אומיקרון: כולם רוצים פיצויים, הח"כים מנסים לעשות סדר

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון: דורשים מהאוצר תכנית פעולה להתמודדות עם נזקי האומיקרון למשק תוך 10 ימים; יו"ר ועדת העבודה והרווחה רייטן מרום: צריך לפצות את מי שנפגע ולא להשאיר אף אחד מאחור | השניים אמרו את הדברים בישיבה משותפת לוועדת הכלכלה וועדת העבודה והרווחה, בה נשמעה זעקתם של בעלי עסקים רבים שנפגעו מגל האומיקון; נשיא התאחדות המלונות: אם לא יהיה סיוע אנחנו בפני גל מאסיבי של פיטורים | ואיזו ח"כית התלוננה על המחירים במלונות?

הודעה על מענק קורונה | צילום (אילוסטרציה): יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום לישיבה משותפת עם ועדת העבודה והרווחה, בראשות ח"כ אפרת רייטן מרום, על מנת לדון בהשלכות גל האומיקרון על העסקים בישראל ומדיניות הממשלה לפיצוי וסיוע. את הישיבה פתחה ח"כ רייטן מרום, ואמרה כי היא נועדה לשמוע את הקולות העולים מהשטח וכי היא סבורה שיש צורך כבר עכשיו לעשות תיקונים ולסייע למי שזקוק לכך. ח"כ ביטון אמר כי הממשלה יכולה לטעון שהאומיקרון הוא בלתי צפוי, אבל לא יכולה לטעון שהיא לא יודעת מה לעשות. הוא הוסיף כי המטרה היא לא פתרונות לחברות גדולות, אלא לעסקים הקטנים.

סגן השר אביר קארה אמר כי העסקים הללו צריכים ודאות ומענה כבר עכשיו, וכי מי שנפגע ביותר מ-25% צריך לקבל סיוע. ח"כ סימון דוידסון הוסיף כי צריך ונעשה הכל כדי להציל את העסקים הקטנים. ח"כ אורי מקלב אמר מנגד כי זה נראה שבתקציב לא נלקח בחשבון שהמגיפה עוד כאן ויהיו עוד הגבלות.

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קיוויתי, אמר כי הפגיעה היא לא ממדיניות הממשלה אלא מאופי גל התחלואה, והוסיף כי הסוכנות מנסה לייצר פתרונות נקודתיים. נשיא לה"ב, רועי כהן, שאלה מדוע אין תכנית שיוצאת לפועל כבר עכשיו, כמו פטור מארנונה ופיצוי על ירידה במחזורים. הוא הוסיף כי צריך מענה מידי.

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, הוסיף כי בחודש הקרוב המעסיקים הולכים לאבד בין 5 ל-7 מיליון ימי עבודה בגלל בידודים, וציין כי במהלך הדיון הגישה ההתאחדות עתירה לבג"ץ בטענה כי זה לא חוקי לקרוא למאומתים ללא תסמינים כחולים. הוא הוסיף כי קודם צריך לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים ולשלם מראש. נציג איגוד לשכות המסחר, אייל הלוי, הוסיף כי הממשלה המליצה לא להשתתף באירועים המוניים, אך לא מפצה ושכחו את עובדי ענף האירועים בבית.

נשיא התאחדות המלונות, אבי ניסנקורן, אמר כי היה מתווה מענקים עד סוף דצמבר, אך עדיין לא שולם שקל לבתי המלון ולרבעון הראשון של 2022 עדיין אין מתווה. הוא הודה לשר התיירות, אך הזהיר כי אם לא יהיה מתווה עוד השבוע הדבר יוביל לפיטורים בענף. ח"כ נירה שפק העירה כי היא רצתה לעזור ולנפוש, אך הבינה שהיא "צריכה 'למכור כליה' וכדאי שענף המלונאות יחשוב גם על זה". ח"כ ביטון ביקש לדעת מי אחראי על עסקי התיירות היוצאת ונציג האוצר, הראל שליסל, השיב כי אי אפשר להבחין את העסקים הללו תחת סיוע לענף התיירות וכי נעשים ניסיונות למצוא פתרונות.

ח"כ רייטן מרום וח"כ ביטון ביקשו נתונים על הניצול של קרן הלוואות בערבות מדינה. בתגובה לכך אמר נציג האוצר, גל לנדו, כי הקרן פעילה וקיבלה בקשות בימים האחרונים. לדבריו, מתחילת דצמבר לא היה גידול בכמות הבקשות ומאז החל הגל הוגשו 500 בקשות, אולם לנדו לא ידע לומר כמה מהן אושרו וכמה נדחו.

לפצות כל נפגע

מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן, אמר כי אי אפשר לקחת מה שקורה ב-10-15 המסעדות הטרנדיות ולהשליך מזה על הנעשה בכל הענף, שלדבריו סובל מירידה דרסטית של מעל 50% בעבודה, בין היתר בגלל המחסור בעובדים שנמצאים בבידוד.

יו"ר עמותת מורשת דרך, יונתן שפירא, אמר כי המתווה שהוצע להסבה מקצועית למוריד הדרך לא ישים, הוא אף הוסיף כי ניתן תקציב לסיורים דרך רשות הטבע והגנים, אבל מורי הדרך לא ראו מזה אגורה. ח"כ רון כץ אמר כי לא נכון לומר שאין מענה. סגן השר קארה טען כי שני הצדדים צודקים, שכן יש מתווה אבל בסוף אנשים לא מקבלים את הכסף.

מנכ"לית ארגון מורי החוגים וההעשרה, צמרת אביבי, אמרה כי יש כעשרת אלפים מורים ברחבי הארץ ללא פרנסה, ואף אחד לא מדבר עליהם כי זה לא דומה למסעדות. ח"כ ביטון אמר כי צריך להשתמש במורי ומורות התל"ן כתגבור למורי מערכת החינוך, שצריכים וצריכות ללמד בצורה היברידית ולהקל על העומס שלהם.

ח"כ רייטן מרום סיכמה ואמרה כי ברור שלא רק ענף התיירות נפגע. היא הפצירה בנציגי הממשלה לפצות את מי שנפגע, ואמרה כי אסור להשאיר אף אחד מאחור ללא מענה. ח"כ ביטון הוסיף, כי צריך להכיר בעובדה שיש משבר כלכלי מתמשך, ואמר: "התכנית לסיוע היא לא מספיק מקיפה. המבחן של האוצר והממשלה זה מהירות ביצוע, מהירות תשלום, איכות ביצוע נגישות לשטח והכיסוי של הבעיות. אנחנו רוצים לפחות מהירות ביצוע כמו בגלים הקודמים והפקת לקחים, וגם לפעמים האוצר צריך לדפוק על השולחן ואם אומרים שהמורים קורסים אז אפשר להסתייע במורי תל"ן. צריכים לטפל בחלשים ובקטנים ביותר. נדרוש מהממשלה והאוצר להציג לנו תכנית פעולה להתמודדות עם הנזק הכלכלי תוך 10 ימים, ותוך שבועיים נקיים דיון משותף נוסף. אנחנו רוצים תשובות אמתיות ותמונה כוללת".

כתיבת תגובה