מהמדרשים לפרוזה | הסופר שמנגיש את סיפורי התנ”ך מחדש

שום דבר לא הכין את איל כהן, לשאלה שבקעה מפיו בהיותו בהודו: “למי יש כאן תנ”ך?”, הוא שאל | למחרת, מישהו הביא לו את ספר הספרים, ומאז, שלש שנים לא זז בלעדיו: קרא בו שוב ושוב עד שהפך לחלק ממנו | רק אז, החל בתהליך חזרה בתשובה | לפני יותר מעשור הפתיע אותו חבר בפרשנות מזלזלת על דוד המלך | הוא הזדעזע והחליט לתקן את העוול ההיסטורי | מהספר שכתב על דוד המלך, צמחה סדרה, שהכרך השישי בה ראה אור השבוע | התנ”ך מונגש בה כפרוזה, והתוצאות בשטח מדברות בעד עצמן: מעל 25,000 כותרים מהסדרה, כבר נמכרו | ישראל פלר בראיון מרתק עם הסופר הצפתי, איל כהן

סופר התנ"ך הצפתי, איל כהן | צילום: באדיבות המצלם

בשנים האחרונות הפך התנ”ך להיות המקצוע השנוא ביותר על תלמידי ישראל במגזר הכללי. רק כ-1% מהתלמידים רואה במקצוע זה דבר חשוב ומהותי ומשתדל לתגבר את הלימוד בו יותר מהחובה שמשיתים לימודי הבגרות. מורים מקצועיים אומרים, כי לימוד התנ”ך הפך לאתגר הקשה ביותר שלהם – ובכל מקרה, בדרך כלל אינם מצליחים לגרום לתלמידים לאהוב אותו. לא פלא אפוא, שגם לאחר שהתלמידים מתבגרים, הם רואים במקצוע זה דבר בלתי נצרך.

אבל יש הפתעות. הפתעות כאלה, שאם תקראו עד סוף הכתבה – תגלו שמחלחלות במהפכה חיובית, שכבר מתחילה להיות ניכרת גם בבתי הספר.

250/200 סייד בר + קובייה

ולפני הכל, כדאי שנתחיל מהפוינט: נדמה, כי הנגשת התנ”ך לקהל הרחב היא משימת חייו של הסופר הצפתי איל כהן. בסדרת ספרי ‘האוצרות האבודים’, ההיסטוריה התנכ”ית מסופרת כפרוזה, בצורה חווייתית, מרתקת וקלה להבנה עבור מבוגרים ונוער. בתוך שנתיים הוציא איל חמישה ספרים שהגיעו לעשרות אלפי בתים. הספרים, מיועדים לדתיים וחילוניים כאחד ופורשים את סיפורי התנ”ך בשפה פשוטה ונגישה המשלבת רגש ומתח, בצורה מיוחדת ומסקרנת הנאמנה למקורות ומבוססת על אלפי פירושים – שרבים מהם אינם מוכרים לקהל הרחב. השבוע יצא לאור הכרך החדש והשישי בסדרה המצליחה ‘האוצרות האבודים’ שנושא את השם: ‘שתי הממלכות’.

“דרך ספרי ‘האוצרות האבודים’ יכול כל אחד להתחבר לדמויות בצורה הטבעית ביותר, התנ”ך הופך למעניין ומושך לקריאה והתגובות הרבות שמגיעות עם כל ספר וספר ממחישות עד כמה יש צורך בספרים כאלו”, מסביר לנו השבוע מביתו שבצפת, הסופר איל כהן. “בבתי הספר וגם בתלמודי התורה, מלמדים רק פיסות מהסיפור הכללי, קשה מאוד להיכנס לתוך נבכי הספרים ולדלות משם את הפרטים שישלימו את הפאזל. לפעמים על מנת לאסוף את פרטיו של סיפור תנ”כי אחד, צריך לנבור בעשרות ספרים שונים.

“חז”ל אמרו: ‘דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר’. גם אברכים ותלמידי חכמים פעמים רבות לא מכירים את הפרטים. לאחר סיום הכיתות הנמוכות, בדרך כלל אין לימוד קבוע בתנ”ך. לצערי, נראה לעיתים שספר התנ”ך הוא רק ספר עזר ללימוד הגמרא. לימוד התנ”ך במסגרות הלימודים הוא שטחי ומרוחק מלב בני הנוער. השאלות שכולנו זוכרים משעורי התנ”ך ‘מי אמר למי ומתי?’ וכו’, אינן גורמות לבני הנוער את הריגושים שהם מחפשים”.

