בדרך לאישור: לא תידרש הסכמת כל הדיירים למערכת סולארית

רוצים מערכת סולארית על הבניין? הוועדה המשותפת לחוקה-פנים החלה להכין את הצעת החוק להתקנת מערכת סולארית על הגג גם ללא הסכמת כל דיירי הבניין • רשות החשמל: בשבועות הקרובים צפוי להתחיל שימוע לציבור לאפשרות פיצול מוני חשמל לטובת התקנים פוטו-וולטאיים • כל הפרטים על זכויות הדייר הקטן, מול החלטת הממשלה ל-100% אנרגיה מתחדשת

מערכת סולארית | צילום: חן לאופולד, פלאש 90

שכנים יקרים שימו לב: הגג שלכם עומד לייצר חשמל והרווח ממכירתו ייכנס אליכם לכיס, גם אם אתם לא מסכימים לתת יד למהלך או מתנגדים לחלוטין. הוועדה המשותפת לוועדת החוקה וועדת הפנים והגנת הסביבה החלה השבוע להכין לקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק להתקנת מערכת פוטו-וולטאית לייצור חשמל מאנרגית השמש בבית משותף.

הצעת החוק הממשלתית, אליה מוזגה הצעת החוק הפרטית של ח"כ בועז טופורובסקי, נועדה לקבוע הסדרים מיוחדים לעניין התקנת מערכת לייצור חשמל הממירה ישירות אנרגיית שמש לאנרגיה חשמלית ברכוש המשותף בבית משותף. זאת, בין בדרך של התקנת מתקן פוטו–וולטאי, לבד או יחד עם מתקן אגירה, בידי בעל דירה מסוים, המיועדים לשמש את בעל הדירה בלבד ובין בדרך של התקנתו לשימוש כל בעלי הדירות בבית המשותף.

על פי הצעת החוק, שני שליש מבעלי הדירות יוכלו להתקין מתקן שכזה על כל גג הבית המשותף. בשלב הראשון ינותבו ההכנסות מהמתקן, לטובת כיסוי ההוצאות של בעלי הדירות שהחליטו על ההתקנה. לאחר שהוצאות ההתקנה כוסו, ההכנסות וההוצאות הנוגעות למתקן יתחלקו בין כל בעלי הדירות. הסדר נוסף יאפשר לכל בעל דירה או למספר בעלי דירות להקים מתקן פוטו-וולטאי על פי חלקם היחסי ברכוש המשותף כאשר במקרה זה ההכנסות ייזקפו לטובתם בלבד.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה שניהל את הישיבה אמר, כי "זו הצעת חוק חשובה שנועדה להרחיב את השימוש באמצעים סולאריים ככל הניתן. בדרך למטרה יש למנוע נזק קנייני או מלחמות שכנים". הוא קרא "לא לחשוש מלהביא את הסדר הרווחים, אך להיזהר שלא תצא תקלה שרבים יברחו מלהיכלל ב-2/3  הדיירים בגלל ההסדר הזה". בנוסף, דרש לדעת אם המפקח על הבתים המשותפים ערוך להליך ואמר כי "התחלה של דבר כזה, תציף סכסוכים ויש לתת לכך מענה". עוד הזהיר מרגולציה מכבידה עקב החשש ממאכערים ואמר כי יש למנוע תופעות אלו מראש.

הצלת השטחים הפתוחים

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) אמרה, כי "להתקנת מערכות פוטו-וולטאיות על גגות יש השלכה סביבתית מכרעת. רק לאחרונה הממשלה קיבלה החלטה על יעד של 30% אנרגיה מתחדשת עד 2030, ראש הממשלה יצא בהצהרות מחייבות להגיע ל-100% אנרגיה מתחדשת עד 2050. ישראל לא תוכל לעשות את זה אם לא נפתח חסמים שנמצאים בשוק. בתים משותפים הוא אחד החסמים הגדולים ביותר. נושא נוסף חשוב הוא קידום אנרגיה מתחדשת תוך מיצוי פוטנציאל השטחים המופרים או הדו-שימושיים לא על חשבון שטחים פתוחים.

"ישראל היא מדינה קטנה, הטבע שלנו יקר, אין לנו שטחים פתוחים ואנחנו לא יכולים להקריב אותם לטובת הנושא ולכן חשוב למצות כל שטח מופר, כל גג, מאגר מים, חניונים ציבוריים, ועלינו כמחוקקים לפשט את התהליכים האלה ככל שאפשר". דרור בוימל מהחברה להגנת הטבע טען בדיון. כי "לפי נתוני רשות החשמל הפוטנציאל של גגות משותפים הוא 50,000 דונם שהוא פוטנציאל אדיר ויש לפתור במהרה את החסמים".

במהלך הדיון על הסדר הרווחים בין השכנים, טען ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד תל"ם), כי "הבעיה היחידה שיש לטפל בה היא ההכנסות מהמתקן למי שלא הסכים להתקנתו". מי שענה לו היה ח"כ רם בן ברק: "כדי להתקין מתקן סולארי מקבלים הלוואה של 100%. לכן, ברגע שוועד בית מחליט, זה לא עולה לאף אחד כלום ואז כולם יכולים לחלוק רווחים. המטרה היא ש-2/3 יוכלו לחייב את ה-1/3 הנוסף להסכים ואז הוא יוכל גם להרוויח".

