כלכלה דיגיטלית: שלא נישאר מאחור

רשות התחרות והרשות להגנת הצרכן מקימים צוות משותף לטיפול בכל הנוגע לכלכלה הדיגיטלית • ככלל, הממשלה פועלת בעקביות לקידום הדיגיטציה הן בשירותים הציבוריים והן בעסקים לטובת שיפור הכלכלה

המהפכה הדיגיטלית | מתוך אתר מטה ישראל דיגיטלית

הכלכלה הדיגיטלית מאתגרת את המערכות הממשלתיות הנושנות ואת כללי המסחר, שנשענים באופן כזה או אחר על הכלכלה הבריטית מלפני כשבעים שנה ויותר. ההתפתחות הדיגיטלית שהקפיצה בשנים האחרונות את כל הקשור לסחר ברשת ולשירותים דיגיטליים, הביאה את הרשות להגנת הצרכן, הרשות להגנת הפרטיות ורשות התחרות להודיע אתמול (ד') על הקמת צוות  משותף שיעסוק בסוגיות מרכזיות בתחום הכלכלה הדיגיטלית, במטרה לקדם ולהבטיח שמירה על אינטרסים ציבוריים מהותיים.

הכלכלה הדיגיטלית היא תופעה המעוררת בשנים האחרונות עניין רב, בהיבטי צרכנות, תחרות ופרטיות והנושא מצוי על סדר יומן של רשויות רבות בעולם. בין היתר, לאור התעצמותן של ענקיות האינטרנט וכוחן הגובר של רשתות חברתיות ופלטפורמות דיגיטליות שונות. הדברים בולטים במיוחד בעידן הביג דאטה שבו נוצרים יתרונות לגודל, למי שמחזיק מידע רב יותר על הרגלי צריכה והעדפות של צרכנים.

כל אלה מציבים אתגרים לאומיים וגלובליים משמעותיים, המחייבים בחינה מחודשת של האסדרה הקיימת, וכן פיתוח ושילוב של כלי ניתוח ואכיפה מתקדמים.

הכלכלה הדיגיטלית משליכה על היבטים משמעותיים בחייהם האישיים של אזרחים וצרכנים. זאת כתוצאה מהתמורות המשמעותיות שהתרחשו בשנים האחרונות בעולמות המסחר והצרכנות, בשירותים דיגיטליים, במנועי חיפוש, ברשתות חברתיות, בשירותי ענן ועוד.

הצוות המשותף ישלב ידיים לקידום אסדרה, פיתוח כלים מתקדמים ושיתופי פעולה למען הגנה על מידע אישי ופרטיות המשתמשים, מניעת הטעיות צרכניות, הקפדה על תנאי שימוש הוגנים והפחתת חסמים לתחרות – במטרה להיטיב עם הציבור בישראל.

כבר לפני שנתיים פרסם משרד הכלכלה והתעשייה, חוברת מלאה עם 'אסטרטגיית כלכלה דיגיטלית', בכדי להתמודד עם הקשר ההדוק הקיים בין צמיחה כלכלית והעלאת הפריון לבין חדשנות. על מנת להצליח בכך נדרשים משרד הכלכלה והמשק הישראלי, להמשיך במאמציהם להטמעה של כלי דיגיטל וטכנולוגיה לשם התמודדות עם האתגרים מחד ומיצוי ההזדמנויות הרבות שבעולם הדיגיטלי מאידך.

בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה והתעשייה קיימת 'תכנית לתמיכה במסחר מקוון', המיועדת לבעלי עסקים קיימים המוכרים מוצרים, ומספקת סיוע בהקמת פלטפורמה למסחר מקוון במטרה להרחיב את קהל לקוחותיהם. בתכנית השתתפו כבר מעל לאלף בעלי עסקים. בנוסף, הסוכנות מסייעת במימון הטמעת מחשוב ושילוב אמצעים טכנולוגיים בעסקים.

 

דוגמא נוספת לקידום הכלכלה הדיגיטלית נמצאת במינהל סחר חוץ. במינהל קיימות מערכות פנימיות לרבות מערכות BI ומערכת תכניות עבודה, ומערכות פונות לקוח, לרבות מערכות להגשת פניות של חברות, אתרי נספחויות מסחריות בשפות שונות ומערכות ליצירת אירועים המפגישים בין חברות ישראליות לחברות בחו"ל.

אחת היוזמות הדיגיטליות הקיימות במדען הראשי וברשות החדשנות, היא אפשרות להגשת בקשה באופן מקוון לקבלת מענק. כך גם במרכז ההשקעות יש את האפשרות להגשת בקשות מקוונת.

בעולם הרחב, רואות ממשלות רבות את תחום הכלכלה הדיגיטלית, כמפתח להתמודדות עם אתגרי המשק. מדינות רבות החברות ב-OECD, השיקו תכניות לאומיות לכלכלה דיגיטלית, לצד מגוון רחב של יוזמות דיגיטליות, במטרה לתמוך במשק לבצע קפיצת מדרגה, הן בחיזוק מנועי צמיחה חדשניים בהיי-טק והן בקידום תעשיה מסורתית ועסקים קטנים ובינוניים.

הגישה הדיגיטלית של משרד הכלכלה מאוד מעניינת ונכונה. לדבריהם "נקודת המוצא בגיבוש התכנית הייתה, שילוב דיגיטל לקידום מטרות ולא הטמעת 'טכנולוגיה לשם הטכנולוגיה'. מכאן שאסטרטגיית הכלכלה הדיגיטלית נבנתה לאור מטרות משרד הכלכלה והתעשייה ומיזם ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי".

בין המטרות הם מונים את קידום הדיגיטציה בעסקים קטנים ובינוניים; הנגשת הממשלה וקלות עשיית עסקים; קידום הפריון ופיתוח כלכלי; מינוף חדשנות מבוססת מידע צמצום פערים וצמיחה מכלילה ועוד.

הפער של ישראל בין השטח בו צומחת 'אומת ההייטק' לבין הממשל שנשאר מאחור' בולט מאוד לרעה, בין ארצות בעולם כולו ובפרט בין מדינות ה-OECD. משרדי הממשלה גילו זאת ובשנת 2013 התקבלה החלטת ממשלה להקמת מיזם 'ישראל דיגיטלית' שנועד להפוך את ישראל למובילה בתחום השירותים הדיגיטליים לאזרח בתחומי כלכלה, חינוך, בריאות, רווחה ועוד.

הדבר עדיין לא קרה. ישראל המובילה בעולם בתחום הסייבר או הפיתוח הצבאי, לא מובילה עדיין בתחום הדיגיטציה, אולם בהחלט נראה שהמאמצים הם בדרך לשם. הקמת הצוות המשותף לרשות להגנת הצרכן, הרשות להגנת הפרטיות ולרשות התחרות, הוא צעד נוסף בתחום הכלכלה הדיגיטלית, ומטרתו לקדם ולהבטיח שמירה על אינטרסים ציבוריים מהותיים.

כתיבת תגובה