חמישה נפטרים ומגבלות סגר חמורות חדשות

החל מהערב (רביעי) יחולו הנחיות חדשות שיצמצמו את הנוכחות במרחב הציבורי למינימום • משרד הבריאות כיוון לסגר מלא, משרד האוצר ביקש שלא להשבית לגמרי את המשק וההוראות רוככו מעט • מעסיקים עובדים: העמידו מדחום בכניסה ומנעו כניסת עובד שיש לו חום מעל 38 מעלות צלסיוס • כל הפרטים על המגבלות החדשות

מודעות עיריית בית שמש על סכנת הקורונה | צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן

היום (רביעי) לקראת ערב יתבצע צמצום נוסף של המרחב הציבורי כאשר עונש מאסר בפועל או קנס יוטל על מפרי ההוראות.

במסגרת ההגבלות החמורות, תיאסר יציאה מהבית באופן גורף אלא אם מדובר ביציאה לצורך חיוני כמו: מקום עבודה מורשה, רכישת מזון וציוד הכרחי, טיפול רפואי, תרומת דם, הפגנה, הליך משפטי, הגעה לכנסת או טיפול רווחה.

המגבלה החדשה קובעת כי מותר לצאת להתאווררות רק לזמן קצר ובלבד שלא יותר ממרחק 100 מטר מהבית (תשכחו מספורט והליכות). כמו כן מותר לצאת לחתונה, לתפילה על יד הבית, (בשלב זה, בתי הכנסת ככל הנראה ייסגרו כליל), להעביר קטין לשמירה עליו אצל הורה או מבוגר אחר, או לעזור לאדם אחר במקרה של קושי תפקודי או רפואי. אסור לצאת לפארק או לגני שעשועים וניתן להמיר זאת ביציאה למרחב פתוח במרחק מאה מטרים מבית המתאוורר.

חנויות שאינן מוכרות ציוד חיוני כמו תרופות או מוצרי מזון – ייסגרו. יש לשמור על מרחב מרווח של לא יותר מ-4 נוכחים בחנות לכל קופה רושמת פעילה. במסגרת זו, גם אסור להפעיל כל בית עסק, לרבות בדירת/בית מגורים, למעט חנויות אוכל לסוגיהן, בתי מרקחת, אופטיקה, מוצרי היגיינה, מוצרי חשמל, תקשורת ואביזרים רפואיים. כאמור, יש להגביל את מספר הנוכחים בבית העסק ולסמן את מקומות העמידה בעת ההמתנה עד להגיע תור הלקוח לקבלת שירות.

במסגרת האחריות האישית על המעסיקים, חובה עליהם להעמיד אמצעי למדידת חום לכל מבקר, ולא תורשה כניסת מי שיימדדו לו 38 מעלות צלסיוס (חום) ומעלה. כאמור, ניתן יהיה עדיין לצאת למקומות עבודה בשיעור של 30% עובדים ובלבד שאין התקהלות של מעל ל-10 אנשים.

מותר לנסוע ברכב פרטי עם לא יותר משני נוסעים (לא כולל הנהג), גם אם אינם מבני משפחה גרעינית אחת, ואך ורק לצורך הדברים שהותר לצאת עבורם מהבית. גם מוניות יידרשו שלא להסיע יותר מנוסע אחד, והתחבורה הציבורית תפסק כליל, למעט הסעות למקומות עבודה חיוניים, בתנאים מגבילים. ביקורת רבה נמתחה על הטלת המגבלה על תח"צ, כשרבים ייותרו ללא דרך להגעה לבתי מרקחת, מרכזים רפואיים וכדומה.

ההגבלות על הנסיעות אינן אמורות במקרים של נסיעה לצרכים רפואיים, עזרה ראשונה, פנייה למוקד, מיון, רופא וכדו'.

ואם חשבתם להתפרנס ממשלוחים, טעיתם. מותר לבצע משלוחים רק של: עיתונים, מוצרי תחזוקה חיוניים, מוצרי חשמל, ומוצרי ותכשירי רפואה, חומרי גלם לעבודה – וגם אותם יש להניח מחוץ לבית הנמען.

ל'ביזנעס' נודע, כי במשרד הבריאות ביקשו להטיל סגר מלא על ישראל, באופן גורף, שיאסור כמעט כליל יציאה מהבית, גם לא לצרכים חיוניים של הצטיידות במזון וכדו', אך משרד האוצר, מתוך ראייה אחראית לתפעול מינימאלי של המשק ומניעת קטסטרופה כלכלית, מנע זאת לעת עתה.

מערך שליחים חינמי

ומה עושים כדי שכל ההגבלות יגיעו לתושבים? בבית שמש למשל, לטובת התושבים ומתוך מטרה להגיע גם אל קהלים שאינם מחוברים לתקשורת המקוונת, הוקם קו מידע קולי לעדכונים שוטפים מהעירייה. בקו המידע ישודרו עדכונים על כל הסוגיות העירוניות – ביניהם החינוך, העסקים, ניקיון, סיוע לתושבים הנמצאים בבידוד, בריאות בקהילה, הנחיות משרד הבריאות סביב הקורונה ועוד.

"עיריית בית שמש רואה בכל תושב עולם ומלואו, לכן ביקשתי מהצוות המקצועי לעשות הכל כדי שנוכל להגיע לכל תושב דרך כל פלטפורמה אפשרית. כל תושב יוכל להגיע למידע בדרכו ובשפתו שלו, הנחיות, הודעות ועדכונים שוטפים בעברית, יידיש, אנגלית, אמהרית, צרפתית ורוסית. התחייבנו להיות מובילים בקשר עם הציבור ואנו משקיעים בכך את כל המשאבים", אמרה עליזה בלוך, ראש העיר.

במקביל, התקבלה ידיעה על יוזמה ייחודית של עירית בני ברק להעצמת העסקים בעיר באמצעות מערך שליחויות חינמי לקהל הלקוחות תושבי העיר בימים אלו של הגבלות המסחר, באמצעות רישום למערך שליחויות בין בתי העסק לציבור הלקוחות תושבי העיר. עסקאות הרכישה יתבצעו טלפונית וללא הגעה לבית העסק, בהתאם להנחיות הבטיחות.

מערך המשלוחים יופעל בהשתתפות סמלית של בתי העסק בגין כל משלוח, בעוד לקהל הרוכשים השירות הינו ללא כל תשלום. "המיזם הנוכחי הנו כורח השעה לאלפי תושבי העיר המקפידים על הנחיות הבריאות ולתושבים הנמצאים בבידוד, כאשר יחד עם הסיוע לבעלי העסקים הקריאה שלנו היא לשמירה על הוראות הבטיחות ולהשתמש במיזם המציע פתרון להערכות מושלמת לחג תוך זהירות מירבית, יחד עם העצמה עסקית מיוחדת לעסקים בעיר בתקופת משבר", אמר אברהם רובינשטיין, ראש העיר בני ברק.

אלא שידיעה זו פורסמה אתמול, ערב קבלת ההוראות החדשות שיחולו מהערב. ועתה, ספק רב אם מערך המשלוחים יפעל כשבתי העסק אסורים בפתיחה ומשלוחים שלא של מוצרים חיוניים – לא אושרו.

כתיבת תגובה