשורת נצלו מיום נוסף של ירידות.

אלא שהודעה נוספת הפכה את הקערה על פיה. ד"ר עופר רז-דרור, סמנכ"ל בכיר במשרד התקשורת צוטט בתקשורת כאומר "הגענו למסקנה שהתחרות על המחיר בסלולר מוגזמת". 

כלומר מישהו שם במשרד התקשורת שכח את השוק הפרוע שהיה כאן לפני השר הצעיר מש"ס, אריאל אטיאס, שהחל את תהליך הורדת המחירים בשוק הסלולר. כשר תקשורת, הכריז אטיאס בשנת 2008 על מדיניות של גישה פתוחה (Open Access) בסלולר ואילץ את חברות הסלולר לפתוח את הרשתות שלהן לטובת מפעילים חדשים (משה כחלון שבא אחריו רק קטף את פירות ההשקעה של אטיאס, וזכה לקריאת 'תהיו כחלונים' שהולידה אותו מחדש עם מפלגה שנמוגה בינתיים).

עוד אמר רז-דרור כי "התחרות על המחיר פגעה בתחרות על התשתית. ניצור שיווי משקל חדש. חמישה שקלים נוספים בחודש זה סכום קטן עבור הלקוחות, אך לחברות זה משמעותי".

מעבר למשמעות הדברים על תיאום מחירים בין החברות ויצירת קרטל מאושר על ידי הרגולטור – דבר אשר לא נעשה מעולם – עולה התמיהה, מדוע לא תוותר הממשלה על מאות מיליוני שקלים הנלקחים מחברות הסלולר תמורת הרישיונות, אם באמת רוצים להציל את עורן?

הביקורת על הדברים חצו מגזרים וממשרדה של מיכל הלפרין מנהלת רשות התחרות נמסר כי אין לחברות התקשורת לגיטימציה להעלאת מחירים.

על פי הפרסומים, מתכנן משרד התקשורת כחלק מהעזרה לחברות הסלולר המסכנות מהלך החזרת קנסות הנטישה לצרכנים שיעזבו את החברה לפני תום תקופת ההתחייבות. כמו כן חושבים במשרד על החזרת המסלול הכורך שימוש בזמן האוויר עם רכישת מכשיר סלולרי. הדבר פורסם בחדשות 12 שם הסבירו כי ביטול מסלול זה הנקרא 'ניתוק זיקה' בעגה המקצועית, היה אחד המהלכים הצרכניים החשובים ביותר של משרד התקשורת בשוק הסלולר. 

במשרד התקשורת נבהלו מהדברים ובכיר אחר במשרד אמר כי בתקופת הבחירות לא ייערכו שינויים הנוגעים לנושאים צרכניים.

למה להעניש את הצרכנים?

"רק לפני שנה הכניס האגף מפעיל סלולרי שישי לשוק, ועכשיו הוא מדבר על טעות? האם אנשי האגף לא ידעו כשאישרו את הכניסה לשוק של חזי בצלאל, בעלי אקספון, שהוספת מפעיל נוסף תפגע בשוק? הרי הכתובת הייתה על הקיר; השוק היה בהידרדרות קשה עוד לפני כניסת בצלאל", את הדברים הללו כותב גד פרץ באתר 'גלובס' בדברי פרשנות מיוחדים. בדבריו הוא תוקף את משרד התקשורת ומעלה חשש שמישהו שם איבד את הכיוון. "הרעיון שהעלה סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, עופר רז-דרור, לחזור לימים שבהם הוטלו קנסות על לקוחות סלולר שעברו מחברה לחברה ולהתנות תעריפים נמוכים בקניית מכשיר מהחברה – מעיד על כך שיותר משוק הסלולר, אגף הכלכלה של משרד התקשורת נמצא במשבר חמור".

הוא מוסיף כי "אם משרד התקשורת רוצה לפתור את בעיות השוק שיצר בדרך של ענישת הצרכנים – כנראה שמישהו שם לא מבין את תפקידו".

בהמשך מסביר פרץ כי המשרד רוצה לראות מיזוגים בענף בין חברות קטנות לגדולות אך הוא תוקף את ההחלטה מכמה סיבות ואומר כי תהליך המיזוג הוא ארוך וכרוך במלחמה עם ועדי עובדים. "הוא עולה הרבה מאד כסף בשנה-שנתיים הראשונות, עד שהחברות מתאחדות באופן מלא, ומצליחים לראות את צעדי ההתייעלות".

על ויתור תשלומי האגרות, בסך 300 מיליון שקל, הוא טוען כי הם "יכולים מאוד לעזור לחברות אולם צריך גם להיות הוגנים: מבחינה כלכלית לא בטוח שהאינטרס של המדינה הוא לעזור דווקא לחברות הסלולר. 300 מיליון שקל יכולים לעזור להרבה מאוד מפעלים, לחקלאים, לתעשיית האופנה ועוד. למה דווקא לעזור לסלולר?"

בשורה התחתונה כותב פרץ, "טוב יעשה משרד התקשורת אם יפסיק להתערב במיקרו-רגולציה של הענף ויחדל מלהעניק לחלק מהחברות ויתורים בחובות שלהן. התיקונים הנדרשים יתרחשו בשוק רק כאשר המשרד יתחיל לשדר מדיניות שוויונית, עקבית ויציבה".

תגובה אחת ל: "חברות הסלולר נופלות, הלקוחות ישלמו יותר?"

  1. אני מטמטם.!חשבתי שמפלגות הימין דוגלות ב"שוק חופשי ופרוע" איש היקר בעיניו יעשה. רוצים לפתוח חברת סלולר בבקשה. 8 תשע מאה חברות. זאת הבעיה שלכם.
    מסתבר ש דווקא הימין דוגך בפיקוח , ברגולציה ובהענשת הצרכנים. ואתם רוצו להצביע להם.

כתיבת תגובה