ציות למגבלות וחיסון למוטציות יסייע למחיר הנפט

הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית לירידה במחיר הנפט • לדבריו, "במידה ונתוני הציות למגבלות יהיו חיוביים והחיסון יתברר כיעיל ובטוח גם מפני המוטציות של הנגיף, אזי אנו מעריכים כי מחיר הנפט צפוי לעלות במהלך שנת 2021 לכ-55 דולרים לחבית"

באר נפט בטקסס | צילום אילוסטרציה: TFoxFoto, שטארסטוק

הירידה במחיר הנפט השבוע התרחשה על רקע הידוק המגבלות בבריטניה, בדגש על הסגר שהוטל בלונדון ובדרום בריטניה, שהביא לכך שכ-16 מיליון בריטים נדרשים להישאר בביתם. במהלך השבוע החולף, מחיר הנפט מסוג BRENT ירד מכ-52.00 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-18/12/2020 לכ-50.82 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-25/12/2020 ומחיר חבית מסוג WTI ירד מכ-49.10 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-18/12/2020 לכ-48.08 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-25/12/2020.

ההתפתחויות במחיר הנפט בטווח הבינוני תלויות במידה רבה גם בהחלטות של קבוצת OPEC+ לגבי הקלה נוספת במכסות הייצור יחד עם שאלות לגבי שינויים במידת הציות למכסות במהלך הרביע הראשון של שנת 2021. בנוסף, מידת הפצת החיסון יחד עם שיתוף הפעולה מצד האוכלוסייה תוך המשך התמודדות המדינות עם התפשטות הנגיף (כולל מוטציות) עד לחיסון כלל האוכלוסייה, יהיה גורם חשוב גם כן. להערכתנו, עדיין לא תושג מידת חיסון כלל-עולמית מספיקה עוד בשנת 2021 על מנת להשיב את הביקוש לנפט לרמתו טרם המגיפה. במידה ונתוני הציות למגבלות יהיו חיוביים והחיסון יתברר כיעיל ובטוח גם מפני המוטציות של הנגיף, אזי אנו מעריכים כי מחיר הנפט צפוי לעלות במהלך שנת 2021 לכ-55 דולרים לחבית.

שר האנרגיה הסעודי אמר כי קבוצת OPEC+ קבעה לוח זמנים של פגישות חודשיות, מה שיאפשר לה להגיב באופן מהיר לשינויים בשוק הנפט. התקווה שהשר הביע היא לכך שהשפעת חברי OPEC+ על השוק תהיה משמעותית. עם זאת, ישנם בקיעים במסר זה וסגן ראש ממשלת רוסיה אמר שרוסיה מתכוונת לתמוך בהקלה נוספת במכסות יצור הנפט של קבוצת OPEC+ בחודש פברואר 2021 ולהגדיל את יצור הנפט ב-500,000 חביות ביום על אף המשך התפשטות הנגיף והגילוי של מוטציה חדשה של הנגיף בבריטניה. זאת, בנוסף להגדלת יצור הנפט ב-500,000 חביות ביום שחברי OPEC+ הסכימו עליה, אשר תיכנס לתוקפה בתחילת חודש ינואר 2021.

ירידה במלאי

בצד הביקור יצויין כי הביקוש לדלק לתחבורה בארה"ב עלה במעט בשבוע האחרון אל מעל ל-8 מיליון חביות ביום והביקוש לדלק מטוסים נותר גם כן ברמה גבוהה יחסית לשבועות האחרונים. הירידה במלאי הנפט של ארה"ב מצביעה על עלייה של הביקוש הגלובלי לנפט של ארה"ב למרות הידוק המגבלות במספר רב של מדינות. עליית הביקוש החיצוני לנפט מפחיתה את השפעת הירידה בשבועות האחרונים בביקושים הפנימיים של ארה"ב לתזקיקי נפט. בהתאם לכך, לראשונה מאז חודש נובמבר, מלאי הדלק ותזקיקי נפט בארה"ב ירד, מה שעשוי להצביע על התייצבות מסוימת בביקושים המקומיים אך צפויה לעבור עוד תקופה מסוימת עד לחזרתה של ההתאוששות בביקושים המקומיים.

תנועת המטוסים באירופה עדיין נמוכה משמעותית מהרמה שהייתה לפני התפרצות הנגיף והיא רק כמחצית מהתנועה שהייתה לפני ההתחלה של הסגרים במחצית הראשונה של 2020. התנועה בכבישים בלונדון ובברלין ירדה משמעותית במהלך השבוע האחרון, עם הידוק המגבלות בבריטניה ובגרמניה במטרה לעצור את התפשטות נגיף הקורונה. בתחילת השבוע הקודם, תנועת הכבישים בלונדון הייתה נמוכה בכ-68% מהרמה שהייתה בשנת 2019 בהשוואה לירידה של כ-13% בשבוע שלפני כן ובברלין חלה ירידה דומה ותנועה בכבישים ירדה בתחילת השבוע הקודם ב-64% מהרמה של שנת 2019 בהשוואה לירידה של רק 9% בשבוע שלפניו.

כמו כן, הביקוש לנפט מצד בתי הזיקוק באסיה נחלש מעט. כמות תזקיקי הנפט המאוחסנים במכולות בים צפוי לרשום בחודש דצמבר את הירידה הגדולה ביותר מאז חודש יולי שבו המלאי המאוחסן בים ירד ב-21 מיליון חביות. זאת, על רקע הירידות הגדולות במלאי תזקיקי הנפט המאוחסן במכולות בים באירופה, אפריקה ובמזרח התיכון. עד לתחילת השבוע הרביעי של חודש דצמבר, מלאי התזקיקים המאוחסן בים ירד בכ-10.4 מיליון חביות.

פצלי השמן

שנת 2020 הייתה שנה קשה עבור תעשיית פצלי השמן בארה"ב שהינה ממונפת מאוד. תעשיית פצלי השמן בארה"ב צפויה לייצר בסוף שנת 2020 כ-7.44 מיליון חביות נפט ביום, רמה זו נמוכה בכ-20% מהייצור שלה בתחילת השנה. המשבר הנוכחי חייב את חברות הנפט להתייעל באמצעות צמצום הוצאות ופיטורי עובדים." הוא מוסיף כי "מספר רב של חברות נפט בארה"ב פשטו רגל וסך החוב של החברות בסקטור האנרגיה בארה"ב שפשטו רגל בחודשים ינואר-נובמבר 2020 הגיע לכ-53.9 מיליארד דולר, פי ארבע מהתקופה המקבילה בשנת 2019. אולם, החברות שהצליחו לשרוד את שנת 2020 צפויות להצליח לשרוד גם בשנים הקרובות.

 

הכותב הוא הכלכלן הראשי של בנק לאומי

כתיבת תגובה