חלק מדיוני התקציב: הטבות המס ליישובים בדרך לפתרון קבע

במהלך דיון המשך בוועדת הכספים לעניין פקיעת הוראת המעבר המעגנת הטבות המס לעשרות ישובים בצפון ובדרום, ציין נציג שר המשפטים כי הכוונה היא לקדם פתרון קבוע במסגרת דיוני תקציב המדינה הקרבים • עוד עלה במהלך הדיון, כי לעניין ישובים סמוכי-צמודי גדר בצפון הארץ, אין מניעה להארכת הטבת המס • הח"כים קראו לגבש פתרון קבע אך לא לפגוע בתושבים עד לגיבושו

ועדת הכספים | צילום: דוברות הכנסת

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר התכנסה היום (ג') לדיון המשך בנושא 'פקיעת הטבות המס לישובים'.

נזכיר, כי במהלך דיון בנושא בשבוע שעבר, נידונה פקיעת הוראת המעבר המעגנת הטבות מס לעשרות ישובים, רבים מהם יישובי הגבול הצפוני והדרומי. ההוראה פקעה בשבוע שלעבר (אך ניתן להאריכה רטרואקטיבית עד לתום השנה), לאחר שהוארכה ע"י ועדת הכספים מספר פעמים, מאז שנת 2015, כאשר בפעם האחרונה כללה ההארכה רטרואקטיבית את שנת 2020.

 במהלך הדיון הקודם, ציינו נציגי האוצר ומשרד המשפטים כי עשרות הישובים, שחלקם לא יהיו זכאים כלל להטבת מס עם פקיעת הוראת המעבר, וחלקם יהיו זכאים להטבה מופחתת עם פקיעתה, אינם עומדים בקריטריונים שקובע החוק שנחקק בוועדת הכספים בשנת 2015 לעניין הטבות המס, וכי הוראת השעה הוארכה בתחילה בנימוק של תקופת הסתגלות עבור הישובים השונים שנפלו ממפת הטבות המס, ולאחר מכן הוארכה בנימוקים שונים שגם הם אינם תקפים עוד.

 נציגי רשות המסים, אגף תקציבים ומשרד המשפטים שהרכיבו ועדת הבחינה של הטבות המס, שהוקמה לדרישת ועדת הכספים, במסגרת הארכה האחרונה של הוראת המעבר, הציגו עוד בשבוע שעבר, כי אין מקום להאריך את ההוראה במתכונתה הנוכחית, כאשר משרד המשפטים ציין כי לא תתאפשר מבחינה משפטית הארכה נוספת.

לצד כך, עלה בשבוע שעבר כי ישנה הוראת שעה נוספת, שאינה קשורה להוראת המעבר שנקבעה עם חקיקת החוק, אשר נקבעה בתחילת שנת 2017, ועניינה הגדלה של הטבות המס לישובים סמוכי-צמודי גדר בגבול הצפון, ולעניינה ציינו במשרד המשפטים כי אין מניעה משפטית להאריכה.

ראשי רשויות שתושביהם זכאים להטבות המס מתוקף ההארכה של הוראת השעה, תקפו בדיון בשבוע שעבר וגם בדיון היום, את עמדת משרדי הממשלה, הציגו עוולות שלדבריהם באה לתקן הוראת המעבר וקראו לבטלה רק לאחר הסדרה בחקיקה של המורכבויות בקרב יישובי הפריפריה והישובים סמוכי הגבול הזכאים להן.

בפתח הדיון היום ציין יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר כי יאפשר את מלוא הזמן על מנת למצות את הדיון בסוגיה: "הוראות המעבר האלה הוארכו שנה אחרי שנה, לעיתים פעמיים בשנה, כאיזה פלסטר חקיקתי שיצר הרבה בעיות. המצב בו ועדת הכספים כל פעם מחדש, נכנסת מתחת האלונקה ומייצרת פתרונות כאלה ואחרים לא תקין. יש ממשלה והיא חייבת לקבל החלטה איך היא רוצה להמשיך עם הטבת המס, ולהביא חקיקה או כל כלי אחר. נעשה בוועדה כל מה שאנחנו יכולים כדי לשמור גם על אינטרס הישובים וגם על החוק, אבל קריאת הכיוון חייבת לבוא מהממשלה".

מספר חברי כנסת ציינו כי הם בעד פתרון קבע, אך קראו שלא לפגוע עד לגיבושו בישובים.