“כל העניין הוא לחבר ביננו לבין דמויות ההוד של התנ”ך”, אמר איל, “כשאדם שומע על אדם שנפטר בקצה העולם הוא לא מתרגש מזה ואפילו לא מתייחס לכך לאחר שנייה. כשחס ושלום נפטר מישהו קרוב לליבו – הכאב עמוק ואפילו לאחר שנים כשהולכים לאזכרה, מרגישים את הכאב והעיניים דומעות. אם היינו מרגישים קרובים למשה רבנו, היינו אמורים להזיל דמעות בכל שנה כשאנחנו קוראים על פטירתו”.

איך, בעצם, התחברת כל כך לתנ”ך?

“פגשתי בתנ”ך לפני קרוב לשלושים שנה, כשהייתי בטיול במזרח הרחוק. אני בא מבית חילוני למהדרין”, מפתיע אותנו איל בחיוך, “ישבתי עם חברים מכל העולם ולפתע מצאתי את עצמי שואל: ‘יש למישהו משהו מעניין לקרוא? אולי יש למישהו ספר תנ”ך?’. בבוקר מישהו העיר אותי ונתן לי תנ”ך. משום מה נשאבתי לתוכו וקראתי אותו עשרות פעמים מראשו לסופו. לאט לאט החלו הדברים לחלחל ולאחר כשלש שנים של קריאת הספר, התחלתי בתהליך של חזרה בתשובה. נכנסתי לישיבה ולאחר שהתחתנתי המשכתי ללמוד כאברך כולל – כשאני מעביר שיעורים בתנ”ך בכל מיני מקומות”.

תיקון עוול היסטורי

“ערב אחד ישבתי עם חברים ואחד מהם החל מדבר בזלזול על דוד המלך. הופתעתי מאוד, ושאלתי מנין הוא מביא את הדעות המשובשות שלו. החבר ענה שהוא קרא את זה בספר קריאה שהוציאה איזו מחברת. כששאלתי אם הוא בדק את הנושא, הוא טען שאין לו זמן לכך ואם היא כתבה, אז זה בוודאי נכון. יום אחד, בלי שום תכנון מקדים, מצאתי את עצמי יושב וכותב ספר על חייו של דוד המלך. אשתי קראה את הטיוטה, ודחפה אותי להמשיך ולכתוב.

“לאחר שיצא הספר הראשון לאור הבנתי שעלי להמשיך ולכתוב: מאות תגובות של אנשים שסיפרו שסוף סוף הם זכו להכיר את דוד המלך; שלאחר הקריאה של הספר, נכנסה לליבם אהבה גדולה למלך דוד ותשוקה להכיר עוד דמויות מהתנ”ך”.

קהל רוכשים מגוון, 25,000 כותרים. הסופר איל כהן (באדיבות המצלם)

למה לדעתך זה לא קורה? מדוע הקריאה בדרך המסורתית לא מגיעה ללבנו?

“כדי להכיר מישהו ולהרגיש מחוברים אליו, אנחנו צריכים ללמוד את דמותו, את סיפור חייו, את יחסיו עם הקרובים לו ואת המאורעות שעברו עליו. בקריאה בחומש זה לא עולה כי יש שם רק מעט מהכלל הגדול שמופיע בגמרות, בזוהר, במדרשים ושאר ספרי הקודש. אני משתדל לקחת את כל המקורות, לארגן אותם לפי הנושא, לכתוב את הדברים בצורה פשוטה אך מרתקת ולצבוע אותם בצבעים חיים”.

הבנתי, שבעצם, פרצת החוצה רק בשנה האחרונה, אבל את הספר הראשון בסדרה, הוצאת כבר לפני יותר משמונה שנים. מה קרה דווקא עכשיו?

