הבטחות הקורונה לייצוב המשק והביטחון האישי והתעסוקתי

משרדי הממשלה יוצאים בשלל תכניות חירום שמטרתן שמירה על מהלך חיים תקין, ביטחון אישי, תעסוקתי ותזונתי והיערכות לצמיחה ביום שאחרי • הקלות במגוון תחומים ניתנות לעסקים, דחייה בתשלומי משכנתאות, והרחבת השירותים הדיגיטליים

כחלון במסע"ת על הצעדים לייצוב המשק | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

משרד האוצר הציג אמש (ב') חבילת צעדים לסיוע למשק, בהתמודדות עם השלכות וירוס הקורונה ובהם דחיית תשלומי חובה לעצמאיים ועסקים קטנים ובינוניים, מענק סיוע מיוחד לעצמאים, מענק מיוחד למפוטרים, הקלות במתן הלוואות והגדלת מסגרת אשראי ועוד.

צעדים אלו, אותן מוביל משרד האוצר בשיתוף כלל משרדי הממשלה, נועדו לצמצם את הפגיעה בכלכלה הישראלית, מהשלכות התפרצות נגיף הקורונה. הצעדים ננקטים, בכפוף לשיקול המרכזי של שמירה על בריאות הציבור והם כוללים צעדים שיובילו לייצוב המשק והכלכלה, בשגרת החיים החדשה בצל הקורונה, לצד יצירת תשתית להצמחת המשק בתום המשבר. במשרד האוצר הדגישו, כי יוקצו 5 מיליארד שקלים לטובת מנועי צמיחה למשק.

להלן פירוט עיקרי התכנית כפי שנמסרו ממשרד האוצר:

תחום הבריאות:

  • הגדלת מלאי חירום ותרופות – רכש של מסיכות, ציוד מגן ומכונות הנשמה.
  • מיטות אשפוז – בינוי ופיתוח של כ-1,000 מיטות לחולי קורונה.
  • איתור חולים – תגבור מערך המעבדות ומד"א על מנת לאתר את החולים ולהגדיל את מספר הבדיקות.
  • מתחמי בידוד – בינוי מתחמי בידוד בבתי החולים הגריאטריים.
  • רכש ממשלתי של חדרי מלון בפריסה ארצית למחויבי בידוד.
  • תקני כוח אדם: 600 תקני אחיות, 200 תקני רופאים, 250 עובדי אחזקה במערך האשפוז, תגבור אלפי סטודנטים לסיעוד ורפואה לפי צורך.
  • הסברה קמפיינים להסברה ופרסום והפעלת מוקדים. במקביל להגברת המאמצים למציאת חיסון.

בתחום מענה לצרכים אזרחיים מציע משרד האוצר:

  • סדר ציבורי – אמצעי מיגון וחיטוי, רכש לשעת חירום, הגברת פריסת הכוחות לשמירה על הסדר הציבורי.
  • מזון – הבטחת המשך האספקה הסדירה לאורך המשבר, לרבות פתרונות לעובדים מהרש"פ.
  • תרופות – הבטחה להמשך אספקה סדירה לאורך המשבר.
  • פתרונות לבידוד וחולים – ככל שיהיה צורך, יינתן מענה מלא.

בתחום המגזר הציבורי הוחלט באוצר על המשך עבודה במתכונת חירום וצעדי התייעלות. בין היתר, הוחלט – בהסכמה עם ההסתדרות – כי העובדים שאינם חיוניים בעת הזו, יצאו לחופשה על חשבון העובדים עד סוף פסח.

בתחום הדיגיטציה, הוחלט על האצת האזור האישי והאזור העסקי במשרדי הממשלה והעלאת 80 שירותים מרכזיים. בנוסף, יקודמו פתרונות שירות מרחוק מלשכות השירות. כמו כן הוחלט על הרחבת פיתוח של קורסים מקוונים והאצת העברת מידע בין משרדים.

באוצר הוחלט גם, על הפחתת עלויות לעסקים וסיוע מיוחד לעצמאיים. בין יתר ההחלטות להקלת העול הכלכלי על העסקים, הוחלט על הקדמת תשלומים לספקי הממשלה הקטנים והבינוניים; מתן ארכה לכלל העסקים, בהעברת המע"מ לקופת המדינה; דחייה ופריסה של תשלומי ביטוח לאומי, של חודש אפריל; דחיית תשלומי חובה לעצמאיים ועסקים קטנים ובינוניים; דחיית תשלומי ארנונה עסקית תוך סיוע תזרימי לרשויות חלשות.

כמו כן, יוענק מענק סיוע מיוחד לעצמאים. לדברי שר האוצר, מדובר על מענק של עד 6,000 שקלים לעוסק. המענק מיועד לעצמאים קטנים אל מול ההפסדים הצפויים להם בשל הירידה בפעילות המשק.

בתחום נגישות אשראי לעסקים יעזור משרד האוצר על ידי קרן הלוואות בערבות מדינה; הקלות במתן הלוואות והגדלת מסגרת אשראי; הקלת מגבלת האשראי על ענף הנדל"ן.

