שלב נוסף במהפכת הדיגיטל החרדי: שקיפות ונתוני אמת

השקיפות הגיעה גם לאתרי האינטרנט של המגזר: "יש כאן נתונים לא רק על 'בחדרי' או 'כיכר', אלא על כל עולם האינטרנט החרדי" • גורם בענף: "חלוקת עוגת התקציב שלי לרכש מדיה, תלויה במידה רבה בנתוני האמת" • אז איך אומרים דיגיטל ביידיש?

עם החודש, בא הניתוח | מקור: Max Pixel

הדיגיטל החרדי הולך וצובר תאוצה, וכעת, נראה שעלינו שלב בגזרת האינטרנט החרדי. הפעם, הגיע תורם של אתרי האינטרנט להפוך לשקופים, ולראשונה מתאפשרת הצצה לנתוני האמת של תעבורת הגולשים (טראפיק בלע"ז) באתרים המובילים במגזר.

אחד הכלים החשובים ביותר, המשקף נתונים ומגמות על אתרי האינטרנט בארץ ובעולם, הוא 'סימילאר ווב' (SimilarWeb) – פיתוח ישראלי העוקב באמצעות אלגוריתמים ייחודיים על כל אתרי האינטרנט בארץ ובעולם, ומראה את כמות הכניסות המשוערת כמעט לכל אתר קיים.

הכלים של SimilarWeb מנתחים את תעבורת הרשת ואוספים נתונים מרחבי האינטרנט, על מנת לתת תמונת מצב על נתח השוק של כל אחד ואחד מהם. למעשה, לכל בעל אתר ואתר, יש דרך פשוטה לבדוק את כמות הכניסות שלו בצורה מדוייקת, וזאת על ידי הכלי של גוגל – גוגל אנליטיקס, המוטמע בקוד של האתר ו'צובע' כל גולש.

למעשה, כלי המעקב של גוגל מביא את הנתונים המדוייקים ביותר שיש, עם פילוח ופירוט לפי קטגוריות, על מנת לתת לבעל האתר להבין את המגמות ואת קהל היעד שלו, אך הנתונים חשופים בדרך כלל למנהלי האתר בלבד ולא לקהל הרחב.

זו גם הסיבה שבלשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ), כמו גם בלשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), מבקשים מבעלי האתרים דו"ח מגוגל אנליטיקס עם נתוני האמת של האתר. שכן תנאי לע"מ ולפ"מ להכרה במערכת כ"כלי תקשורת מוכר" דורשים לפחות 10,000 גולשים ביום – והסטטיסטיקה האמינה ביותר הינה של גוגל אנליטיקס – מאחר והיא מוטמעת בגוף האתר עצמו. הדרישה לקבלת הנתונים כאמור, נובעת מכך שרק לבעלי האתר נתונים אלו חשופים. אך לא עוד…

למרות הדיוק הטוב ביותר לעומת המדדים המקבילים, גם בחברת SimilarWeb הבינו שיש להם עוד כברת דרך עד להגעה לנתוני האמת המדויקים במאת האחוזים, ואלה הוסיפו אפשרות לחבר את האנליטיקס לפלטפורמת SimilarWeb, כך שיקבל גישה לנתוני האמת שלו דרך גוגל אנליטיקס.

'כיכר' בראש, 'ביזנעס' ברביעייה הפותחת

וכעת לנתונים, האמיתיים: כיכר השבת בראש הרשימה, עם 3,210,680 ביקורים בחודש. אחריו עם כמיליון כניסות פחות אתר 'בחדרי חרדים' עם 2,276,977 ביקורים בחודש. אתר 'JDN' (ג'יי די אן) עם 1,116,842 ביקורים בחודש. 'ביזנעס' עם 552,246 ביקורים בחודש, ואתר 'חרדים10', עם 303,220 ביקורים בחודש. עם זאת, 'חרדים10' טרם חשף את נתוני האנליטיקס שלו, ולכן חשוב לקחת את הנתונים בעירבון מוגבל.

