החמישית בגודלה בעולם | נתוני 'אגד' נחשפים

לאחר שנים של מאבקים שהסתיימו בחתימת למעלה מ-90% ממחזיקי המניות על הסכם עם המדינה, תהליך ההפרטה של חברת 'אגד' יצא לדרכו, ועל הדרך נחשפים נתוניה • העסקתם של מעל 6,700 עובדים, מביאה את הקואופרטיב – שיהפוך לחברה בע"מ, להיות החברה החמישית בגודלה בעולם

אוטובוס חשמלי | צילום: אגד

לפני למעלה משנתיים כבר דווח כי חברת התחבורה שהוקמה שנים ארוכות  לפני קום המדינה – 'אגד' – תפסיק להתקיים כ'קואופרטיב', והיא תתחיל להתקיים כחברה בע"מ. היום (ראשון) שנתיים לאחר התנעת המהלך פרסמו ב'כלכליסט' את שלל ההיבטים המעניינים העולים מתהליך מכירת החברה בת 90 השנים.

בשיא פעילותה הייתה 'אגד' למונופול שהחזיק 75% מהתחבורה בישראל, כיום היא עדיין במקום הראשון אבל רק עם 32% מנתח הקילומטראז' של כלל התחבורה הציבורית בישראל, את המקום השני מחזיקה חברת 'קווים' עם 14%. כש'אגד' צפויה לרדת במהלך החודשים הקרובים עוד ועוד עד ל-25% בלבד מנתח התחבורה בישראל, ועל פי ההסכם עם המדינה היא צפויה לרדת עד ל-20%, ועד שזה יקרה ב-2029, היא לא יכולה להתמודד על מכרזי תפעול נוספים.

במקביל מחזיקה החברה בתחבורה ציבורית ברחבי העולם, בפולין אגד מחזיקה ב-32% מהפעילות הפרטית שם תחת המותג Mobilis, שרכשה ב-2006. בהולנד מפעילה החברה את מותג התחבורה EBS, שייסדה ב-2011. בנוסף מחזיקה החברה ב-51% מהקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. פעילות בינלאומית זו תסייע לחברה לגייס משקיעים, שירצו להתמקד בפעילות העולמית ולא בזו הישראלית המקומית.

מרבה נכסים

על פי הדיווח כחלק מתהליך המכירה נחשפים גם נכסי החברה, הבולטים שבהם הם 26 מרכזי השירות, שם – לצד רכבי החברה, מאפשרת החברה טיפול ותחזוקה גם לרכבי החברות המתחרות.

בנוסף למרכזים אלו יש לחברה 50 נכסי נדל"ן, המגיעים לסך של למעלה מ-740 אלף מ"ר, לצד 390 אלף מטרים רבועים בלמעלה מ-20 מבנים. בנוסף להסכמי שכירות ארוכי טווח בשטחים נוספים.

לקונים הפוטנציאליים מובהר בנוסף כי לחברה כ-4,000 אוטובוסים שהגיל הממוצע שלהם עומד על 6.3 ועל פי הצפי של החברה עד לשנת 2025 יגיע ממוצע הגיל של האוטובוסים ל-4.2 ע"י רכישת למעלה מ-2000 אוטובוסים נוספים.

את ציי האוטובוסים מפעילים 6,760 נהגים (חלקם הגדול קרוב לגיל פרישה, עובדה המוזילה את עלויות האחזקה של הנהגים החדשים שייכנסו במקומם, קריצה נוספת למשקיעים), לצד נהגים אלו יש עוד למעלה מ-2,000 עובדי חברה בתחומים השונים. ב'כלכליסט' ציינו כי מספרים אלו הופכים  את החברה לחמישית בגודלה בעולם כולו.

כזכור, בחודש יוני 2018, חתמה ‘אגד’ עם משרד האוצר ומשרד התחבורה על הסכם עקרונות חדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית שברשותה, שבסיומו תהפוך למפעילה פרטית נוספת, ללא מעמד מיוחד. כתוצאה מההסכם, יוצאו בעשור הקרוב כל קווי אגד למכרזים, כשהראשונים יהיו מחצית מקווי השירות בירושלים כשבכללם קווי הכותל.

