סגר שלישי || העצמאים שוב נלחמים על לחמם

מול המנסים לתמוך בעצמאים ולניסיונות הנפל בוועדת החוקה להציל מגזרים שונים מאימת הסגר: מי נחשב חיוני ומי לא? • הסגר יוביל לכמאתיים אלף מובטלים חדשים – העסקים הקמעונאיים ייאלצו לפטר עובדים או להוציאם לחל"ת, כך טוענים באיגוד לשכות המסחר • אמנסטי ישראל: עצמאים חשופים למצוקה בגלל ליקויים בתוכנית הסיוע

מאבק העצמאים מול בית רה"מ, ביוני 2020 | צילום אוליביה פיטוסי, פלאש 90

מנסים לפורר את הסגר. לאחר החלטת ועדת החינוך להחיל את הלימודים הפעילים גם על כיתות ה'-י', נערך אתמול ניסיון בוועדת החוקה לשחרר גם את הרפואה המשלימה ושירות הטייק אווי. תקנות הסגר אושרו על קול בודד, כאשר במקביל התחייבה הממשלה כי תינתן קדימות בחיסונים למערכת החינוך.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) שחזר הבוקר לנהל את ישיבות הוועדה לאחר שהחלים מקורונה הודה תחילה לבורא עולם על זה שעבר את הקורונה "בצורה חלקה ובלי בעיות". לאחר מכן תקף את התנהלות חברי הוועדה ואמר כי "בימים האחרונים הקורונה מקבלת מוטציה חדשה של פוליטיזיציה אותה ראינו ביומיים האחרונים בוועדה".

לטענת אשר, נהייתה תחרות עולמית של מי רוצה להקל יותר בכל דבר. "כל אחד מקדש נושא אחר, אחד רוצה מנדט על הטייק אווי, כמו שאחת עשתה בעבר על מכוני הכושר", רמז אשר לשאשא-ביטון. "דווקא בתקופה הזו של חיסונים וסגר צריך להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לעניין. אין אנשים טובים יותר או פחות, אין מי שדואג לבריאות יותר או פחות. יש לי הרבה ביקורת על משרד הבריאות ואנחנו מתקנים תוך כדי תנועה אך התחרות של מי פורם יותר מהר את הסגר היא טעות שנשלם עליה בעיקר כשזה אמור להיות הסגר האחרון. אם נעשה את הסגר באחריות, לא בקיצוניות, זה יכול לקחת שבועיים שלושה גג. הניסיון שהיה פה אתמול להפיל את כל התקנות, נתקל בהתנהלות אחראית של ממלא מקומי ח"כ מלכיאלי. תפקידנו לנהל את הדבר הזה באחריות ולהגיע סוף סוף לסיום העניין", אמר יעקב אשר.

במקביל נעשים גם ניסיונות לצבוע את המצב בשחור-שחור. כך למשל טוען 'מכון מאקרו' כי סגר שלישי יעלה למדינה 26.8 מיליארד שקל (בדיוק… לא 27 מיליארד), גם אם הסגר יימשך רק שבועיים-שלושה. נתון זה סותר במאות אחוזים את הערכת בנק ישראל על עלות ישירה של 2.5 מיליארד לשבוע, זאת מתוך ניסיון של שני הסגרים הקודמים.

אלפי מובטלים חדשים

באיגוד לשכות המסחר העריכו כי בעקבות הסגר האחרון יתווספו כ-200 אלף עובדות ועובדים למעגל המובטלים ויוצאי החל"ת. בישיבת חירום של הנהלת לשכת המסחר הובאו נתונים ולפיהם במגזר הקמעונאות בישראל 56,300 עסקים קטנים, בינוניים וגדולים. 42% מתוכם הם עצמאים. בשנת 2019 ייצר מגזר זה 280 אלף משרות שכיר, שהם 11% מכלל משרות השכיר במגזר העסקי.

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "סגירה מוחלטת של מגזר הקמעונאות בישראל תאלץ את כל העסקים הקמעונאיים לפטר עובדים או להוציאם לחל"ת; שכן הם לא יוכלו לשאת בנטל תשלום משכורות בתקופה שעסקים דוממים לחלוטין. חלק מהעובדים יישארו לביצוע עבודות פנים שאינן מחיבות קבלת קהל".

לין הוסיף, כי "עסקי לוגיסטיקה ואחרים המשרתים את המגזר הקמעונאי יאלצו אף הם להצטמצם מאוד בכל התחומים, להוציא תחום המזון".

