בשירות אזרחי לאומי? תמתינו יותר לדמי אבטלה

הח"כים החרדיים פנו למשרד האוצר ולביטוח הלאומי שאינו מאפשר הגשת בקשת דמי אבטלה בחל"ת למשרתי השירות האזרחי לאומי • "השירות עוד לא הסתיים, לא ניתן להגיש בקשה" – בהודעה זו נתקלים הפונים המשרתים אזרחית את המדינה שהוצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה • למרות הפניות וההפצרות, טרם נמצא מוצא

בניין המוסד לביטוח לאומי | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

משרתי השירות האזרחי שביקשו לקבל את דמי האבטלה מהביטוח הלאומי עבור החל"ת שאליה הוצאו – ממקום עבודתם הנוספת, בהיתר – נתקלו בהודעה ממוחשבת באתר הביטוח הלאומי הקובעת כי עקב כך שהשירות הלאומי-אזרחי טרם הסתיים – הם אינם יכולים להגיש בקשה לקבלת דמי האבטלה כמו יתר האזרחים.

המשמעות היא, כי דווקא מי שמשרת את המדינה – באמצעות פעילות אצל מעסיקים שנבחרו על ידה כראויים לכוח אדם שיסייע להם להעניק שירות למדינה באמצעותם – לא מקבל את הזכויות שלהן זכאי כל אזרח אחר. זאת כמובן, כאשר בכל חודש מפרישים משכרם (בעבודתם בשכר בשעות שאינם מתנדבים בשירות) של המשרתים בשירות אזרחי דמי ביטוח לאומי כמו כל אזרח.

"אין לי עוד הכנסה אחרת בעבודה שממשיכה עכשיו, זה הכסף של הלחם והחלב שלי", אומר ישראל פ' (השם המלא שמור במערכת 'ביזנעס') בזעם. "אני נשוי עם שלשה ילדים, שכל ערב מקדיש ארבע שעות לעבודה השירות, חוץ מעבודה נוספת שלי. כמובן שבגלל הקורונה המעסיק שלי (הקבוע, לא השירות האזרחי) הוציא אותי לחל"ת כי אנו ענף  חיוני…

אין אפשרות להגיש תביעה עד לתאריך השחרור

"אבל אני תמה, בשביל מה הפרשתי כסף לביטוח לאומי בכל חודש? כדי לקבל הודעה שאני לא זכאי למה שכל תושב אחר במדינה זכאי? זו פשוט חוצפה מדרגה ראשונה שדווקא אנחנו, מאות חרדים (וכמונו יש אולי עוד אחרים ממגזרים שונים, איני יודע) שמשרתים את המדינה ועובדים כחוק, מפרישים מיסים, תשלומי ביטוח לאומי ועוד – מוצאים את עצמנו מול שקות שבורה בדיוק ברגעים הקריטיים שלנו. אין לי מושג איך אעבור את החודש הבא", הוא אומר.

אל הדברים הצטרף גם ח"כ מיכאל מלכיאלי שפנה אל משה כחלון, שר האוצר ואל אופיר אקוניס, שר העבודה והרווחה בבקשה להעניק דמי אבטלה למשרתים בשירות הלאומי בתקופת המגיפה. "כידוע, משבר הקורונה פגע ופוגע בכל ענפי המשק, וכלל אזרחי ישראל מהדקים חגורות. פניות רבות מונחות על שולחני, בדבר משרתי שירות לאומי אזרחי בעלי היתר עבודה, אשר ביום יום עובדים – בהיתר כמובן – בעבודה נוספת, וכעת הוצאו לחל"ת הן מהשירות הלאומי והן ממקום עבודתם, אך בעוד עובד סטנדרטי זכאי לדמי אבטלה / דמי חל"ת, הם אינם כלולים בהסדר זה ואינם זכאים לכך, בשל העובדה שהם רשומים כמשרתים בשירות הלאומי.

"המדובר, בעובדים מסורים בדרך כלל נשואים והורים לילדים, אשר נותרו בפני שוקת שבורה ואין בידם כדי צורכם ללחם וחלב ומזון לחג הפסח הקרב ובא. לא ייתכן, שדווקא אלו אשר בחרו לתרום למדינה ולבצע המוטל עליהם ייענשו בדיוק מסיבה זו. עקב קוצר הזמן וחשיבות הנושא, אודה לפתרון מהיר".

לדברים הצטרף גם סגן השר מאיר פרוש שקרא למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי: "אשר לקראת חג הפסח דמי אבטלה למשרתים בשירות אזרחי שהוצאו לחל"ת ממקומות עבודתם".

כך גם נידונו הדברים בוועדת הקורונה בכנסת, כשח"כ משה אבוטבול פנה למר אסף וסרצוג סגן הממונה על התקציבים באוצר וביקשו להשיב לפנייתו של ח"כ מלכיאלי בנידון. וסרצוג ביקש לקבל פרטים נוספים על הבעיה כדי ללמוד ולטפל בעניין – אך טרם הושגה פריצת דרך בנושא.

ח"כ משה אבוטבול אמר כי בימים אלה הוא "מבקש לחזק את החברים היקרים במשמר האזרחי שפועלים למען עם ישראל ומקווה שבקרוב יקבלו תשובה חיובית ויזכו לחג כשר וגם שמח".

בינתיים נציין כי מדוברות משרד האוצר הפנו במענה לשאלת 'ביזנעס' בנושא – אל הביטוח הלאומי לקבלת תגובה. תשובה זהה קיבלנו גם משירות התעסוקה.

מהביטוח הלאומי טרם התקבלה תגובה.

כתיבת תגובה