רפורמת הדואר: המחיר האחיד בישראל יעלה

מנכ"ל הדואר דני גולדשטיין על הרפורמה הצפויה בדואר שתייקר את מחירי הבולים ושילוח הדואר: "השירות האוניברסלי גורם לחברה הפסד של 150 מיליון שקל בשנה" • מנכ"ל החברה המתחרה, 'מסר': "לא יכול להיות שמחיר האספירין בפריפריה יהיה גבוה יותר ממחירו במרכז רק בגלל עלויות שינוע" • יו"ר ועדת הכלכלה: "לא נקבל התייעלות חד צדדית שהיחיד שישלם את המחיר שלה הוא הצרכן"

מרכז המיון של דואר ישראל | צילום: דואר ישראל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, התכנסה היום לדיון מיוחד ברפורמה המתוכננת בדואר, על רקע הודעת משרד התקשורת כי בכוונתו לפתוח את הענף לתחרות. היו"ר מרגי, שיזם את הדיון, אמר כי מדובר בישיבה ראשונה בסדרת דיונים לבחינת הנושא, והבהיר כי הוועדה לא תקבל תכנית התייעלות חד צדדית, כזו שהיחיד שישלם את המחיר שלה זה הצרכן.

מנהל מינהל הדואר במשרד התקשורת, אורן לביאן, סקר בפני הוועדה את הנעשה בענף ואמר כי יש דעיכה מואצת בתחום הדואר. הוא הוסיף כי חברת הדואר צפויה להציג למשרד, בעוד כשבועיים, תכנית לשיפור השירות. הוא הציג את עיקרי הרפורמה, ואמר שמטרתה לקצר את זמן ההמתנה בשירות טלפוני ובסניפים ולהרחיב את נגישות הציבור לקבלת דברי דואר. לביאן הוסיף כי סניפי דואר יסגרו רק אם יהיה תחליף ראוי לשירות, ושיטת פיקוח המחירים תשתנה על מנת לאפשר תחרות, כך שהדואר יוכל לגבות "מחיר שונה שוויוני" המבוסס על עלות החלוקה.

מנכ"ל חברת דואר ישראל, דני גולדשטיין, אמר כי החברה עוסקת מזה 5 שנים בשיפור שירותי הדואר והיא מגיעה מדי יום לכל הארץ – מעוטף עזה ועד אילת, לערבה, ליהודה ושומרון, ליישובים הערבים ולפריפריה. עם זאת, הוא הוסיף כי מדובר בשירות שגורם לחברה הפסד של 150 מיליון שקל בשנה, ללא סבסוד, ואמר כי הדבר לא יוכל להימשך לאורך זמן. לדברי גולדשטיין, הסדרת השוק דרושה כדי לאפשר לדואר להתחרות גם בתחומים בהם הוא לא פועל, על מנת שיוכל להמשיך לספק שירות מטבי בכל המדינה.

מנכ"ל חברת מסר, יגאל שטרית, אמר מנגד כי מסר היא התמריץ לפתיחת השוק לתחרות ומספקת שירות מקרית שמונה ועד אילת, היכן שהמדינה מאפשרת לה, ורק בדואר כמותי. לטענתו, מתווה הרפורמה של משרד התקשורת יביא לסגירת התחרות בענף הדואר ויאפשר לגבות מחיר יקר יותר מתושבי הפריפריה. "לא יכול להיות שמחיר האספירין בפריפריה יהיה גבוה יותר ממחירו במרכז, רק בגלל שיקר יותר לשנע אותו לשם", אמר. בתגובה לשאלת היו"ר מרגי, האם מסר משתמשת בשירותי הדואר במקומות שלא כדאי לה לחלק, השיב שטרית: "חברת מסר איננה מעביר ולו מכתב אחד דרך דואר ישראל". הוא ביקש לפתוח את הענף לתחרות באופן מלא, כולל פתיחת מרכזי החלוקה.

ההזמנות לחתונה כמעט הגיעו לברית

ח"כ מאיר כהן הזהיר מהורדת טיב השירות ליישובים קטנים ולאזורי הפריפריה. ח"כ יצחק פינדרוס אמר גם הוא כי לא יכול להיות שחברה ממשלתית תוכל לעשות אבחנה בין פריפריה למרכז. ח"כ אוריאל בוסו סיפר כי כשהבן שלו התחתן ההזמנות הגיעו שלושה חודשים אחרי החתונה, וזה כמעט היה טוב לברית.

פרופ' זיו רייך, שהגיש גם הוא דוח בנושא, אמר כי לא ייתכן שבפריפריה ישלמו יותר על שירותים שונים כמו על טלפון וטלוויזיה או חשמל, ולכן לא ברור למה הדואר יקבל אפשרות לתמחור דיפרנציאלי. הוא הזהיר ממצב שחברת הדואר תוריד מחירים בכדי להוציא את המתחרים מהשוק, ואז תעלה את המחיר ותוריד את רמת השירות.

לביאן התייחס לטענות באשר לרפורמה בדואר, ואמר כי מדובר בעבודה שקולה ומדודה, שתוצג כשתתגבש התמונה המלאה. "הטענות למחיר דיפרנציאלי, לסגירת סניפים ופגיעה באוכלוסיות מוחלשות לא נכונות", אמר.

היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי מדובר בישיבה ראשונה מתוך סדרת דיונים בנושא. לדבריו, בדיון הבא תוצג בפני הוועדה תכנית חברת הדואר לשיפור השירות לציבור. "הוועדה בעד תחרות מלאה, הוגנת ופתוחה לכולם, ותבחן בקפידה את פתיחת התחרות בענף הדואר. הוועדה סבורה שלא ייתכן משרד התקשורת וחברת הדואר יתנו יד לשום פעולה שתבדיל בין המרכז לפריפריה ובין ערים גדולות ליישובים קטנים ומרוחקים. יש לתת לכל אזרחי ישראל את אותו שירות ובמחיר זהה. הוועדה מבקשת לקבל את תכנית ההתייעלות של הדואר, ותבחן אותה תוך שמירת זכותו של הצרכן לקבל שירות בסיסי בנגישות רבה", אמר.

כתיבת תגובה