מוצרים לילדים – חיוניים

ואילו ענף הצעצועים ומוצרי התינוקות באיגוד לשכות המסחר טוענים, כי יש להגדיר חנויות למוצרי תינוקות וצעצועים כחנויות למוצרים חיוניים, אשר יורשו להמשיך ולפעול במהלך הסגר. במכתב ששלח מאיר קלוגהפט, יו"ר ענף הצעצועים ומוצרי התינוקות באיגוד לשכות המסחר, לשר הכלכלה עמיר פרץ, כותב קלוגהפט: "ידוע כי תקופת הסגר מלווה בפעילות ביתית מוגברת. הורים, ילדים ובני הגיל השלישי מוצאים עצמם במרדף יום יומי אחר פעילות היכולה להנעים ואף להשכיח במעט את מצוקת ימים אלו ולתרום לשיפור מצב הרוח. משחקי קופסה וצעצועים לכל שכבות הגיל, יכולים לענות על ביקוש חיוני זה. מעבר לכך, תרומתם הקוגניטיבית של מוצרים אלו חשובה מאין כמותה. זאת ועוד, בתחום מוצרי התינוקות לא ברור כיצד בכלל ניתן למנוע רכישה של מוצרים הכרחיים כגון סלקלים או עגלות אשר הינם מוצרי חובה לכל הורה ויילוד".

במכתב צוין כי לאחרונה פורסם מחקר באתר בריטי המוקדש לצעצועים toy world אודות היתרונות של משחקים בתקופת סגר. המחקר נערך בקרב כ 1,000 הורים לילדים ונמצא בין היתר שהורים ראו בתקופת הסגר הזדמנות מצוינת למשחק משותף עם ילדיהם ולגיבוש המשפחה. "זהו מסר חשוב מאוד ליישום גם בארצנו, בייחוד לאור העובדה שבימי הסגר הארוכים אנו וילדינו מחוברים הרבה יותר למסכים". ציין קלוגהפט.

"בסגרים הקודמים, חנויות בתחום הצעצועים ומוצרי תינוקות לא הורשו להיפתח. ולצערנו רק עסקים בודדים בתחום יכולים להפעיל מערך של משלוחים ומסחר מקוון. לכן בדומה למזון, אופטיקה, מחשבים וציוד לבית, על משרד הכלכלה להגדיר חנויות למוצרי תינוקות ומשחקים, כחנויות למוצרים חיוניים. ההחלטה לאפשר פתיחת חנויות אלו, שיכולות להתחייב לשמירת כל ההוראות הנדרשות, תטיב ללא ספק עם מאות אלפי משפחות מבוגרים וילדים הספונים בביתם".

ברור לחלוטין כי אם הממשלה תחליט כי חנויות צעצועים ומוצרי תינוקות הים עסקים חיוניים, יבואו בגדי ילדים ויטענו לאפליה ומכאן ועד לפתיחת כל המשק רק לצורך חיוני, הדרך קצרה מאוד.

סגורים ותומכים

ויש גם כאלה שתומכים בסגר שלישי. בהודעה ששלחו במשותף עמותת שניר ופארק עסקים עזריאלי בחולון נאמר, כי הם יוצאים בפרויקט חברתי תחת השם 'המסייעת', ביוזמת המסעדן אודי שטורק, לטובת משפחות נזקקות וחיילים בודדים,  בסגר השלישי.

במסגרת הפרויקט  התגייסו כל המסעדות במתחם עזריאלי חולון לטובת חלוקת מזון למשפחות נזקקות שמטופלות על ידי עמותת שניר. מדי שבוע בימי שלישי, פעמיים כי טוב, יצאו משלוחי מזון לבתי נזקקים באזור חולון ובת ים.

בין המסעדות המשתפות בפרויקט ניתן למנות את מסטינג, שיפודי ציפורה, ריבר, פיצה תרשיש, פאזל פוד, ג'וני קריספי, מזולי, B.B.B, קינג ג'ורג', גרצל, חומוס בהדונה וסלאטס ועוד.

לדברי עינת אושרי, ההחלטה על הפעילות המבורכת באה בעקבות המצב. "על פי הנתונים האחרונים שפרסם משרד האוצר השפעת משבר הקורונה על מצב העוני בישראל מדאיג ביותר המציג גם נתונים קשים מאוד מהם עולה תמונה לגבי נתוני מובטלים שנפלטו משוק העבודה בתקופת המשבר ומשפחות רבות הופעות לנזקקות לאוכל".

