גורמי כשרות מעריכים: מחיר הבקר למהדרין יזנק

בעוד גורמים רבניים פועלים לביטול ההגבלה שהוטלה בפולין על השחיטה לצרכים מקומיים בלבד ואוסרת את הייצוא הענק לגופי המהדרין מהמדינה – ההערכות הן כי בשלב הראשון תיגרם עליית מחירים לשוק המהדרין של צרכני הבקר בישראל • האם החוק שנחקק עודנו סופי? • ומה הן החלופות?

פרות הולנדיות | צילום: 'ביזנעס'

אין מי שלא נתקל בקמפיינים של מגדלי הבקר הישראליים, שמציעים נתחים טריים ללא מסעות ארוכים בשמי תבל. גם בעת הסגר יצאו מגדלי הבקר בהצהרה כי הם יספקו את המחסור שייווצר עקב השמים הסגורים. בימים אלה, עושה רושם שתפילתם של מגדלי העדרים בישראל עשתה רושם.

בסוף השבוע שעבר, ערב ראש השנה, התקבלה בסיים הפולני ההחלטה הסופית, לכאורה: השחיטה הכשרה תיאסר לייצוא ותותר לקהילות היהודיות המקומיות במדינה בלבד. מדובר בסופיות 'לכאורה', משום שהדברים עודם תלויים בחתימת הנשיא ואישור ה'סנט'.

בכל מקרה, המשמעות של קבלת ההחלטה – במידה וזו תקבל את חתימה הנשיא – היא כי הקהילות הגדולות באירופה ושוק הבקר למהדרין בישראל – יספגו מכה עקב האיסור שהטיל הפרלמנט הפולני באישור החוק האוסר שחיטה כשרה למטרות יצוא.

שוק הבשר הכשר ככלל, ושוק המהדרין בפרט ייפגע אנושות מההחלטה שקיבלה מדינת הייצוא מספר אחת באירופה לבקר בשחיטה כשרה – שגם מוסלמים צורכים ממנו רבות (חלאל). ההערכות הן כי מעל 60 טון בקר נשחט בפולין למטרות יצוא.

עתה, מעריכים גורמי הכשרות למהדרין, כי לצד העלייה במחירי הבקר הכשר בכשרות רגילה, יזנק מחירם של מוצרי הבקר הכשרים למהדרין פי כמה.

"שינוי ההסכמים מול מפעלים בארצות אחרות, עלויות שינוע וסגירת קצוות עם אכסניות ומסעדות מהדרין שונות, שינויים בשכר העובדים והצוותים – כל אלה הן סיבות להעלאה של המחיר. באחוזים, צרכני המהדרין יספגו מכה קשה, של עד עשרות שקלים לק"ג" העריך מנהל בכיר באחת ממערכות הכשרות למהדרין, בשיחה עם 'ביזנעס'.

גורמים דתיים ורבניים בפולין ובארץ עמלים בימים אלה על מציאת פתרונות שחיטה אחרים ליצוא, אך חלק מהמגעים, כך נודע ל'ביזנעס' מסמנים אפשרות של החרגה של שחיטה כשרה בכמות מוגבלת, שתיועד לקהילות יהודיות שונות שאינן שוכנות בפולין.

לצד זאת, יש גם גורמים נוספים שטוענים כי כשם שבית המשפט הורה בעבר כי האיסור אינו חוקי, כך גם עתה יוכל הנשיא או חברי הסנט לפסול את החוק ממימוש.

החלופות האפשריות לשחיטה בפולין, נמצאות בספרד, בדרום אמריקה – בעיקר באורגוואי ובפראגווי, במקסיקו ועוד. אך המחירים כאמור עשויים להתייקר לצרכני המהדרין, כמו גם לצרכני הכשרות הרגילה.

כתיבת תגובה