תזכיר חוק: 500 מספרי מוניות חשמליות ב-124 אלף ש'

מחירו של 'מספר ירוק' למונית עומד באופן רגיל על כ-248 אלף שקלים | לפי תזכיר חוק שמקדם משרד התחבורה 500 בעלי המוניות החשמליות הראשונים יקבלו הנחה של 50% ברכישת זכות ציבורית ('מספר ירוק') למונית חשמלית

מונית | צילום: משה שי, פלאש 90

משרד התחבורה מכריז על צעד נוסף לצמצום פליטת מזהמים מכלי הרכב: מבקשי רישיון להפעלת מונית, מוזמנות ומוזמנים לרכוש זכות ציבורית למונית, בהנחה של 50%, למי שיפעיל מונית המונעת בחשמל, במקום בבנזין או דיזל.

על פי תזכיר החוק שמקדם משרד התחבורה, יהנו 500 הראשונים שיבקשו רישיון להפעלת מונית בהנעה חשמלית מלאה, מהנחה של 50% באגרת הרישיון. עלות "מספר ירוק" עומדת כיום על כ-248 אלף שקלים, כך שמדובר בהטבה משמעותית בשווי של כ-125 אלף ש"ח!

משרד התחבורה יפרסם בימים הקרובים, להערות הציבור את תזכיר החוק, המעניק למבקשי רישיונות להפעלת מונית ("מספר ירוק"), הנחה של 50% באגרת הרישיון, למי שיפעיל מונית המונעת בחשמל. לאחר קבלת הערות הציבור ודיון מקצועי בהן, יובא תזכיר החוק לאישור הממשלה לקידום הליכי החקיקה.

מוניות הספיישל, הן אמצעי תחבורה עירוני מובהק. הנסועה השנתית הממוצעת שלהן בישראל גדולה פי חמישה מהנסועה של רכב פרטי, רובן מונעות בדיזל והן אחראיות לחלק משמעותי מזיהום האוויר בערים הגדולות. לפיכך יש חשיבות רבה למעבר למוניות חשמליות שקטות ונקיות. משרד התחבורה מקדם גם חקיקה שתאפשר הפעלת מוניות חשמליות אוטונומיות כבר בעתיד הקרוב.

נתון מעודד נוסף הוא אורך השימוש הקצר במונית, העומד על 2.6 שנים, לעומת 6.7 שנים ברכב פרטי. התחלופה הגבוהה שלהן תאפשר להשפיע בתוך זמן קצר על נתח גדול מצי המוניות, ותתרום להפחתת זיהום האוויר וגזי החממה שמקורם במוניות. נוסף לחיסכון בדלק, גם עלות התחזוקה השוטפת של המונית חשמלית נמוכה יותר.

מאפייני השימוש במונית תואמים את טווח הנסיעה הממוצע של הסוללה. לרשות הנהגים עומדות כיום 840 עמדות טעינה ברחבי הארץ, ובחודשים הקרובים עם הקמת עמדות טעינה נוספות, יגיע מספרן ל- 2,000.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, ציינה כי היא רואה חשיבות רבה בקשר שבין תחבורה וסביבה. לדבריה, משרד התחבורה עושה מאמצים גדולים להפחתת פליטות גזי החממה באמצעות מעבר לשימוש בכלי תחבורה חשמליים לרבות אוטובוסים ופרוייקט חשמול הרכבת שנמצא בעיצומו, אך גם באמצעות מוניות חשמליות שיהיו נקיות וירוקות יותר ממוניות הדיזל.

מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק, ציינה כי החוק החדש מייצר תמריץ כלכלי חסר תקדים למעבר למונית החשמלית. "המוניות החשמליות יצורפו לאמצעי הסעת המונים חשמליים שאנו מקדמים – אוטובוסים, רכבל, רכבות קלות וכבדות – ומבטיחים חווית נסיעה שקטה וירוקה. יחד עם משרדי ממשלה נוספים, אנו מחויבים לצמצם פליטת מזהמים ולמעבר לתחבורה נקייה", הוסיפה פרנק.

כתיבת תגובה