לדברי אודי שטורק: "כאשר נחשפתי לפעילות עמותת שניר המסייעת לשכבות החלשות בישראל במגוון החלטתי לקחת חלק וליזום את 'המסייעת' שתעזור ברמה השבועית לחיילים בודדים ולמשפחות במצוקה. אנו נתחיל את הפעילות באזור חולון בת-ים בתקווה שתתרחב לכל הארץ".

העצמאים חשופים למצוקה

ואילו ארגון אמנסטי אינטרנשיונל ישראל (מבלי לנקוט בעמדה על פועלו בנושאי המזה"ת) יוצא להגנת העצמאים בישראל. הארגון פרסם נייר עמדה חדש בטענה כי עשרות אלפי עצמאים חשופים למצוקה בשל סיוע לקוי של המדינה, שניתן לתיקון בהשקעה לא גדולה במיוחד – פחות משליש העלות של מערכת הבחירות הרביעית.

נייר העמדה שנכתב על ידי החוקר עמיר שוורץ ושנשלח לשר האוצר, לחברי ועדת הכספים ולח"כים נוספים, מצביע על שלוש קבוצות מובחנות של עצמאים שלא זוכים כיום לסיוע מספק, ולכן נמצאים בסכנת הידרדרות למצוקה:

  1. לא נפלו מספיק: עצמאים שהפגיעה בהכנסותיהם נמוכה מרף הזכאות של 40%, אך היקף הכנסותיהם הנוכחי (והשחוק) אינו מאפשר קיום מינימלי בכבוד
  2. עצמאים שהם גם שכירים
  3. הפרויקטורים: עצמאים שעובדים באופן פרויקטאלי או מדווחים על הכנסות במזומן.

"מדובר בעשרות אלפים של משקי בית של עצמאים שמצויים בסכנת הידרדרות למצוקה משום שמדיניות הסיוע הנוכחית לא נותנת להם מענה ראוי ולא שומרת על זכויותיהם החברתיות והכלכליות", אמר ד"ר יריב מוהר, מנהל מחלקת התוכניות באמנסטי אינטרנשיונל ישראל. "הסגר השלישי שהוכרז באחרונה, אף על פי שהוא חלקי, הופך את הנושא הדחוף הזה – לנושא בוער. זה אבסורד שלמערכת בחירות נוספת יש כסף, אך בשביל להציל ממצוקה אנשים שהמדינה סגרה להם את העסק – אין. בהשקעה סבירה אפשר למנוע את המצוקה. זוהי גם חובתה של ישראל, כמי שחתמה על האמנה הבינלאומית בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות, ואשררה אותה. ישראל מחויבת הלכה למעשה לדאוג לקיום בכבוד לכל תושביה, ולא ליצור שכבות מצוקה של אלו ש'לא נפגעו מספיק', כי לא עמדו בקריטריונים מנותקים".

לא נפגעו מספיק

מוהר הסביר כי "כדי להבין את הפגיעה בעצמאים יש להבין, ראשית, את הפגיעה שחוו ענפי המשק השונים במשבר משום שהפגיעה בענפי המשק היא לא אחידה. הפגיעה בעסקים הקטנים היתה משמעותית יותר הן ביחס למשק כולו והן ביחס לענפים השונים. יש לציין שככלל, היקף הסיוע הניתן מאפשר לנפגעים הקשים ביותר לצלוח אותו, פחות או יותר, אבל יש גם כאלו שנותרו מאחור: לדוגמה, רף של פגיעה של 40% בהכנסות עלול, במקרים מסוימים, להיות גבוה מדי. בקרב בעלי הכנסות נמוכות נדרש סיוע דיפרנציאלי גם לאלו שהכנסותיהם נפגעו, למשל, ב-35% ו-29%. משום שכעת הם נמצאים במצב שבו הם 'לא נפגעו מספיק' כדי לזכות לסיוע אך נפגעו מספיק כדי לרדת מתחת לסף שכר המחייה ולפיכך צפויים להיקלע למצוקה. במקביל, שכירים-עצמאים רבים מרוויחים משכורות נמוכות, ורק בשילוב ההכנסה משני סוגי התעסוקה הם מגיעים לשכר הממוצע במשק.

