גרמתם בידוד – זו עילה לתביעה

היזהרו! אם תצאו מפתח הבית ותגרמו לאדם אחר לשהות בבידוד אתם עלולים לשלם על כך ביוקר • המיעוט שמזלזל בהנחיות משרד הבריאות, נמנע מללכת להיבדק כאשר הוא חש שלא בטוב, וממשיך להמרות את פי גדולי התורה והוראות משרד הבריאות – עלול להיתבע על סכומי עתק, על כל נזק שייגרם על ידו

מודעות ונשמרתם לנפשותיכם של עיריית בית שמש על סכנת הקורונה | צילום: יעקב לדרמן

בימים אלו אנו מצויים במלחמה, מלחמה להגן על החיים.

מטרת האמצעים שננקטים על ידי רשויות המדינה במלחמה, למנוע מאנשים בריאים להידבק בנגיף קטלני שברחבי העולם גרם לרבבות נפטרים, חולים במצב קשה שזקוקים להנשמה. וככלל, תקופת ההחלמה מנגיף הקורונה ארוכה. 

הנחיות משרד הבריאות והתקנות שהתקינה הממשלה בצווי חירום מיוחדים – שיתקו את העולם הכלכלי, את חופש הפרט לנוע ממקום למקום והטילו מגבלות קשות ביציאה מן הבית. 

ה"סגר" גרם למשפחות רבות בישראל להיות ללא משענת כלכלית כאשר רבים פוטרו הוציאו אותם לחופשה ללא תשלום ורבים מהם אף לא זכאים לקבל קצבה כלשהי שתאפשר להם קיום בכבוד.  

כל גדולי התורה הנחו את כלל הציבור לשמוע ולקיים את הוראות משרד הבריאות בדווקנות ולהגן על קדושת החיים. 

למרות זאת אנו מגלים מיעוט שמזלזל בהנחיות משרד הבריאות, נמנע מללכת להיבדק כאשר הוא חש שלא בטוב, וממשיך להמרות את פי גדולי התורה והוראות משרד הבריאות מסתובב ברחובות בצורה מסוכנת ו"עולם כמנהגו נהוג" בתחושה 'לי זה לא יקרה'.  

שימו לב, מפיצי מחלת פוטנציאלים: ביציאה מן הבית בהפרת הוראות החוק אתם עלולים להיתבע על סכומי עתק! על כל נזק שתגרמו. 

לדוגמה – אתם חולים בנגיף הקורונה ל"ע, הסתובבתם בחוץ, יצאתם להתרענן קצת, הפרתם את צו הבידוד שניתן לכם, ובגללכם נדבק אדם נוסף. לאותו אדם יש עילת תביעה כנגדכם, על כל נזק שייגרם לו. 

בגללכם עובד שנסע לעבודתו נחשף אל מפר החוק, וכתוצאה מכך נאלץ להיכנס לבידוד ל-14 ימים, בהם הוא מנותק מהעולם, למעשה הוא כלוא בביתו.

הוא יכול להגיש כנגדכם תביעה בגין כליאת שווא, רשלנות, והפרת חובה שבחוק ולתבוע ממכם את כל הנזקים שתגרמו לו. 

אפילו אם נניח שלא הייתם חולים או שלא ידעתם שאתם חולים, ואתם מסתובבים בחוץ, ובסופו של דבר מתברר, כי נחשפתם לחולה מאומת ונדבקתם ויתכן שהדבקתם אחרים. 

אם היציאה שלכם מהבית הייתה שלא כדין ובניגוד להוראות החוק,  לדוגמה במרחק של יותר ממאה מטר, יציאה שלא לצורכי עבודה, יציאה שלא לצורכי רכישת מזון או תרופות אתם עלולים להיות חשופים לתביעות רבות. 

תארו לעצמכם כל אדם שיהיה בסביבתכם יכול לתבוע אותם על כל נזק שגרמתם לו גם בגין כליאת שווא וההפסדים שנגרמו לו. 

מהי כליאת שווא? במסגרת המשפט הישראלי בתחום דיני הנזיקין, יש כמה עילות שמאפשרות לתבוע מה שמכונה 'עוולות'. ישנן עוולות כלליות – כמו רשלנות והפרת חובה חקוקה. 

בנוסף יש גם עוולות ספציפית, כמו כליאת שווא.

כליאת שווא מוגדרת כליאה של אדם שלא כדין, לדוגמה, שוטר שעוצר אזרח מבלי שהיה לו סיבה לעצור או לעכב אותו, מקיים בתנאים שהוגדרו בדין זכות לפיצוי בשל כליאת שווא, סכומים לא מבוטלים, שיכולים להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים, תלוי במשך הזמן של הכליאה. כך גם במקרים של חולי נפש, שהוחזקו במוסד/ בית חולים לחולי נפש, בניגוד לדעתו ובניגוד לדין, אלה יכולים לתבוע בגין עוולת כליאת השווא. גם החזקה ושליטה של בני אדם במסגרת סחר בבני אדם זוהי כליאת שווא. 

במקרה של כליאת שווא בית משפט יפסוק פיצוי. החוק  קובע כאמור מספר תנאים להתקיימותה של כליאת שווא: "כליאת שווא היא שלילת חירותו של אדם, שלילה מוחלטת ושלא כדין, למשך זמן כלשהו, באמצעים פיזיים או על ידי הופעה כבעל סמכות".

לדעתי מי שמפר את הוראות משרד הבריאות והחוק, לדוגמה – חייב בידוד שמפר את הבידוד, ומטייל לו מחוץ לביתו – אם כתוצאה מכך גרם לאנשים אחרים  שיהיו סגורים וכלואים בביתם במשך 14 ימים, מדובר על כליאת שווא ובמקרה בו הוא יתבע, ייאלץ לשלם סכומים ניכרים. 

תשלומים אלו יהיו מלבד אם כתוצאה מרשלנותו חס וחלילה יגרום למות אדם, או לנזק כתוצאה ממחלת הקורונה. 

לכן אני קורא לכם. שבו בבית, אל תצאו שלא לצורך, כבדו את הנחיות והוראות משרד הבריאות שאם לא כן. אתם עלולים לשלם סכומים ניכרים מלבד מה שאתם מסכנים את החיים שלכם ושל בני משפחתכם ושל כולם.

 

הכותב, עו"ד ישראל גרוסמן, הינו בעל משרד המתמחה בדיני רשלנות רפואית, נזיקין וביטוח וייצוג בבתי משפט בעניינים אזרחיים פרטי/מסחרי.  

המידע הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות תחליף לקבלת ייעוץ מקצועי ו/או חוות דעת משפטית. 

כתיבת תגובה