בשיחה עם 'ביזנעס', אומר שמחה מרגליות, מנכ"ל משרד האינטראקטיב 'מקס דיגיטל' ומותיקי מקצועני הדיגיטל בארץ, כי "אתרי החדשות החרדים הבינו שהשוק הולך לשם, והשקיפות בנתונים היא חשובה מאוד. דיגיטל שווה שקיפות. באף מדיה אחרת אין את האפשרות להציג את הנתונים בשקיפות מלאה כמו בדיגיטל".

"לראשונה יש כאן נתונים לא רק על 'בחדרי' או 'כיכר'", אומר מרגליות ל'ביזנעס'. "יש כאן נתונים מדוייקים על פלח השוק של האינטרנט החרדי. זה לא סקר, לא הערכה ולא מצגת של איש מכירות, אלו נתוני האמת של הביקורים באתרים וזה מראה מספרים מדוייקים על כמה גדולה תעשיית האינטרנט החרדי".

מרגליות מוסיף ואומר, כי אם "עד היום, חשבנו ואמרנו שתעשיית האינטרנט החרדית גדולה, היום אנחנו גם יודעים את זה. נתוני 'סימילאר ווב' רק מראים מגמות והם רק קרובים לאמת, היום יש לך את המספרים על השולחן".

לא תמיד המצב היה כך. לדברי מרגליות, "עד לאחרונה, גם אם היית מפרסם גדול והיית מגיע למשרדים של 'בחדרי' או 'כיכר', והיית מבקש לקבל את נתוני האנליטיקס על מנת להבין את התפוצה המדוייקת שלהם, לא היית מקבל. ואילו היום זה זמין לכולם".

מרגליות הוסיף וציין, כי מאז ועידת הדיגיטל החרדי שקיים משרדו בגוגל ב- 2015, הוא ניסה לשכנע את האתרים להציג את נתוני האנליטיקס שלהם בסימילרווב. "הראשון שנענה לזה היה 'JDN', לפני כמה חודשים 'ביזנעס' הצטרף גם, ואני שמח שגם ב'כיכר השבת' ו'בחדרי חרדים' הגיעו סוף סוף להחלטה להציג את נתוני האמת".

המהפכה שמשתקפת בעסקאות השיווק

בשיחה עם 'ביזנעס', מסבירים מומחים בגזרת האינטרנט כי בדרך כלל, כאשר אתר מסוים אינו משתף את נתוני הגוגל אנליטיקס שלו, הרי שיש לו מה להסתיר. כי כש'סימילאר ווב' לא מקבלים גישה לנתוני האנליטיקס, אזי המידע שיש בידם הוא חלקי בלבד, ולא נותן תמונה מלאה אלא די מעומעמת, שלפעמים מנפחת את הבועה יותר מכפי שהיא.

"כשאני מתנהל מול איש שיווק של אחד האתרים החרדים בנוגע לרכש מדיה, אחד השיקולים הראשונים שלי בסגירת העסקה הוא החשיפה לתוצאות האמת", אומר ל'ביזנעס' חזקי קופשיץ מ'בחזית'. "בסוף בסוף, מאחורי העסקה עומד לקוח שמצפה לתוצאות על סמך הנתונים שהוצגו לו. במידה ומדובר בנתונים שגויים והקמפיין מניב תוצאות נמוכות מציפיות הלקוח, אני זה שאשם מבחינת הלקוח, מאחר והוא מתנהל מולי בלבד", הוא מסביר. "זו תופעה שאנשי הפרסום מתמודדים איתה יום יום, ולא פעם אף מביאה לנטישת לקוחות שלא באשמת המשרד", הדגיש קופשיץ.

עד לפני תקופה קצרה, דגלו כלל האתרים החרדים בשיטה המוסתרת והעדיפו שלא לחבר את האנליטיקס לפלטפורמת ה- SimilarWeb, כאשר ההנחה הרווחת בענף הייתה ש"נתוני 'סימילאר ווב' לא אמינים". אי ההכרה הנרחבת של עולם הפרסום החרדי בעולמות הדיגיטל אף סייעו לתופעה – ולא פעם הביאו לפסילת קמפיינים לאתרים השונים מאחר שלא 'נספרו' במשרדים בנימוק כי "SimilarWeb אינו אמין" ו"האתר הרבה יותר קטן ושולי".

