סקר: רק כ-15% מהשכירות רוצות לעבוד כעצמאיות

רק כ-15% מהשכירות הביעו רצון מובהק לעבוד כעצמאיות | החסמים העיקרים של נשים שכירות להקמת עסק: העדר הכנסה קבוע, חשש מכישלון שיוביל להעדר הכנסה, הפסד ההשקעה הכספית וחוסר ידע בתחומי פתיחת עסק, שיווק ופיננסים | 72% מהנשים העצמאיות חוו קשיים עקב משבר הקורונה | כמחצית מהנשים סבורות שתקרת הזכוכית מגבילה יותר נשים שכירות מאשר עצמאיות | 93% מכלל המשתתפות בסקר מאמינות שנשים יכולות לפתוח עסק עצמאי ולהצליח בדיוק כמו הגברים

משרדים בבנייה, בני ברק | צילום: גילי יערי, פלאש 90

סקר בקרב 500 נשים בגילאי 21 ומעלה מהאוכלוסייה היהודית והערבית, כמחציתן שכירות וכמחציתן עצמאיות מעלה כי מרבית הנשים השכירות, לא שקלו בחירה בעבודה כעצמאית. מחצית הנשאלות ציינו כי לא שקלו זאת כלל וכרבע נוסף שקלו בעבר, אך ויתרו על הרעיון. כ-15% מהן ציינו כי היו מעוניינות במידה רבה לעבוד כעצמאיות ועדין, יש להן חששות ממעבר זה. את הסקר ערכה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה לקראת יום האישה הבין-לאומי שיצוין מחר (ג).

בין החששות שעלו מהסקר מפתיחת עסק עצמאי, ציינו הנשים השכירות את החשש העיקרי (49%) כהעדר הכנסה קבועה, לאחריו (40%) חשש שאי הצלחת היוזמה תותיר את העובדת ללא עבודה כלל, הפסד ההשקעה הכספית (37%), חוסר ידע וניסיון בשיווק, בתהליך פתיחת עסק, העדר ידע פיננסי, השקעה על חשבון זמן עם המשפחה, תחרות ועוד.

כן ציינו הנשים השכירות כי לא זכו לתמיכה משפחתית רבה כאשר עלה רעיון של פתיחת עסק עצמאי. רק כשליש מהן דווחו על תמיכה משמעותית מצד המשפחה והשאר, זכו לתמיכה מועטה בלבד. כאשר נשאלו על הגורמים לכך ציינו הצורך המשפחתי בהכנסה קבועה, החשש שעלויות העסק יוטלו על המשפחה, מחסור במשאבים פיננסיים פנויים, עבודה על חשבון השעות המוקדשות לבית ועד חוסר אמונה בהצלחת העסק.

הנשים העצמאיות אשר השתתפו בסקר ציינו כי הסיבות שהובילו אותן לפתיחת עסק היו שעות העבודה הגמישות (70%), פיתוח הכישרון האישי (44%), עבודה ללא מרות של מנהל (42%), יכולת להרוויח יותר כסף, עבודה עצמאית ופיתוח רעיון אישי.

עם זאת, 72% מהנשים מהן ציינו כי תקופת הקורונה יצרה קשיים רבים הנובעים הן מהריחוק החברתי והסגרים והן מהצורך להיות שעות רבות יותר עם הילדים, הצורך בשינוי גישה ולמידת התנהלות מרחוק ועד אי הוודאות הנדרשת לניהול העסק.

93% מכלל המשתתפות בסקר מאמינות שנשים יכולות לפתוח עסק עצמאי ולהצליח בדיוק כמו הגברים (בקרב העצמאיות, 69% בטוחות שכן ו-24% חושבות שכן; בקרב השכירות, 63% בטוחות שכן ו-30% חושבות שכן). בנשאלות השכירות במגזר הערבי, 84% ציינו כי הן מאמינות בהצלחת נשים לפתוח עסק ולהצליח כמו גברים.

בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, ציינו כי סניפי המעוף, גופי השטח של הסוכנות הפרוסים בכל רחבי הארץ, מעניקים לעסקים את מכלול הכלים והשירותים הנדרשים לפיתוח העסק, לרבות ליווי לאורך זמן, בהם: ייעוץ וליווי עסקי, קורסים והדרכות בתחומי שיווק, דיגיטציה ועוד, קורס יוזמים עסק ליזמים, ליווי לקבלת מימון ועוד.

בשנת 2021 מתוך כלל שירותי הייעוץ והליווי העסקי הניתן באמצעות מעוף, 46% ניתנו לנשים, 60% מהמשתתפות בהדרכות וקורסי המעוף היו נשים.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שמה במסגרת פעילותה השוטפת דגש על עידוד מגוון אוכלוסיות ליזמות ופתיחת עסקים, ומתאימה את כלי הסיוע לצרכים הייחודיים של כל אוכלוסייה או מגזר.

כך, למשל, מפעילה הסוכנות  10 קהילות מעוף ברחבי הארץ, שמתוכן 7 קהילות מיועדות לנשים. בפעילות מול מגזר המיעוטים, מקצה הסוכנות, מדי שנה, 20% מתקציבה השוטף לטובת קידום העסקים במגזר. אחוז הנשים מהמגזר המקבלות שירותי מעוף, מתוך כלל הנשים הנעזרות בשירותים אלו, עמד על  15% לשנת 2021.

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי: "כדי לעודד יותר נשים להשתלב בעסקים, עלינו להסיר חסמים. ככל שנאפשר הזדמנויות לנשים ככוח משמעותי בתרומה לכלכלת ישראל, הן תשפענה על מעגלי חיים נוספים, כך שהחברה כולה תיצור שינוי ארוך טווח באשר למסוגלות ומיצוי הפוטנציאל של נשים נוספות".

כתיבת תגובה