"בשעת משבר כלכלי עובדים אלה בסיכון כלכלי מיוחד. כיום, ההכנסה שלהם כעצמאים (כולל הפיצוי על הנזקים הכלכליים) מקזזת את דמי האבטלה שהם זכאים להם כשכירים. משמעות הדבר היא ירידה חדה בהכנסתם, ללא פיצוי במקרה של פיטורים מעבודתם כשכירים. בנוסף, עצמאים שעובדים באופן פרויקטאלי, כמו אמנים, מתרגמים, עורכים, אדריכלים ועוד, לא מקבלים תשלום חודשי קבוע, אלא מקבלים תשלומים גבוהים יחסית במספר מצומצם של חודשים, והכנסה נמוכה יחסית, ולעיתים אפסית, בחודשים אחרים. הירידה המשמעותית בהכנסותיהם עלולה שלא לבוא לידי ביטוי בסיוע בגלל צורת בחינת ההפסד. בהתחשב במוסר התשלומים הבעייתי בישראל ואי-העברת תקציב 2020 (עבור אלו שעובדים עם גורמים ממלכתיים), ניתן להניח שעצמאים שעובדים במזומן, כלומר, אלו שמדווחים מס לאחר קבלת התשלום ולא בעת העסקה, סובלים מפער משמעותי בין הפגיעה בהכנסה לבין הדיווח עליה".

מינימום של הכנסה

אמנסטי דורשת מהממשלה לעצב מדיניות סיוע שמתייחסת בצורה ישירה לפגיעה ביכולת להתקיים בכבוד. בהתאם לכך, עליה לשנות את הקריטריונים הנוכחיים לקבלת הסיוע, או ליצור כלים נוספים שיתנו מענה (למשל, כשפגיעה קטנה יחסית מזיקה באופן משמעותי לרווחת הפרט לאור גובה הכנסתו).

בין המלצות המדיניות המופיעות בנייר העמדה:

  • מתן סיוע דיפרנציאלי ביחס להיקף ההפסד מהשקל הראשון, או תוך יצירת רף זכאות הנמוך מ-40% לבעלי הכנסות נמוכות.
  • מתן סיוע נוסף אשר מתייחס לא רק להיקף ההפסד אלא גם לעומק הפגיעה ביכולת הקיום של משפחת העוסק, בהתאם לנוסחה של הוצאות מינימליות למחייה בכבוד.
  • השוואת תנאי הזכאות של שכירים-עצמאים לתנאי הזכאות של שכירים העובדים בשתי עבודות, או, לכל הפחות, יש לקבוע את ניכוי ההכנסות מהעסק מדמי האבטלה באופן הדרגתי תוך הבטחה של מינימום של הכנסה.
  • יש לאפשר לעצמאים שהכנסתם אינה סדירה או עונתית, לבקש שזכאותם לסיוע תחושב בהתאם לממוצע ההכנסה החודשית שלהם ולא לפי התקופה המקבילה.

תגובה אחת ל: "סגר שלישי || העצמאים שוב נלחמים על לחמם"

  1. אני מזדהה עם כל מילה שנכתבה כאן!
    גם אני חוויתי ירידה פחות מ40% ובכל זאת היה לי ירדה משמעותית ברווח נטו
    וזה משני סיבות:
    1, כי ב60% הראשונים הרווח יורד לתשלומים שוטפים ככה שיוצא שהרווח נטו
    מגיע מ 30-40% האחרונים ומי שירד לו "רק" 20% למעשה לא נשאר לו כמעט
    מה לקחת הביתה ומצד שני הוא לא זכאי למענק,
    2, בתקופה הזאת עשיתי הרבה מבצעים כולל כאלו שהיו כמעט בלי רווח
    ולמעשה יוצא שהמחזור היה גבוה אבל הרווח כמעט ולא היה,
    (בניגוד לשכירים שמסתכלים כמה המשכורת נטו שלהם)
    ולכן אני חושב שהיו צריכים לחשב לגבי העצמאים כמה הרווח נטו שלהם
    ולפי לחשב את גובה המענק,
    אני מודע לכך שגם בשיטה הזאת יש קשיים בחישוב כי למשל אם היו פחות
    רכישות אז אוטומטית יש יותר רוח נטו אבל עדיין זה יותר נכון ויותר יעיל לחישוב,
    ואולי אפשר לשלב את שני החישובים גם מחזור וגם רווח נטו,
    בכל מקרה תודה על העלאת מצוקת העצמאים תמשיכו עם זה בכל הכח,

כתיבת תגובה