ההיי טק הישראלי צמח ב5.8%, למרות המשבר

חלקו הניכר של ההיי-טק במשק הישראלי הוא אחד הגורמים למתינות הפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה בישראל ביחס לרבות מהמדינות המפותחות • התעסוקה בהיי-טק התחילה לרדת עם פרוץ המשבר. שיא השפל נרשם בחודש אוגוסט, שבו מספר המועסקים היה  נמוך ב-7% מאשר בחודש המקביל אשתקד. בסוף השנה הייתה התאוששות מהירה • ככלל, בעת הקורונה, הפגיעה העיקרית בפעילות הכלכלית התרכזה בקבוצה מצומצמת של "ענפי קירבה" – ענפים שאופן הפעילות הרגיל בהם כרוך בפוטנציאל הדבקה גבוה במהלך המגיפה

הייטק | צילום: hxdyl, שאטרסטוק

דו"ח בנק ישראל לשנת 2020:

דוח בנק ישראל לשנת 2020 מנתח את פעילות מגזר ההיי-טק בצל משבר הקורונה.

התוצר של מגזר ההיי-טק צמח בשנת 2020 בשיעור נאה של 5.8%, למרות המשבר הכלכלי שפרץ בגלל נגיף הקורונה. גם גיוסי ההון של החברות במגזר עלו במידה ניכרת ואפשרו את המשך הרחבתה של הפעילות העסקית.

חלקו הניכר של ההיי-טק במשק הישראלי הוא אחד הגורמים למתינות הפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה בישראל ביחס לרבות מהמדינות המפותחות.

העבודה בהייטק נפגעה בתקופות הסגרים ומגבלות התנועה פחות מן העבודה בענפים האחרים. זאת בזכות הסתגלות מהירה לעבודה מרחוק. 

התעסוקה בהיי-טק התחילה לרדת עם פרוץ המשבר. שיא השפל נרשם בחודש אוגוסט, שבו מספר המועסקים היה  נמוך ב-7% מאשר בחודש המקביל אשתקד. בסוף השנה הייתה התאוששות מהירה, והתעסוקה שבה והתקרבה לסביבה של ערב המשבר.

בפגיעתו של משבר הקורונה ניכרה הטרוגניות בין חלקים שונים של מגזר ההיי-טק. חברות טכנולוגיות מסוימות צמחו בזכות גידול הביקוש למחשבים ולשירותי טכנולוגיה, בעוד שחברות אחרות חוו פגיעה בפעילות. בפרט, חברות הזנק בשלבי פעילות מוקדמים (Seed) נתקלו השנה בקשיי מימון, וסך גיוסי ההון שלהן ירד ב-35%.

הדו"ח מתייחס גם לענפים שפעילותם נפגעה קשות ממגפת הקורונה. הפגיעה העיקרית בפעילות הכלכלית התרכזה בקבוצה מצומצמת של "ענפי קירבה" – ענפים שאופן הפעילות הרגיל בהם כרוך בפוטנציאל הדבקה גבוה במהלך המגיפה, למשל בגלל מעברי גבול, קירבה ממושכת בין אנשים או שהייה של אנשים רבים בחלל סגור. קבוצה זו הקיפה ערב המשבר כ-30% מהתעסוקה ו-20% מהתוצר במשק.

 

הפגיעה בפעילות ענפי הקירבה ערב הסגר השני הייתה כ-21% במונחי פדיון וכ-14% במונחי תעסוקה. הפגיעה בשאר ענפי המשק ערב הסגר השני הייתה אפסית במונחי פדיון וכ-7% במונחי תעסוקה. גם במהלך הסגרים הפגיעה בפעילות ענפי הקירבה הייתה חמורה במידה ניכרת מאשר בשאר ענפי המשק.

ענפי הקירבה אינם ענפים שדעכו ממילא; אדרבה, אף שקצב הגידול של הפריון בהם בשנים האחרונות היה נמוך, הביקוש לתוצרם, ובעיקר ביקושם לעובדים, גברו ותרמו לצמיחת המשק. ממצא זה מחדד את החשיבות של שימור השרידות של העסקים בענפים אלה בזמן המשבר באמצעות סיוע ממשלתי.

כתיבת תגובה