עלייה חדה במספר המשכנתאות, במחירי הדירות ובביקוש

זינוק חד בהיקפי המשכנתאות, עלייה ברכישת דירות להשקעה, עלייה בביקוש לדירות מגורים, עלייה במחירי השכירות, וכמובן – עלייה במחירי הדירות • משרד הבינוי והשיכון מפרסם סקירה על ענף הבנייה ושוק הדיור בישראל ממנה עולה תמונת המצב העכשווית של שוק הדיור

דירות לזוגות צעירים | צילום אילוסטרציה: גרשון אלינסון, פלאש 90

שנת 2020 הביאה עימה את נגיף הקורונה אשר השפיע רבות על המשק הישראלי, ובתוך כך גם על ענף הבנייה בישראל – קטר המשק המרכזי של ישראל.

בסקירה תקופתית של האגף לניתוח כלכלי במשרד השיכון על ענף הבנייה, הנסמכת על הנתונים הממשלתיים, עולה כי צמצום הפעילות בענף הבנייה למגורים, אל מול הערכות הביקוש העולה, בשל גידול קבוע במשקי בית, ייתכן ותגרום בשנים הבאות לעודף ביקוש שעלול להוביל לעליית מחירים. בכדי למנוע זאת, נדרש להמשיך את מגמת האצת השיווקים ושמירה על היקף התחלות הבנייה כפי שהיה בשנים האחרונות.

עלייה ברכישת דירות להשקעה: באוגוסט 2020 החל גידול ברכישות של דירות להשקעה, ומשקלן עלה ל-21% בחודשים אוגוסט-דצמבר מסך העסקאות השנתי. בחודשים הללו נרכשו כ-2,410 בממוצע לחודש, לעומת כ-1,320 בינואר-יולי.

קנייה ומכירת דירות ע"י משפרי דיור: משפרי הדיור מהווים בממוצע כשליש מסך העסקאות ברכש  דירות, ומבצעים כ-38 אלף עסקאות בשנה. מהנתונים עולה כי שיעור גבוה של משפרי דיור מעדיפים להמתין למועד כדאי יותר מבחינתם למכירה, בהתאם לנתוני שוק הנדל"ן.

עלייה בביקוש לדירות מגורים: בשנת 2020 הסתכם היקף העסקאות של דירות מגורים בכ-113 אלף, מתוכן כ-41 אלף דירות חדשות, נתון גבוה ביחס לעשור האחרון, מרמה של כ-23 אלף דירות בסוף 2012 לכ-41 אלף בסוף 2020.

ירידה במלאי הדירות למכירה: הגידול במספר העסקאות לצד הירידה בהיקפי התחלות הבנייה מצביע על מגמה של  צמצום מלאי הדירות החדשות למכירה. במהלך השנה האחרונה ירד שיעורן מרמה של כ-49,200 דירות בינואר, לכ-38,400 בדצמבר.

עלייה חדה בהיקפי המשכנתאות: בשנת 2020 הסתכם סך הלוואות המשכנתא ב-78 מיליארד ₪, שיא בהיקף המשכנתאות עד כה. בעשור האחרון גדל היקף המשכנתאות ב-67% לעומת עלייה של 57% במדד מחירי הדירות.

בשנת 2020 בוצעו מעל 100 אלף הלוואות משכנתא, כאשר גובה המשכנתא הממוצעת הוא 780 אלף שקלים, זאת לעומת 96 אלף הלוואות בדצמבר 2019, וגובה משכנתא ממוצעת של 705 אלף שקל. יצוין כי גובה המשכנתא הממוצעת עלה לאורך כל השנה כך שבדצמבר 2020 עמד על 820 אלף שקלים.

בשנת 2015 סך הלוואות המשכנתא הסתכם בכ-111 אלף, אך מדובר באירוע חד פעמי שבו יצאה הודעה על העלאת שיעור מס רכישה ונוצר חלון הזדמנויות לביצוע עסקאות רכישה לפני כניסת עליית המס לתוקף מה שהוביל לגידול חד בהיקף העסקאות ונטילת המשכנתאות בזמן קצר. בכל אופן גובה המשכנתא הממוצעת אז עמד על כ-580 אלף שקלים.

עלייה במחירי השכירויות: לפי הנתונים שכר הדירה ברבעון הרביעי של 2020 גבוה מזה של שנת 2019, ובעיקר במחוזות תל אביב וצפון בהן חלה עלייה ניכרת. עורכי הדו"ח מציינים כי ברבעון הרביעי של 2020 החלה להרשם מגמת ירידה במחירים לעומת הרבעון השלישי.

עלייה במחירי הדירות: גם הסקירה שנערכה ע"י האגף הכלכלי במשרד הבינוי והשיכון על מדדי מחירי הדירות, מצביעה על המשך מגמת עליית המחירים. זוהי תוצאה של גידול בביקוש לדירות מגורים, לצד ההאטה בהיקפי התחלות הבנייה.

כתום הסקירה, 'ביזנעס' מציין כי לגולשים העוקבים בקביעות אחר הנתונים המתפרסמים באתר במדור נדל"ן – העובדות ידועות ברובן המוחלט. אך בדבר אחד אין ספק, וגם דו"ח משרד השיכון אינו סותר זאת: בשנת 2020, בוצעו כמעט אפס מיזמים שיקדמו פתרונות דיור ומניעת עליית מחירים בישראל. אולי לא סתם התעלם הדו"ח מנתון חשוב מאוד: מספר התחלות הבנייה במדינה בשנה החולפת.

בועת הנדל"ן – זה כאן.

כתיבת תגובה