עו"ד כרמית יוליס ממשרד המשפטים טענה לגבי הסדר הרווחים, כי "המציאות הזו יכולה להוביל לתופעת הטרמפיסט". לטענתה, החזר ההוצאות עלול לקחת מספר שנים כאשר בזמן הזה שכנים משתמשים בקניין של שכניהם". עידו מור מאגף התקציבים באוצר התערב בנושא וטען כי "במתקן מלא, סביר שיזם ייקח על עצמו את המימון וזה יפתור את בעיית הטרמפיסט כי ה-2/3 לא יצטרכו לקחת על עצמם את הסיכון".

אמצעי להגדלת הכנסות

בהתייחסו לזווית הכלכלית אמר מור, כי "כיום ההסדרים הצרכניים שרשות החשמל מאפשרת הם כי כסף ממתקן בבית משותף יילך לוועד הבית והאופציה השנייה, כשמדובר על מונה לאדם אחד או קבוצת אנשים, הכסף ילך לאדם ישירות". הבעיה של השימוש בגגות משותפים, נמצאת בנקודה הבאה: "אין הסדרה המאפשרת מונה לשלושה אנשים וצריך יהיה לתת לכך מענה. הדבר הסביר הוא לקבוע רק ייצור ולא קיזוז צריכה שיוצר מחלוקות בין אנשים".

עו"ד תומר רוזנר יועמ"ש הוועדה המשותפת הגיב לדברים ואמר: "אחד החסמים המרכזיים כרגע הוא הסדרות רשות החשמל, שמפריעות להתקנה על מבני ציבור ולגבי משרדי ממשלה- היעדר הסדרה של מוני ייצור המאפשרים למנות את הייצור בנפרד מהצריכה. ההסדרות מפריעות גם כאן לפיתוח השוק הזה בבתים משותפים כי זה מקשה על הסדר של יזם שלוקח על עצמו ומשתתף בהכנסות".

בנקודה זו התברר לוועדה את עומק הבעיה ומדוע התחום לא פורץ דרך. את התשובה לכך ענה גל שופוני, ראש תחום אנרגיות מתחדשות ברשות החשמל: "עדיין לא ביצענו את התיקון המאפשר פיצול מונים מסיבות של חשש לניצול לרעה, אך ללא ספק, ברור לנו שדרוש תיקון שיאפשר לחברת החשמל להפריד את מונה הייצור ממונה החשמל של ועד הבית. הדבר יאפשר את הקומבינציות לחלק את התקבולים גם ל-2/3. התיקון צפוי לעבור בתוך מספר חודשים והשימוע לציבור צפוי להתחיל בתוך מספר שבועות".

ויש גם מי שדואג לחרדים לשבת וללמוד בלי דאגות של פרנסה. רן מלמד מנהל 'פורום ארלוזרוב' אמר בדיון: "בפריפריה החברתית והגיאוגרפית צריכה להיות יוזמה להתקנת מערכות כאלו, היכולות להגדיל את ההכנסה של אוכלוסיות מעוטות הכנסה".

בלי 'מאכערים'

בסיכום הדיון הציג עו"ד רוזנר, יועמ"ש הוועדה המשותפת, את הבסיס לחוק. "בית משותף הוא ייצור קנייני מיוחד עם בעלות קניינית שלא ניתנת להפרדה". הכלל הבסיסי דורש הסכמה של 100% מהדיירים לכל נושא הנוגע לרכוש המשותף. ברבות השנים, המחוקק הגיע למסקנה שיש עניינים עם אינטרס חברתי או אחר מובהק, המאפשר לסטות מהכלל היסודי הזה בדיני בתים משותפים.

הדוגמאות הבולטות הן: התקנת דוד שמש שכל דייר רשאי; למעלית נדרש רוב של 2/3 מהדיירים; להתאמות נגישות רוב של 60% ולעסקאות פינוי בינוי תמ"א 38 או יורשותיה נדרש רוב של 80%. בתחום ייצור החשמל מאנרגיית שמש "מציעה הממשלה לדרוש הסכמת רוב של 2/3 שתאפשר בנייה ברכוש המשותף, גם ללא הסכמת 100% מהדיירים".

אולם עדיין המחוקק צריך לפתור את הסוגיה של דייר הרוצה להתקין דוד שמש אל מול הגג הסולארי. לדבריו, "יש הבדל רב בין ההסדרים וצריך יהיה לתת מענים נוספים על מה שנתנה הממשלה במסגרת הצעת החוק. הממשלה העלתה את הגדרת העדיפות לשימוש משותף, אך יש לדוגמה סוגיה של דייר בקומה העליונה שיש לו זכות ליצור יציאה לגג ושימוש בגג פוטו וולטאי עלולה לפגוע בכך".

רוזנר נגע בדבריו גם בתופעת ההחתמות של יזמים. "יש את הסוגיה שאנחנו מכירים מפרויקטים דומים של פינוי בינוי ותמ"א 38 בעקבות דרישות ההסכמה, כמו תופעת המאכערים. זו תופעה שעלולה לקרות אם כי כנראה בהיקפים קטנים יותר.

"כדי לאפשר להצעה יישום פשוט וברור המונחים צריכים להיות כמה שיותר פשוטים ולנסות לקבוע את ההסדרים בצורה שתמנע סכסוכים. מצד שני יש לאזן את הזכויות של המיעוט ושל היחיד וגם את החיים המשותפים של בעלי הדירות בבית משותף. התחלנו לקיים שיח מעמיק עם נציגי הממשלה וננסה לקדמו להצעה משופרת".

תגובה אחת ל: "בדרך לאישור: לא תידרש הסכמת כל הדיירים למערכת סולארית"

  1. תודה על !המידע
    האם אושר בסוף? וכן מהם ההסדרות החדשות לשנת 2021?

כתיבת תגובה