צביעת רכב וטיפול בו בכדי לקדם את מכירתו

ראובן שרצה למכור את הרכב הישן שלו קיבל המלצה לעשות לו טיפול חיצוני בכדי שיראה טוב יותר ע"מ להקל את המכירה שלו.

צביעת רכב. צילום: shutterstock

ראובן שרצה להחליף את מכוניתו בחדשה יותר פנה לידיד שלו שעובד כמתווך בקניית רכבים וביקש ממנו למצוא עבורו את הרכב אותו רצה לרכוש. משנמצא הרכב לשביעות רצונו של ראובן הציע המתווך לנסות ולמכור עבורו את רכבו הישן, והוא ששמח על ההצעה הזמין אותו לבוא ולבדוק את מצב הרכב ומחירו.

כאשר נפגשו השניים התברר כי הרכב שלו במצב סביר מבחינה מכאנית, וכי הוא טופל כראוי אולם מבחינת המראה שלו מצבו גרוע והוא נראה מוזנח. המתווך שמבין היטב בתחום מכירת הרכבים הציע לקחת את הרכב לתיקוני פח קלים, וכמו כן להכניסו לשטיפה מיוחדת בה מנקים את הרכב ביסודיות ומעניקים לו מראה חדש, למשוח את הצמיגים בחומר המעניק להם מראה חדש, כמו כן המליץ לשים ברכב ריחן המפיץ ריח טוב. לאחר טיפול כזה הסביר הרכב נראה טוב בהרבה מרכבים אחרים וכך ירצו אנשים לקנותו.

לראובן הצעתו של המתווך נשמעה הגיונית וכדאית אולם הוא לא ידע האם הדבר מותר ע"פ ההלכה והאם יש לחשוש להונאה במקרה כזה.

רבני בית ההוראה הביאו מן הפוסקים כי יש מי שמתיר להסתיר חיסרון במקח, בכוונה תחילה ע"מ להטעות קונים תמימים או שטחיים שלא יבדקו את המקח, במקרה בו לקוח סביר היה בודק ומוצא את החיסרון. ואין זה נחשב שהמוכר הטעה את הלקוח, אלא שהלקוח הטעה את עצמו בכך שהסיק מסקנות ללא בדיקה יסודית.

ברם הרבה מן הראשונים והפוסקים סוברים שכל ההיתר לא לתקן לקוח שטועה, הוא רק כאשר הוא הטעה את עצמו, אולם אם נעשתה פעולה מכוונת כדי להטעות, אף על פי שיכל שלא לטעות הדבר אסור.

מחלוקת נוספת שמובאת בפוסקים היא במקרה של הסתרת מום שאינו מבטל את המקח וידוע לכולם שדרך המוכרים להסוותו. יש מן הפוסקים שמתירים כיוון שאדם מן השורה יבין שהמראה אינו מוכיח. ויש שסוברים שאסור לעשות כן, גם במקרה שיש מנהג, כיון שגורמים בכך שהקונה לא יידע את המצב האמיתי של המקח. ולכן, לרוב הפוסקים אסור לצבוע דירה שיש בה רטיבות לפני שמשכירים או מוכרים אותה, אם לא מגלים את המידע לקונה או לשוכר. וכן אסור לצבוע רכב שהיה מעורב . בתאונת דרכים לפני שמוכרים אותו, כדי לרמות את הקונה.

למעשה הורו רבני בית ההוראה לראובן כי מותר ע"פ הדין לשטוף את הרכב ולתקנו כל עוד שהמטרה היא שלא להרתיע את הקונה לרכוש את הרכב בגלל מראהו החיצוני, ושלא לגרום לו סלידה בגלל זה. כמו כן בוודאי מותר לעשות פעולות מקדמות מכירה כמו ריח טוב ברכב בכדי לעודד את הקניה. אבל אסור לעשות פעולות שיגרמו לקונה לחשוב שהרכב שונה ממצבו האמיתי או ליצור מראה חיצוני לרכב שמציג אותו כתקין בזמן שהוא לא כזה.

שאלה זו נענתה ע"י רבני אתר דין, כתובת האתר: http://din.org.il/

בית הוראה: 02-5023637

כתיבת תגובה