שמן זית מייבוא בשליש ממחירו הרגיל

ועדת המכסות במשרד הכלכלה פרסמה את הזוכות במכסות לייבוא שמן זית • טעמן ואושר עד הן שתי הזוכות היחידות במכסות לייבוא שמן זית במחירים נמוכים מאוד לצרכן • מסיבה לא ידועה ייבוא השמן המוזל יאושר רק לאחר חג הפסח כאשר מחירו עשוי להיות כשליש ממחיר השמן בערב חג הפסח

ייצור שמן זית | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לפני כשבועיים שאלנו כאן מי במשרד החקלאות מרוויח מכך, שבתקופת חג הפסח שמן הזית יימכר בישראל במחירים גבוהים? תשובה לא קיבלנו, אבל בינתיים כבר מתפרסמות תוצאות המכרז.

מדובר על 'הליך תחרותי לחלוקת מכסת שמן זית בבקבוקים'. כאשר בהגדרות ההליך נאמר, כי "מטרת ההליך התחרותי: חלוקת מכסות לייבוא שמן זית בבקבוקים בפטור ממכס, במטרה להביא למכירת שמן זית במחיר נמוך לצרכן".

המכסה מיועדת ליבואני בקבוקים בעלי מותג בלבד, ומדובר בכמות של 600,000 ליטר. בחלוקה לבקבוקים של 750 מ"ל כפי הנדרש. מדובר על 800,000 אלף בקבוקים. כמות מכובדת לכל הדעות, שיכולה להוריד עול נכבד מעל כתפי המשפחות בישראל, בפרט בקניות לחג הפסח.

שני זוכים יחידים יש במכרז זה, ושניהם משווקים את מרכולתם בהכשר מהודר. רשת החנויות אושר עד וחברת טעמן. על פי מינהל היבוא במשרד הכלכלה והתעשייה, אושר עד תייבא 320,000 ליטר שמן זית שיימכר, כאמור, בבקבוקים של 750 מ"ל במחיר של 10.70 שקל בלבד, ואילו חברת טעמן תייבא 280,000 ליטר שמן זית, שיימכר במחיר של 12.60 שקל לבקבוק בודד.

אולם לפני שאתם רצים לחנויות, נזכיר לכם כי באופן תמוה ביותר, היבוא והמכירה הזולה לצרכנים, יחל רק מתאריך 20.4.16 ועד ליום 20.9.30. ובתאריך עברי מדובר על יום כ"ב בניסן אסרו חג של פסח. כלל לא ברור מדוע יוזלו בקבוקי שמן הזית היקרים, רגע לאחר מסעי הקניות של החג.

בשורה אחת טובה כן ניתן למצוא במכרז הנוכחי, והיא ההוזלה לעומת השנה שעברה. אשתקד אישרה ועדת המכסות במשרד הכלכלה, מכסה של 550 טון שמן זית. גם אז כמו היום, זכו במכרז שתי חברות. האחת חברת מיה, שאמורה הייתה למכור במחיר של 17.70 שקל לבקבוק, ורשת אושר עד, שהציעה מחיר של 16.90 שקל לבקבוק. השנה כאמור המחירים זולים באחוזים ניכרים.

לפני כשבועיים 'ביזנעס' פנה למשרד החקלאות, כדי להבין את הרציונל שמאחורי התניית חלוקת המכסה, רק לאחר חג הפסח – לאחר עונת הביקוש. אך נענינו בשתיקה. כל תגובה לא נמסרה ממשרד החקלאות.

5 תגובות ל: "שמן זית מייבוא בשליש ממחירו הרגיל"

  1. מדובר ב שמן גפת, רק יבוא של זיתים ירוקים או שחורים ולקחת
    אותם לבית בד

  2. שלום, בזמנו נמצאו המון זיופים בשמן זית יבוא ומקומי, האם עושים בדיקות קבועות אם בכלל, ששמן הזית הוא שמן זית כתית טהור ולא מזויף ?

  3. חברים לא נותנים לחברים שלהם לקנות שמן זית בסופר, והם יודעים למה

  4. המחיר הנל הוא לשמן זית מזוכך ובוודאי לא לשמן כתית טהור. אין מחיר כזה לשמן איכותי בשום מקום בעולם. מי שאין לו ברירה שיקנה – אבל בשורה צרכנית אין כאן….

  5. הבעיה היא שרוב רובם של רוכשי שמן הזית לא מודעים למה שהם רוכשים, ושמים יד על הזול ביותר.
    כך נפגעת עוד ועוד תעשיית שמן הזית הישראלי.
    חבל ומצער.

כתיבת תגובה