נטילת המשכנתאות בעלייה, הכותרות מתפוגגות

המגמה בשוק הדיור כלפי מעלה באופן גורף, וכל חודש צובר כותרת של שיא חדש • אלא שמדובר בסה"כ בהתפרצות סבירה ביותר של השוק שלא מקבל פתרונות מסוג אחר ונאלץ לחיות עם מה שיש ולממש את החלום הישראלי ל"דירה משלך" • כיצד התפוגגו הכותרות על הגבלת משכנתא לכל מטרה, מה המשמעות כלפי המשקיעים והאם הם יילכו לבורסה? • והאם ייעוץ המשכנתאות לקראת ייקור?

פרויקט מאוכלס | צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי, פלאש 90

הכותרות על שוק המשכנתאות שוברות את השיאים של עצמן. מצד אחד, הנתונים דרמטיים הבנקים שיווקו ביוני משכנתאות בהיקף כולל של 11.6 מיליארד שקל, עלייה של 22% מול השיא שרשם חודש מאי שבו ניטלו 9.4 מיליארד שקל למשכנתאות.

אבל מצד שני, כשמדובר במגמה מתמשכת, ניתן להבין שמדובר באפקט של סיום שנת קורונה, צפי שלילי בהעלאת ריבית על ידי בנק ישראל (בשל מסלולי המשכנתאות הנבחרות), וסיום תקופה פוליטית לא ברורה במשרד השיכון כשאין כל פתרון באופק הקרוב. מה שנותר על המדף הן דירות הקבלנים והיד השנייה שחיכו לקונים. זו הסיבה שבאפריל נלקחו 8.3 מיליארד שקל משכנתאות, במרץ 8.6 מיליארד ובפברואר 7.2 מיליארד שקל. קודם לכן המטוטלת נעה סביב ה-5.7-6.7 מיליארד.

ומי לקח משכנתאות? רוכשי דירה ראשונה, זוגות צעירים, רוכשי 'מחיר למשתכן', ממחזרי משכנתא (משכנתא הפוכה, או 'לכל מטרה' שלא יועדה לרכישת דירה במוצהר) ומשקיעים שרכשו דירות.

מסלולי ההלוואות עומדים על כ-70% בריבית פריים לא צמודת מדד (הבחירה הזולה יותר שנשענת על אי העלאת הריבית, כאמור) ו-59% בריבית משתנה.

במקביל, גורמים בבנק ישראל הכחישו בינתיים בפרסום ב-ynet את הכוונה למנוע מהבנקים מתן משכנתא לכל מטרה אם זו תיועד לרכישת דירה שנייה. "רק רצינו לקבל את התייחסות הציבור למהלך", הסביר גורם בכיר בבנק.

כזכור, מול העליה האדירה בביקוש לדירות ומספר המשכנתאות שזינק בחדות אל למעלה מעשרה וחצי מיליארד שקלים ביוני – התפרסמה ידיעה ולפיה בנק ישראל עתיד לפרסם הבהרה דרמטית לבנקים ולפיה ייאסר עליהם להעניק הלוואות שמשעבדות דירה קיימת אם מטרת ההלוואה היא הון עצמי לרכישת דירה נוספת. כאמור, הדברים התמסמסו ונדחו לעת עתה על הסף. המשמעות: המשקיעים ימשיכו ליהנות מתשואות מוזלות-מס על השקעותיהם, ושוק הדיור ימשיך לבעבע כלפי מעלה.

נציין כי לא בפעם הראשונה, גם בכינוס איגוד החברות הציבוריות קראו בכירים בשוק ההון הישראלי לממשלה, להוריד את מס הבורסה, העומד כיום על 25% מהרווחים, במטרה להוציא את המשקיעים משוק הדיור אל הבורסה.

אתמול, פרסם 'כלכליסט' כי בנק ישראל יבקש מתן ייפוי כוח חתום בידי עו"ד ליועצי משכנתאות בעת לקיחת משכנתא, כדי שהמסמך ישמש אותם שעה שיבקשו, למשל, לקבל לידם את דירוג האשראי בדרך לקבלת הלוואת משכנתא עבור לקוחם. לחילופין, יצטרכו היועצים למשכנתאות ללוות את הקונים בעצמם, לכל פגישה בבנק. הדבר, כך טענו אתמול יועצי משכנתאות, ייקר את הייעוץ במאות שקלים נוספים.

האם גם כותרת זו תתמוסס כפי שבאה? סביר להניח שחובת יפוי הכוח החתומה תישאר, אך ספק אם עורך דין יידרש לחתום עליה וספק רב אם ההוראה תתקבל כלשונה. ימים יגידו.

כתיבת תגובה