המניות יימכרו

ההסכם נחתם לאחר שלוש שנות דיונים עם משרד התחבורה, שכללו וויכוחים רבים על המתווה שתעבור 'אגד' בדרכה ממעין-מונופול בתחום התחבורה הציבורית למפעיל מסחרי רגיל, בדומה לכלל המפעילים האחרים המתמודדים על מכרזי התחבורה הציבורית.

לאחר שהושג סופסוף ההסכם עם המדינה, ואף קודם לכן, החלו מלחמות עולם בתוככי החברה. מספר יו"רים התחלפו, עד שהגיע היו"ר הנוכחי אבי פרידמן, שתמך במהלך וקידם אותו ללא לאות. הוויכוחים נסובו בעקבות חילוקי דעות קשים בין מנהלי הסניפים של ירושלים, אגד צפון, ואגד מרכז, כשכל אחד מנסה למשוך את ההסכם לכיוונו.

אלא שככלות הכל, היה ברור לכולם שאין הרבה מה לעשות, והניצים יהיו חייבים לשיתוף פעולה. זאת לאור ההסכם שנחתם עם המדינה, הכולל את המילים הברורות "המפעיל מתחייב לפעול ביעילות כלכלית, וכן לפעול לשינוי מבני על דרך של הפיכת האגודה לחברה בע”מ, והכנסת משקיע חיצוני שאינו קשור לחברי האגודה, בהתאם למועדים הקבועים בהסכם זה".

בסוף זה קרה. 91% מתוך כלל חברי ‘אגד’, המונים 1300 איש, הצביעו בעד ההפרטה העצמית על שלל חלקיה, כפי שאלה פורטו בהסכם הארוך עם המדינה, בפרק העוסק בשינוי מבני. בעקבות כך, 'אגד' תהפוך לחברה על ידי מכירה של מחצית ממניותיה למשקיעים חיצוניים או למשקיע אחד, תצמצם את פעילות המטה, תביא לפרישתם המוקדמת של עובדים, וחברת הבת 'אגד תעבורה' תהיה לחברה נפרדת.

8 תגובות ל: "החמישית בגודלה בעולם | נתוני 'אגד' נחשפים"

  1. חבל על אגד. חברה של העם.
    כל החברות האחרות הן משפחות לוביסטים

  2. אגד חברה נהדרת שדואגת לעובדיה ולא כמו כל חברות ההסעה החדשות שניתנו לחברי מרכז ליכוד שממש בושה מה משלמים לעובדים ועל איכות האוטובוסים .

  3. סוף לסוציאליזם הארור שילך מחיינו . עוד מוצר ארכאי שעבר זמנו .

  4. ברוך מתיר אסורים

  5. זה עוד יעלה לנוסעים ביוקר. אלה שהכריחו את אגד להסכם הזה בכלל לא נוסעים באוטובוס

  6. אגד היתה ותיהיה תמיד מס 1 בכל נוסע התחבורה הציבורית
    תמיד עובדים מהנשמה!

  7. 75% מהפעילות הארצית פחות 32% מהפעילות הארצית שווה בחישוב פשוט ל43% ירידה בפעילות הארצית.כלומר כמעט חצי מהפעילות הארצית של אגד עוברת/תעבור למפעילים אחרים כאשר לאגד אין זכות השתתפות במכרזים.זה הסכם התאבדות עסקי.אבל אין פלא שאושר ברוב של 91% מחברי אגד כאשר כל אחד מהם יקבל לכיס מליון שח בעקבות ההסכם.את זה לא מספרים לכם.אם אתה צעיר כבר אין לך עתיד באימפריה לשעבר שקראו לה אגד והיום בתהליך שקיעה איטי.תבוא רק בעוד 8 שנים בשנת 2029.

  8. אפוא האופטימיות לעבר העתיד. זה נכון קואב אבל העולם מיתקדם וצריך להיסתכל קדימה.

כתיבת תגובה