המכרז מ-2017 הסתיים סופסוף, המפתח בידיים של ביידן

פרסום ראשון • יש זוכה ב-405 יח"ד בביתר עילית: חב' ג. נתנאל זכתה במכרז ש'נסחב' מ-2017 • גברה על 6 מתמודדות אחרות בהצעתה בסך 75,500,000 ₪ • תוכל לבנות במקום 405 יח"ד או 800 לאחר רה-תכנון לתב"ע • אלא שרק הממשל החדש בארה"ב יכריע את גורל הבנייה

בנייה בביתר עילית | צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר, פלאש 90

זכייה שפורסמה אמש (ג') של חברת ג. נתנאל בע"מ (נתנאל גרופ) במכרז שמתמשך כבר מ-2107 לבניית 405 יח"ד בגבעה ג' בביתר עילית, מעוררת עניין רב בקרב אנשי הנדל"ן בעיר החרדית בהרי יהודה.

היזם זכה בה לאחר שגבר על 6 מתמודדים נוספים, ושילם 75,500 מיליון שקלים, מה שמשקף שווי קרקע ליח"ד על סך של כ-186,500 ₪ לפני הוצאות פיתוח וכדומה. אולם, השכונה כולה עוברת עתה תהליך של רה-תכנון מה שיכול להוביל את התב"ע החדשה ל-800 יח"ד, מה שמוריד את עלות הקרקע לכ-94,400 ₪ ליחידת דיור, ויאפשר ליזם רווחיות גבוהה כמו גם שיווק במחירים אטרקטיביים יותר.

אולם מצד שני, ספק גדול מה ערכה של הזכייה עבור היזם כשמעותיו הרבות אולי עומדות עתה על קרן הצבי ועלולות לצבור הקפאה לשנים ארוכות יותר משתכנן: כל השאלה היא מה יחליט נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן כש-800 יחידות הדיור הללו ישוגרו בדואר אוויר לוושינגטון לאישור סופי לאחר הרה-תכנון, רגע לפני שיופקדו לאישור בוועדות השונות.

כמובן, אין ספק, כי אם וכאשר תאושר התכנית בסופו של דבר – אם בשתדלנות נקודתית ואם בשל יחס הממשל בארה"ב שישתנה – הבשורה נעוצה בעצם הבנייה בעיר החרדית שמעבר לקו הירוק. בהתקיים האופציה השניה, של יחס שונה מהמצופה מביידן, ניתן יהיה להקיש ממנה לערים החרדיות האחרות שמעבר לקו הירוק כמו גם לשכונת עטרות הענקית בצפון ירושלים שעליה דיווח אתמול עמיתנו דוד שלומוביץ ב'ביזנעס' כי נעשים מאמצים רבים לקדמה עוד בתקופת ממשל טראמפ.

בינתיים, לעת עתה, כאמור בעיר ביתר שוררות בקרב אנשי הנדל"ן שתי אסכולות, האחת משבחת את הזכייה ואת מחירה העתידי לאחר הרה-תכנון שיכפיל בה את מספר הדירות, ואילו האסכולה הנוספת סבורה כי לאחר הבחירות בארה"ב, ערכה של הזכייה במכרז לעת הזאת, יורד פלאים.

זאת, כאמור, כיוון שהנשיא החדש, ג'ו ביידן עשוי שלא לאשר את קידומה של התכנית, שסיומה והפקדתה לאישור צפויות להיות כמובן, הרבה אחרי שנשיא ארה"ב הזוכה, יושבע לנשיאות.

רק בשנים הקרובות נוכל לשפוט עם מי מבין שתי הדעות היה הצדק. גורמי נדל"ן בעיר אף ציינו, כי בכל מקרה לקבוצה הזוכה לא יהיה הפסד מהותי, כיוון שאם התכנית המורחבת לא תאושר, רמ"י תשיב את הכספים ליזמים, כחלק מהתחייבותה בחוברת המכרז.

כתיבת תגובה