באוצר לקחו בחשבון גם את המפוטרים או היוצאים לחל"ת, ובסיכום שבין משרדי הממשלה, התקבלה החלטה על הרחבת רשת הביטחון הסוציאלית, באמצעות הצעדים הבאים: הסכמות בין ארגוני העובדים והמעסיקים על אי פיטורים בתקופה הקרובה, שיצאו לחופשה או חל"ת; הקלה משמעותית בזכאות לדמי אבטלה, על ידי קיצור תקופת האכשרה; מענק מיוחד למפוטרים; רישום מהיר ודיגיטלי לשירות התעסוקה, ללא צורך בהתייצבות פיזית ובניית תכנית לשיפור ההכשרה המקצועית להשתלבות מהירה בשוק העבודה.

מעבר להקלה על העולם העסקי, הוחלט גם על הקלת הנטל הכלכלי המידי על האזרח. בין היתר, יוקדמו תשלומי מס הכנסה שלילי; יינתנו הקלות במתן הלוואות והגדלת מסגרת אשראי; תתאפשר דחייה בתשלומי המשכנתאות ע"י הבנקים ומשרד השיכון לזכאים. וכן, יוענקו שירותים בנקאים דיגיטליים מורחבים.

הקלות נוספות וכלליות על עסקים ואזרחים:

  • דחיית חידוש רישיונות ותעודות לאזרחים.
  • צמצום חובת המענה לצרכן וזמני אספקה וטיפול.
  • עצירת רגולציה חדשה ומתגבשת.
  • דחיית תיקון ליקויים שאינם מסכני חיים בהצהרה.
  • תכנית האצה לדיגטציה.

בטווח הארוך הוחלט על קידום מואץ של תשתיות צמיחה למשק. זאת ראייה צופה פני עתיד, מתוך מסקנה שמשבר הקורונה, לא יהיה אינסופי. יעיד על כך המצב המשתפר בסין, שירד לכמה עשרות נדבקים בודדים בימים האחרונים. או המצב בטייוואן, סינגפור ודרום קוריאה.

במסגרת האצת המשק וקידום תשתיות, הוחלט על: קידום החדשנות והמו"פ באמצעות מענקי הרשות לחדשנות; עידוד השקעות ויצוא, באמצעות מענקי משרד הכלכלה; האצת פרויקטים – חשמול מסילת הרכבת, הוספת מסילה רביעית, רכבות קלות בגוש דן ובירושלים, נתיבים מהירים ונת״צים; הקמת עשרה מרכזי תחבורה משולבים בגוש דן; הקמת הקו הכחול בירושלים מגילה לרמות והכפלת מסילות החוף ת״א-חוף כרמל.

כמו כן, התקבלה החלטה על חיבור הגליל העליון ובקעת הירדן, לרשת הולכת המים הארצית; הקמת קו הולכת גז, לצורך הגדלת ייצוא הגז הטבעי למצרים; השקעה בתשתיות ניקוז עבור הסרת חסמים ומניעת שיטפונות ותכנית רב שנתית, להגדלת מספר המהנדסים האזרחיים לתשתיות ובינוי.

יודגש, כי אלו תוכניות ארוכות טווח, שעל חלקם כבר היו שעות ארוכות של דיונים וחלקם עבר בהחלטה כזאת או אחרת. רשימת התשתיות שהוזכרה, זו עבודה ל-5-7 שנים קדימה, לעומת רשימת הצעדים הרשומים מעלה, שהם צעדים אפקטיביים ומכבי שריפות, שחלקם כבר יצא לדרך, כמו הלוואות וחלקם ייכנס ליישום בימים הקרובים.

שר האוצר, משה כחלון, אמר עם פרסום ההקלות וההחלטות כי, "מנכ"ל משרד האוצר וראשי אגפי האוצר עבדו לילות כימים, על מנת לגבש חבילת צעדים עבור העסקים, השכירים והעצמאים במשק הישראלי, במטרה לסייע למשק בתקופה מורכבת זו.

"משבר הקורונה שפקד אותנו, הינו משבר שמדינת ישראל לא ידעה כמותו. אנו עוברים ועוד נעבור ימים קשים, אך עם זאת, משרד האוצר ימשיך לנקוט במירב הצעדים האפשריים כדי לייצב את המשק ולהפחית את הפגיעה ולוודא כי נצא מהמשבר מחוזקים".

נגיד בנק ישראל, פרופ׳ אמיר ירון, שהתייחס גם הוא לצעדי האוצר ומשרדי הממשלה, בירך על ההחלטות ואמר, כי "חבילת הצעדים, שנועדה לאפשר למשק לצלוח את תקופת הביניים, תוך פגיעה כלכלית מינימלית ככל שניתן, בציבור השכירים והעצמאים, היא בהחלט בכיוון הרצוי". הנגיד הוסיף, כי "יצירת תנאים לתפקוד המשק, גם אם באופן חלקי, חשובה מאין כמוה מבחינה כלכלית. הרציפות הכלכלית שנשמרת במתווה שהושג, תאפשר למשק לחזור מהר יותר לשגרה, בשוך המשבר".

בהמשך דבריו אמר הנגיד, כי "חשוב ליצור רשת בטחון משמעותית ומוגדרת בתקציב, שתאפשר מרחב פעולה לסיוע משמעותי, לביצוע הפעולות הנדרשות לטיפול במשבר". את דבריו חתם הנגיד במילים: "בנק ישראל נקט ויוסיף לנקוט בכלי המדיניות שברשותו, כדי להוסיף ולתמוך בכלכלה הישראלית בעת הזו".

כתיבת תגובה