“התחלתי לכתוב את הסדרה לפני כ-12 שנים. עד לפני שנה וחצי הייתי מתעסק רק בכתיבה, לא ייחסתי חשיבות למכירה, הדפסתי את הספרים והנחתי אותם ברשתות של חנויות הספרים. הם היו מונחים בקרן זווית ומעלים אבק. כמה חברים שקראו את הספרים נתנו לי ולאשתי ‘על הראש’, הם טענו בצדק שאין טעם שאכתוב אם אף אחד לא קורא. הם טענו שהספרים חייבים להגיע לכל בית בישראל ואם אנחנו לא נפעל בעניין זה לא ייקרה. וכך דחפו אותנו להפיץ ולשווק את הספרים בעצמנו. אשתי לקחה את העניין ברצינות והחלה ללמוד איך לשווק את הספרים. לפני כחודשיים היא עזבה מקום עבודה ממשלתי בו היא עבדה יותר מ- 20 שנה על מנת להתמסר אך ורק להפצת הספר. ברוך השם, בשנה האחרונה נמכרו יותר מ- 25,000 ספרים, זה מטורף בכל קנה מידה, ב”ה”.

מי הקהל שלך? מי קונה את הספרים?

“זה הדבר הכי מפתיע”, אומר איל בחיוך. “מזמינים את הספרים מכל חלקי הארץ. קיבוצניקים של השומר הצעיר וחרדים ממאה שערים, תל אביבים ודתיים לאומים. אני מקבל בכל יום תגובות מאנשים שמספרים לי על החוויה שהייתה להם בקריאה. אנשים שקנו את הספרים מתקשרים על מנת להזמין את הספרים לחברים ומשפחה. הם מספרים שכל המשפחה קוראת את הספרים הילדים וההורים. נהייה בבית שיח חי וער על התנ”ך, הורים שילדיהם קטנים ולא יכולים לקרוא, מספרים לילדים את הסיפור והילדים גומעים אותו בשקיקה”.

ההיסטוריה חוזרת

אני חייב לומר את האמת, מקריאה בפרקי הספר, אני מרגיש שבספרים שלך התנ”ך הוא לא ארכאי, יש לפעמים הרגשה שהוא ממש מדבר על התקופה שלנו. איך עושים את זה?

“שלמה המלך אמר: ‘מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה ואין כל חדש תחת השמש’, שום דבר לא ממש משתנה, רק השמות והמקומות. הדבר ממש מוחש בספר החדש שהוצאתי, ‘שתי הממלכות’. למשל, בימי רחבעם התחילה רעידת אדמה פוליטית, לאחר מות שלמה המצב הכלכלי בארץ הורע ולכן ביקשו התושבים הקלה במסים. רחבעם המלך הטרי ביקש עצה מיועציו. היועצים הזקנים ייעצו לו כי יוריד מנטל המסים על מנת לשמר את נאמנות התושבים. היועצים הצעירים לחצו כי יעמיס נטל נוסף על התושבים. רחבעם בחר בעצת הצעירים. “אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים”, אמר, עצה שגרמה לתסיסה בעם וממילא להפרדות הממלכה כשביד רחבעם נשארו רק שני שבטים מתוך שנים-עשר השבטים.

אוסף את כל המקורות ומאגד אותם ליצירה ספרותית. הסופר איל כהן, בביתו בצפת (באדיבות המצלם)

“מה שקרה הוא, שירבעם בן נבט קיבל על עצמו את השלטון על עשרת השבטים הנותרים. על מנת לבסס את שלטונו כמלך, הוא החליט להעביר את עם ישראל על דתו. הוא העמיד שני עגלי זהב במקומות אסטרטגיים וציווה את העם לחוג את חגי ישראל אל מול העגלים ובתאריכים שנוחים יותר מבחינה כלכלית לתושבים. עם ישראל החל לעבוד עבודה זרה, כשבד בבד התחיל ירבעם לחוקק חוקים חדשים ולבטל את החוקים שעליהם הושתת עם ישראל. התדרדרות מוסרית ליוותה את המהלך. על מנת לשמור על השלטון, החלו המלכים לגרום לקיטוב והפרדה בין שני חלקי העם. ירבעם הציב שומרים שימנעו מעשרת השבטים לעלות לירושלים בשביל לשמור על ממלכתו. עם ישראל הפך להיות ממלכת יהודה וממלכת ישראל.

