דרישת עודף פרטים: המניפולציות של האתרים המקוונים

באמצעות שינויים במבנה הטפסים: אתרי אינטרנט מקוונים עשויים לעודד משתמשים לחשוף יותר מידע אישי • חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב הראו שעל ידי שינויים מבניים באופן ההצגה של טופס ההרשמה, המבוססים על יישום הטכניקה השיווקית של 'רגל-בדלת' בעולם הדיגיטלי, ניתן לפתות משתמשים לחשוף יותר מידע אישי • השיטות: פיצול בקשות המידע לכמה עמודים, חדירה לפרטיות בסדר עולה ועוד

אבטחת גישה והעברות מידע | אילוסטרציה. צילום: Jirsak, שאטרסטוק

חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב חשפו שאתרי אינטרנט מקוונים עשויים לעודד משתמשים לחשוף יותר מידע אישי באמצעות שינויים במבנה הטפסים.

 2,504 משתמשים התבקשו לספק מידע אודות ארץ מגוריהם, שמם המלא, מספר הטלפון וכתובת הדוא"ל שלהם, כחלק מתהליך הרשמה באתר אינטרנט מקוון. ההרשמה בוצעה עבור חברת השירותים הפיננסיים Rewire, ששיתפה פעולה עם צוות המחקר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

החוקרים הראו שעל ידי שינויים מבניים באופן ההצגה של טופס ההרשמה, המבוססים על יישום הטכניקה השיווקית של 'רגל-בדלת' בעולם הדיגיטלי, ניתן לפתות משתמשים לחשוף יותר מידע אישי. מניפולציה אחת כללה סידור פריטי המידע בהתאם לסדר עולה של חדירה לפרטיות. מניפולציה זו הגדילה את ההרשמה לשירות ב-35%. מניפולציה שניה היתה לחלק את פריטי המידע על פני כמה עמודים במקום עמוד אחד, כך שהמשתמש למעשה מגיש את המידע בכל מעבר מפריט לפריט. במקרה זה המניפולציה הגדילה את ההרשמה לשירות ב-55%.

"הצלחנו להדגים שאנו מסוגלים לגרום למשתמשי שירותים מקוונים בנייד או במחשב, לחשוף מידע אישי רב יותר באמצעות מניפולציות פשוטות באופן בו פריטי המידע הוצגו", אמר פרופ' ליאור פינק, ראש המעבדה להתנהגות בטכנולוגיות מידע במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

"יש ליידע את הציבור הרחב והרגולטורים לפגיעות מסוג זה. כל כך קל היום לקבל מידע אישי, על אף החשש מפגיעה בפרטיות", אמרה הדוקטורנטית נעמה אילני-צור, שהובילה את המחקר תחת הנחייתו של  פרופ' פינק.

"למחקר זה השלכות חשובות בתחום השיווק מכיוון שחברות ומשווקים לגיטימיים מבקשים תמיד למקסם את כמות הנתונים שהם יכולים לקבל מאנשים פרטיים ואת הדרך האופטימלית להשיג זאת", ציינה הדוקטורנטית.

מחקר זה הוצג בכנס הבינלאומי ה -41 למערכות מידע (ICIS 2020), כנס מרכזי הנערך מדי שנה מטעם האגודה הבינלאומית למערכות מידע (AIS).

פרופ' ליאור פינק | צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

כתיבת תגובה