מעין ספיבק, משרד האוצר: "לגבי האפקטיביות של ההטבות, יש לנו מחקר של בנק ישראל בנושא, לפיו רק 4 אחוז מהאנשים הזכאים להטבות מס בישובים האלה, הם אנשים שהיגרו ממרכז הארץ לפריפריה, הטבנו מאוד עם התושבים הקיימים בישובים האלה. זה יוצר הגירה בין פריפריה לפריפריה, בין ישוב בלי הטבות מס לישוב עם הטבות מס. הדבר הזה אומר שמצב ישובים שסמוכים ליישובי הטבות המס, מורע משמעותית, ואז הם מגיעים לכנסת ומבקשים גם הם לקבל הטבות מס. ואם התהליך הזה ימשיך נראה עצמנו נותנים הטבות מס לכל המדינה".

ח"כ שפק: "הצגת הדברים כך אינה נכונה, ההטבות הללו מונעות הגירה שלילית, הן גורמות לילדים שלנו להישאר בצפון ובדרום".

מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים: "גם אחרי פקיעת ההטבות, הוראות המס שיוותרו לישובים מאוד משמעותיות. מדובר בהטבות של עד אלפי שקלים לחודש".

המועד הנכון – בדיוני התקציב

בהמשך הדיון, הכריז נציג שר המשפטים כי בכוונת שר המשפטים להביא תיקון קבוע, בתאום עם שר האוצר עד לסוף השנה, כאשר זה יחול רטרואקטיבית על שנת 2021: "השרים יבחנו במסגרת דיוני חוק התקציב דרך להתמודד עם הבעיות שעלו בישיבה, ואנחנו מקווים שהדברים יתקדמו. עלו כל מיני טענות בדיון, אנחנו שומעים את הדברים, לוקחים ברצינות רבה ונגבש הסדר של קבע".

מעין ספיבק, נציגת משרד האוצר ציינה גם היא על רקע הדברים כי המועד הנכון לגבש מתווה להטבות המס הוא בדיוני התקציב: "מבחינת עלויות תקציביות עלות הארכת הוראת השעה לסמוכי וצמודי גדר, עומדת על 24 מיליון ₪ והארכה לחצי שנה עומדת על 12 מיליון ₪. העלות הכוללת של כלל הישובים שבמסגרת הוראות המעבר שפקעו היא של 120 מיליון ₪ בשנה. עפ"י חוק כל הצעה שעולה יותר מ-6 מיליון ₪ דורשת מקור תקציבי, וחובה על הממשלה לנקוט הוראה מאזנת ככל שהיא רוצה לאשר את ההוראה עד לסוף שנת 2021. בהעדר תקציב, החלטה כזו מועדה הנכון הוא לאחר אישור תקציב המדינה".

יו"ר הוועדה, סיכם את הדיון: "האירוע שאנחנו נמצאים בו הוא תוצאה של חוסר אחריות של הממשלות הקודמות שלא היו מספיק אמיצות להגיע לסיכום קבע אלא להוראת מעבר ועוד אחת ועוד אחת, המצב גרר לכך שאנחנו מתכנסים כל חצי שנה ומחפשים כל מיני פתרונות כדי להאריך עוד קצת ועוד קצת. גם לטובת האזרחים אני חושב שהגיע  הזמן להגיע לפתרון קבע, ולחתוך לפה או לפה. יחד עם זה, אני חושב שהכלים הנכונים לקביעת המדיניות נמצאים בידי הממשלה, להם כל המידע והשיקולים הרחבים יותר, אנחנו כאן כדי לפקח ולהכווין את זה.

"לכן, האמירה של שר המשפטים ושר האוצר שיתקיים על כך דיון במסגרת דיוני התקציב, גם מבחינת מקור הכסף וגם מבחינת המדיניות, היא אמירה נכונה ומבורכת, לעניות דעתי בממשלות הקודמות לא שמענו אמירה כזו. אמירה חשובה נוספת היא לעניין הישובים הצמודי-סמוכי גדר, לגביהם אין מניעה משפטית. דיוני התקציב קרובים מאוד, שם נצטרך לבחון את הסוגיה ולראות איזה הצעות הממשלה מציעה לנו. אני רוצה להרגיע את אנשי הישובים שהתוקף הטבות שלהם פג, שהחלטה שתתקבל היא במסגרת שנת המס הזו, כך גם הצהיר נציג השר. אני לא מוכן שאתם ותושביכם תגיעו כדי לקבץ נדבות, הממשלה תגבש מדיניות ובזה זה יגמר".

כתיבת תגובה