כך למשל, התמודד האתר החרדי 'JDN' תקופה ארוכה עם דלתיים חצי-סגורות במשרדי הפרסום. למרות שהוא חולש על קהל עצום, כמו גם ייחודי – ה'הארד קור' החרדי. אלא שאז גילו שם במערכת את אפשרות חיבור האנליטיקס לסימילאר, יצאו למהלך והכריזו קבל עם ועדה "אלה נתוני האמת שלנו. אנחנו גאים בהם ולא מסתירים מכם כלום". לא יעברו חודשים רבים עד שגופי הפרסום יפנימו שאכן מדובר במוקד כוח בדיגיטל החרדי.

בד בבד, באותה תקופה החלה מגמת ההתרחבות וההתחדשות במערכת 'ביזנעס', שבין היתר גם מיזג בין הפלטפורמות, מתוך דגילות בשקיפות מלאה. מה שהביא לכך שגם נתוני האמת של תעבורת הגולשים ב'ביזנעס' חשופים לכולם ב- SimilarWeb. כך גם תוכלו לראות את העליה המטאורית של 'ביזנעס' בגזרת האינטרנט החרדי, כאתר שמביא תוכן איכותי וכלכלי, תוך שימת לב על תוכן שמותאם לציבור החרדי.

עם זאת, עד לפני ימים ספורים, עדיין לא היו מדוייקים נתוני הכניסות באתרי החדשות 'בחדרי חרדים' ו'כיכר השבת', מאחר והם טרם חיברו בין האנליטיקס ל- SimilarWeb. מה שהביא לכך ש- SimilarWeb הציג יותר מגמות מאשר נתוני אמת.

אלא שממבט אל נתוני החודש האחרון (ינואר 2019 למניינם), עולה כי אתרי האינטרנט החלו בשינוי מגמה ובהצגת נתוני האמת שלהם מתוך גוגל אנליטיקס. השינוי קורה לא מעט בזכות 'ביזנעס' ו'JDN', שמציגים מזה תקופה את נתוני האמת שלהם ומראים בכך את הכוח והתפוצה הרחבה לה הם זוכים – גם כאתרים הפונים לקהלים ממוקדים יותר.

אגב, ההתמקדות בקהל ספציפי, מסייעת לא פעם ברמה השיווקית, כמו גם בתוצאות הקמפיינים. שכן אינה דומה חשיפה למיליון חילונים לחשיפה למאה אלף חרדים, כמו שאינה דומה חשיפה של מאה אלף בחורי ישיבה לפרויקט נדל"ן, לחשיפה של עשר אלף בעלי-בתים שהם רוכשים פוטנציאלים.

'משפיע', ועוד איך…

בפתח שנת הכספים הנוכחית, כשיצא 'ביזנעס' לפרויקט המשפיעים הגדול והראשון מסוגו בתקשורת החרדית, התקבלו במערכת אלפי פניות והערות בנוגע לנבחרי הפרויקט, כמו גם סדרי המיקום בדירוג. על המקום החמישי לא היה חלק. ניחשתם נכון, מדובר במהפכת הדיגיטל החרדי.

בין היתר, נכתב שם בהסבר לבחירה, כי הדיגיטל החרדי עשה פריצת דרך משמעותית ב-2018. כאשר אם עד השנים האחרונות ראינו מלחמות גלויות במהות האינטרנט, הרי שהיום מבינים כולם כי אי אפשר בלעדיו.

"אם משה אבוטבול עושה לייב פייסבוק או סטורי באינסטגרם, אריה דרעי מצייץ בטוויטר, ויענקי קניבסקי מעלה סטורי בוואטסאפ – לא ירחק היום שגם משה גפני יתחזק חשבון טוויטר פעיל", כתב עורך הפרויקט בהתייחס לדיגיטל החרדי.

גם בגזרת אתרי האינטרנט החרדיים ישנו שינוי לטובה בשנה האחרונה, כאשר אט אט הם מקבלים הכרה רשמית מהממסד ומצליחים לקבוע סדר יום בציבוריות החרדית לאורך כל הציר.

ומה באשר לאתרי הכלכלה הכלליים? שם נראה כי נדרשת עוד כברת דרך בענייני שקיפות, ו'כלכליסט' הינו האתר היחיד המשתף נתוני אמת מהאנליטיקס – 8,150,000 כניסות.

כתיבת תגובה