“במקביל, אחאב מלך ישראל נשא לאישה את איזבל שלא הייתה מעם ישראל. כאישה חזקה ודעתנית, היא החלה לדרדר את העם לכל מיני עבודות-זרות (כשהיא משמשת בפועל שליטה, בעוד בעלה עושה את שהיא מצווה עליו). אלו תובנות ודברים שאפשר לראות אותם גם בימינו, בצורות שונות, בפרשנויות שונות. בקיצור, כמו שאמר החכם באדם – אין כל חדש תחת השמש”.

Inner article

מה החזון שלך? מה היית רוצה שהספרים שלך יעשו?

“כבר בשחר ימי הקמת המדינה אמר יעקב חזן ממייסדי הקיבוץ הארצי ומפ”ם – ‘רצינו לגדל דור של אפיקורסים וגידלנו דור של עמי ארצות’. יש בסיפורי התנ”ך כל כך הרבה עומק ועניין, הייתי רוצה שאנשים ידעו את הסיפור התנכי לעומקו ויבינו אותו.

“אמר פעם נפוליון בונפרטה: ‘עם ללא עבר, אין לו עתיד’, אם לא נדע את העבר שלנו, אין לנו סיכוי להמשיך ולהתקיים כעם. עם ישראל חייב להכיר את המורשת המפוארת שלו שכל העולם התרבותי מושתת עליו. החלום שלי הוא לראות אנשים יושבים ומדברים על התנ”ך בהתרגשות. מבינים את הייחודיות של ספר הספרים ואוהבים ללמוד אותו. התקשרה אלי אישה וסיפרה שהבת שלה קראה את ‘האוצרות האבודים’ כמה וכמה פעמים. הילדה יצאה לטיול עם כיתתה ומדריך הטיולים נתקע כשניסה להסביר דברים מסוימים, הילדה ביקשה את רשות הדיבור והחלה להרצות את החומר לכל הכיתה לתדהמתם של המדריך והמורים. איך זה קורה? כי חוויות זה דבר שזוכרים, כשהילדה חוותה את הדברים – וכן, גם מקריאה ניתן לחוות, אם הדברים מסופרים כפי שצריך – היא זכרה את הפרטים ויכלה להרצות את המאורעות כבקיאה גדולה”.

האוצרות האבודים מתגלים מחדש. כריכת הספר החדש בסדרה, ‘שתי הממלכות’

על מה אתה עובד עכשיו?

“אני ממשיך לכתוב את הסדרה. הספר השישי, ‘שתי הממלכות’ מגיע כמעט עד סיום ספר מלכים א’, הספר הבא ממשיך מהיכן שזה הסתיים: עליית אליהו בסערה השמימה, אלישע, עתליה ועוד הרבה אקשן”.

מתי נראה לך שהספר השביעי ייצא לאור?

“לדעתי ייקח לפחות עוד שנה”.

עד איזו תקופה אתה רוצה להגיע עם הספרים? לסיים את התנ”ך?

“האמת, אני רוצה להגיע עד לימינו”, עונה איל בבדיחותא. “לסיים את תקופת התנ”ך, אחרי זה החשמונאים וחורבן בית שני. גלות בבל, התנאים, עשרת הרוגי מלכות, אמוראים, גאונים, ראשונים… בקיצור יש עוד המון מה לכתוב. בעזרת השם שנחיה ונזכה”.

 

 לקריאת פרקים מסדרת ‘האוצרות האבודים’

Inner 620/130

מומלץ עבורך

3 תגובות ל: "מהמדרשים לפרוזה | הסופר שמנגיש את סיפורי התנ”ך מחדש"

  1. אין על ישראל פלר !!

  2. נפלא לראות שיש מי שעוד לומד ומלמד תנ”ך!
    אני גם כן לומד תנך כבר כמה שנים עם ביאור המלבי”ם בשיעורים הנפלאים באתר של הרב בועז שלום – ‘טעמו וראו’ – ומשם התחיל החיבור שלי לתנ”ך…
    שיפוצו מעיינותיך חוצה!

  3. מומלץ מאד! רכשתי וקראתי את כל הסדרה, למעט דור המדבר, בתקווה להגיע במהרה לקרוא גם בו בע’ה.
    מחכים וקשה לעזוב באמצע.
    תודה רבה לסופר שזיכה אותו הקב’ה בבינה ואנו נהנים.

כתיבת תגובה