שקוף: ראשי ערים מקדמים רשתות חברתיות בכסף ציבורי

בכמה וכמה עיריות פועלים בניגוד לקביעה של השופט חנן מלצר עקרונית כי "לא ניתן 'להסב' עמוד פרטי-פוליטי לעמוד רשמי של ראש העיר". ובניגוד לקביעתו של היועמ"ש "מקרה שבו דף פרטי שנעשה בו שימוש לצורכי תעמולה בתקופת בחירות, ולאחר הבחירות 'מוסב' לעמוד של ראש הרשות, הממומן על ידי הרשות המקומית – נופל לגדר האסור" | העיריות בתגובה: מדובר בפעילות ציבורית

כל מה שעסק צריך לפרסום בפייסבוק | תמונה: פיקסביי

בעתירה שנדונה בוועדת הבחירות ב-2019 ואשר הוגשה נגד המועמד דאז והיום ראש העיר, תומר גלאם, קבע השופט חנן מלצר עקרונית כי "לא ניתן 'להסב' עמוד פרטי-פוליטי לעמוד רשמי של ראש העיר". וכך גם צוטטה קביעתו של היועמ"ש "מקרה שבו דף פרטי שנעשה בו שימוש לצורכי תעמולה בתקופת בחירות, ולאחר הבחירות 'מוסב' לעמוד של ראש הרשות, הממומן על ידי הרשות המקומית – נופל לגדר האסור".

באתר 'שקוף' פרסמו תחקיר שערכו ממנו עולה כי בכמה וכמה עיריות פועלים בניגוד לקביעה זו. על פי התחקיר, עיריית פתח תקווה מימנה ברבעון האחרון קידום של חשבון הפייסבוק בסך של כ-120 אלף ₪, כש-90% מכספים אלו מומשו בחשבונותיו של ראש העיר רמי גרינברג, ולא בחשבונות הרשמיים של העירייה.

ב'שקוף' הדגישו כי אמנם העירייה טוענת כי מעת כניסתו של גרינברג לכהונה החשבון הפך להיות ציבורי, אך במהלך ההתמודדות הבאה על משרת ראש העירייה תידרש ממנו 'תקופת צינון', בנוסף חלק מהקידום הוא הפניית הגולשים לחשבונותיו השונים ברשתות החברתיות השונות, שם מצטברים גולשים שהגיעו אל חשבונותיו הפרטיים במימון ציבורי. בנוסף נטען כי גרינברג השתמש בחשבון הפייסבוק לתקוף את חברי האופוזיציה שלו, מה שמחזיר את החשבון להיות פרטי ולא ציבורי.

בתחקיר הובאו גם נתוני ההשקעה של עיריית אשדוד, גם שם מתוך 10 אלף ₪ 90% הופנו לקידום העמוד של ראש העיר הד"ר יחיאל לסרי. ובראשון לציון כל 42 אלף השקלים שהוקצו לקידום, הושקעו בעמוד של ראש העיר רז קינסטליך.

באשקלון ברבעון האחרון הוקצו כמעט באופן מוחלט 24 אלף השקלים שהוקדשו לקידום ברשתות החברתיות, והושקעו באופן כמעט מוחלט בעמוד של ראש העיר. שכאמור נגד העומד בראשה הוגשה העתירה לוועדת הבחירות.

העיריות בתגובה: מדובר בפעילות ציבורית

בעיריית אשקלון אמרו: "יש לך טעות מהיסוד – לא מדובר בעמוד פרטי אלא בעמוד ציבורי לחלוטין וכך הוא מוגדר. העמוד שייך לעירייה וימשיך להיות שייך לעירייה".

בעיריית אשדוד התגוננו והבהירו: "בין כל הפלטפורמות הקיימות, גם עמוד ראש העיר נתפס כנכס שיווקי של הרשות, בדיוק כמו העמוד העירוני ויתר הנכסים הדיגיטליים, דרכו אנו מעבירים אותם מסרים ומידע לשירות התושב".

מעיריית פתח תקווה נמסר בתגובה: "דוברות העירייה מפעילה מגוון נכסים דיגיטליים בפלטפורמות עירוניות שונות, כמו העמוד הציבורי של ראש העיר והעמוד של העירייה, וזאת כדי להגיע לחשיפה מיטבית ומותאמת ככל שניתן לקהלי היעד. במסגרת הקידומים בעמוד הציבורי של ראש העיר קודמו גם הנחיות הקורונה ועידוד החיסונים, כשברור לכל שההשפעה מבחינה סמכותית במקרה זה תהיה גבוהה יותר בעמוד של ראש העיר. העמוד הציבורי יופעל גם בעתיד בהתאם לחוק ולהנחיות בנושא".

ובראשון לציון אמרה העירייה: "מטרת עמוד הפייסבוק הציבורי של ראש העירייה היא לקדם  אירועים, הסברה ועדכון שוטף לתושבי העיר, כפי שמצופה מראש עירייה המקפיד על שקיפות מלאה מול תושביו. כפי שניתן לראות, כל הפוסטים עוסקים אך ורק בנושאים שיש להם ערך לציבור ואנו מקפידים על כך באדיקות. העמוד הוא אחד מהעמודים העירוניים של העירייה וכל תוכנו יישאר נכס עירוני".

כתיבת תגובה