למ"ס: החמרה במספר המובטלים במחצית פברואר

הלמ"ס מציג נתונים משתנים בסקר כוח האדם שנערך במחצית הראשונה של פברואר: מחד, אחוז הבלתי מועסקים זינק ל-4.6% לעומת 3.9% בינואר ו-27 אלף איש נוספו למעגל מחפשי העבודה • אך מאידך, ניצני היציאה מהסגר ניכרים בשיפור במספר המובטלים ששבים לעבודה או מוצאים עבודה חדשה

חותמים אבטלה בלשכת התעסוקה | צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90

נתונים משתנים עולים מסקר כוח אדם שנערך במחצית הראשונה של חודש פברואר 2021 על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. על פי הנתונים חלה החמרה בכמות המובטלים בפועל או בהגדרה של הלמ"ס 'הבלתי מועסקים מכוח העבודה' במחצית הראשונה של פברואר, לעומת המחצית השנייה של ינואר. כך בעוד בסוף ינואר עמד אחוז הבלתי מועסקים על 3.9%, במחצית פברואר זינק הנתון ל-4.6%. במספרים נוספו קרוב ל-27 אלף איש למעגל מחפשי העבודה בפועל והנתון המעודכן עומד על 183 אלף מחפשי עבודה.

לעומת זאת ניתן לראות שיפור במצבם של המחול"תים או המפוטרים הוותיקים למרות שהסגר עדיין לא בוטל באופן מלא. כך למשל בקרב המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה (דהיינו הוצאו לחל"ת) חלה ירידה של כ-6.5 אלף איש. כלומר, במחצית הראשונה של פברואר היו בישראל כ-433 אלף איש ואשה שלא היו בעבודה ככל הנראה בגלל הסגר, אלה מהווים כ-11% מכוח העבודה של מדינת ישראל. בהחלט סביר להניח שככל שייפתחו עוד ועוד עסקים וההגבלות יוסרו, כך המספר יילך ויקטן.

נתון נוסף אחריו עוקבים בלמ"ס הינו כל אותם המוגדרים "לא משתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ 2020". מדובר על כ-128 אלף איש ואישה, כ-3.2% מכוח העבודה של ישראל וגם בנתון זה נרשם שיפור. במחצית השנייה של ינואר עמד מספרם על 139.2 אלף איש. כלומר ישנם כ-11 אלף אזרחים שהחליטו לצאת ממעגל האבטלה ולעבור למעגל העבודה. בהחלט ייתכן כי חלק מאותם 27 אלף איש הרשומים כמובטלים המחפשים עבודה בפועל, עברו מההגדרה הנ"ל.

שוק העבודה מחצית פברואר 2021 | מקור: למ"ס

בלמ"ס מסבירים כי סקר כוח אדם הוא המקור העיקרי למידע על כוח העבודה בישראל והוא נערך באופן שוטף על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במחצית הראשונה של חודש פברואר 2021 רואיינו באופן שוטף כ-10,200 בני 15 ומעלה. במחצית השנייה של חודש ינואר 2021 רואיינו באופן שוטף כ-9,700 בני 15 ומעלה. אוכלוסיית הסקר כוללת את התושבים הקבועים של מדינת ישראל, תיירים ותושבים ארעיים השוהים בישראל יותר משנה ברציפות. הסקר מאפשר מעקב אחר ההתפתחות בכוח העבודה, גודלו ותכונותיו, היקף האבטלה ועוד.

ראוי לציין כי על פי הגדרת הלמ"ס אזרחים הנמצאים תחת ההגדרה "הלא משתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ 2020", מדובר בבני 15 ומעלה שפוטרו מעבודתם ממרץ 2020, שלא עבדו בשבוע בו נערך הסקר, אין להם עבודה ממנה נעדרו באותו שבוע והם גם לא חיפשו עבודה באופן פעיל ב-4 שבועות שקדמו לראיון בסקר. ניתן להסיק מכאן, כי ברגע שהם פונים לחפש עבודה, גם אם הם טרם מצאו, הם עוברים מיד להגדרה של מובטלים בפועל, או על פי הגדרת הלמ"ס 'הבלתי מועסקים'.

כתיבת תגובה