קבינט הקורונה מתכנס, באוצר מתנגדים בחריפות לסגר

ראש קבינט המומחים הכלכלי שהקים שר האוצר אביגדור ליברמן, נגיד בנק ישראל וחתן פרס ישראל לכלכה לשעבר, הפרופסור יעקב פרנקל, כמו גם שר האוצר עצמו – יוצאים בחריפות נגד האופציה שיוטל סגר | פרנקל: זה משהו שהוא הרסני לכלכלה | ליברמן: עצם הדיבורים על הטלת סגר פוגעים במשק. הקורלציה בין סגר לבין ירידה במספר המאומתים והחולים הקשים עדיין לא ברורה, אך ידוע שיש קורלציה בין סגר לנזקים כלכליים | קבינט הקורונה מתכנס היום

שוק מחנה יהודה בסגר הראשון | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

התחלואה בנגיף קורונה בישראל הולכת וגואה, וקברניטי המדינה שהאשימו את קודמיהם בתפקיד בניהול כושל של הלחימה בנגיף, מתחבטים ומנוגדים בדעותיהם בשאלת דרכי ועוצמת ההתמודדות. הנגיף מצידו לא מרחם, ומכה בעוז, ולאור כך היום (רביעי) בשעה 17:00 צפויים חברי קבינט הקורונה להתכנס, כששאלת הסגר הולכת ומתבררת כשאלה של מתי ולא של האם.

בתוך כך אתמול כתב שר האוצר (שהצהיר כי אינו משתתף בדיוני קבינט הקורונה, לצורך כך יש לו את השר במשרד האוצר חמד עמאר) בחשבון הטוויטר שלו: "חיים לצד הקורונה ומקדישים מאמצים רבים למניעת סגר. שגרת קורונה היא לא דבר חדש או מפתיע ועלינו ללמוד לחיות איתה, כפי שאנו יודעים לחיות לצד השפעת. במדינת ישראל יש כמות גדולה של מחוסנים ומחלימים, ועצם הדיבורים על הטלת סגר פוגעים במשק. הקורלציה בין סגר לבין ירידה במספר המאומתים והחולים הקשים עדיין לא ברורה, אך ידוע שיש קורלציה בין סגר לנזקים כלכליים.

‏כדי למנוע סגר אנחנו משקיעים מאמץ ותקציבים בחיזוק מערך בתי החולים, בתמרוץ כמה שיותר חיסונים, בהכנות לפתיחת שנת הלימודים ובהיערכות של בדיקות מהירות ליישום התו הירוק. נמשיך במסע ההסברה לכלל המגזרים והגילים בשביל למנוע את הסגר ולתת את הוודאות לאזרחים, למשק ולעסקים במדינת ישראל" סיכם ליברמן.

במקביל פורסמו דבריו של ראש קבינט המומחים הכלכלי שהקים ליברמן, נגיד בנק ישראל וחתן פרס ישראל לכלכה לשעבר, הפרופסור יעקב פרנקל שהבהיר בשאלת הסגר, בראיון ברדיו 103: "ככל שנדבר יותר על הסגר, כך ניצור ציפיות שמצדיקות את עצמן. צריכים לעשות הכל כדי להימנע מסגר, זה משהו שהוא הרסני לכלכלה. המומחים חוזרים ואומרים מה צריך לעשות בקשר לתחלואה, חיסונים, מסכות, ריחוק חברתי, וצריך לאכוף את ההנחיות. אני לא רואה את זה כתחזית, אלא כאיום".

פרנקל הוסיף וחידד בניגוד לפרסומים על המיסים הצפויים לעלות: "זה לא יהיה הזמן להטיל מיסים בתקופה הקרובה. זו עוד אחת מהסיבות שבגללן צריכים להימנע ממשהו שישתק את הכלכלה. אם נגיע למצב בו נצטרך לעצור חלק מגלגלי הכלכלה, נצטרך לחשוב מהי אסטרטגיית היציאה".

הפרופסור הוסיף והתייחס לקבינט המומחים שבראשותו: "שום צוות לא בא במקום הצוותים הקיימים. בנק ישראל במקומו, התקופה הנוכחית סבוכה, האתגרים רבים, וכל מי שיש לו ניסיון ומוכן לעזור בהתנדבות, שיגיע. בכל הדיונים הללו זה לא נעשה במקום אלא בנוסף, יושבים בחדר אנשי האוצר בהידברות וברוח טובה. זה נועד לעזור לשר האוצר בגיבוש עמדות. ברור שהניסיון הרב שנרכש גם כאן בישראל חייב לבטא את עצמו בשכלול מנגנון החל"ת. המודל הקודם פותח תוך כדי תחילת המשבר, אך למדנו הרבה לקחים. המודל היה לטווח קצר, אף אחד לא תיאר לעצמו שהצרכים יימשכו לתקופה ארוכה, קל להיכנס אליו וקשה מאוד לצאת. אי אפשר לבוא עם תשובה כללית אחת שמתאימה לכל המערכת, בעוד שהיא מאוד דיפרנציאלית. צריך לעודד את המעסיקים לשמר את העובדים".

כתיבת תגובה