הנחיות קורונה כמו הטמעת מותג • דעה

חברה מסחרית שתרצה להטמיע מותג חדש שלה בקרב המגזר החרדי תדע שסרטון פרסום – טוב ככל שיהיה – לא יסייע לה בשיווק למיינסטרים החרדי מאחר והוא לא צורך מדיה חזותית ולא ייחשף אליו • חובה למלא את כל ההנחיות כלשונן אבל תהיו סבלניים, זה כמו החדרת מותג • משרד הבריאות מוכרח ללמוד את מתודות הטמעת הערכים במגזר ולפעול בהתאם

לימוד תורה בעת הקורונה | צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, פלאש 90

מאז פרוץ 'וירוס הקורונה' בישראל, אנו מתעדכנים מעת לעת, על הנחיות והגבלות נוספות שמחמירות כל הזמן. החל מהנחיות שמירה על היגיינה ועד איסורי התקהלויות וסגירת מקומות הומי אדם.

למרות הקושי הרב, אזרחי ישראל מתרגלים אט אט למציאות חיים חדשה. אולי לא קלה, אבל מתוך הבנה של שותפות ואחריות הדדית, לשמירה מפני התפשטות הנגיף המסוכן.

משרד הבריאות ומדינת ישראל, פועלים בכל הדרכים ואמצעי התקשורת, להסברה בתפוצה מקסימלית, כדי להגיע לכל אזרח ואזרח, עם המידע וההנחיות המיועדות להילחם בהדבקה ולעצירת הנגיף. אולם לצערנו נראה, כי חלק מועט בציבור החרדי, כלל לא מכבד את כללי הבטיחות והזהירות ומה שלא נאכף בכוח, ממשיך כרגיל.

קבוצת הפלג הקיצוני, שהפרה את ההנחיות תוך סיכון ממשי של הציבור, לא פגעו וסיכנו רק את בריאותם, הם פגעו גם בתדמיתם ושמם של מאות אלפי חרדים, שכבר כמעט שבועיים סגורים בבתיהם ושומרים בקפידה על הנחיות משרד הבריאות, תוך ויתור קשה ביותר על אמונתם ואורח חייהם.

בתוך הכעס הגדול והמוצדק של הציבור בישראל, בליבוי, הכללה ומסגור על ידי כלי התקשורת, על כלל הציבור החרדי כמקשה אחת, ראינו בימים אלו מראות דומים, גם מהערים החילוניות ומחופי הים ברחבי הארץ.

כמובן שאסור חלילה להצדיק אף אחת מהמחזות הללו, אבל כן מומלץ להתבונן על הגורמים שמביאים את אותם מפרי הנחיות לנהוג כך. הרי אף אחד לא באמת רוצה למות ולגרום למוות! אז איפה הבעיה?

בעצם, ממבט תקשורתי, החדרת המסרים לקהל, לוקחים זמן ואינם פשוטים. לפחות כמו קמפיין שיווקי להחדרת מותג, של חברה מסחרית כזו או אחרת. נכון, זה אומנם לא בדיוק אותו אתגר ומסרים, ולכאורה אלו מסרים שאמורים להיתפס אצל כל בר דעת, מרגע שפורסמו ע"י אגף ההסברה במשרד הבריאות, אך עדיין, להחדיר למוח האנושי מסרים והנחיות משני הרגלי חיים, דורש סבלנות וזמן עד שיוטמעו וייושמו. גם אם מדובר באירוע מסוכן ומפחיד.

כן, החדרת מסרים איננה פשוטה, בכלל המגזרים בישראל, גם אלו המחוברים למסכים הטכנולוגיים ומקבלי ההתראות והעדכונים בכל מספר דקות, וקל וחומר אצל אלו שניזונים רק ממודעות הרחוב המסורתיים, בין תפילה לתפילה או מבת הקול על גלגלים, שעוברת בשכונות החרדיות.

אם ניקח לדוגמא את תקופת הבחירות, הושקעו עשרות קמפיינים ארוכים ויקרים, שבסופם הותירו רבים מבולבלים ומתלבטים, שלא הגיעו לשלשל פתק בקלפיות.

אתגר ההסברה על נגיף הקורונה, מורכב וקשה פי כמה וכמה מקמפיין בחירות, מאחר והוא מורכב ממסרים רבים. בפרט בקרב המגזר החרדי, שבנוסף לשטיפת הידיים והריחוק החברתי, נדרש מהם לוותר לגמרי על דברים שנהרגו עליהם על קידוש השם במשך הדורות. דוגמת תפילה בציבור, מקווה, שמחת חתן וכלה וכדומה.

אז איך בכל זאת מזרזים את החדרת המסרים? מה לא עשו משרד הבריאות שהיו יכולים להגביר את קצב החדרת ההנחיות בציבור? "תדברו אלינו בשפה שלנו".

מתשאול ברחוב החרדי, ניכר מאוד שקמפיין משרד הבריאות בקרב המגזר, לוקה בחסר. כששאלתי את אחד מן המשתתפים בלוויה, מדוע השתתף בה ומדוע אינו מקפיד על כללי משרד הבריאות, וממשיך להגיע לבית המדרש? אמר בפשטות: "זאת לא סיבה לבטל תורה".

נראה כי משרד הבריאות לא התאים בצורה מיטבית את אופן הסברתו למגזר, למתודה בה מועברים המסרים בציבור החרדי. המגזר החרדי ובפרט 'חבורת הלומדים' שבו, אינם מקבלים שום דבר כ'הלכה למשה מסיני'. כל הנחיה חייבת להיות מנומקת ומובנת, טרם תתקבל ותוטמע.

יהודי שומר תורה ומצוות, יכבד הנחיות רק כאשר יראה בבירור, שהדבר עונה באופן מספק להבנתו, על ההכרח לביטול תורה ותפילה. כל עוד הוא לא יבין שיש סכנת חיים ממשית, לא יבין מדוע מותר לבטל תורה או להפסיק ללכת לבית הכנסת. משרד הבריאות צריך להתמקד קודם, בהסברת סכנת הנגיף הקטלני ואופן הדבקתו, ורק לאחר מכן יצליח להעביר את ההנחיות הנוקשות. באופן הזה יבינו 'ברי הדעת' את גודל הסכנה ואת ההכרח בסגירת בתי הכנסת והישיבות.

כמובן שיש לשקול ביצירתיות את אופן העברת מסרים אלו, כאשר רוב מוחלט של הציבור, לא יראה סרטונים המופצים על ידי משרד הבריאות על אופן ההעברה וההדבקה. ייתכן שצריך להוציא מודעות קומיקס בעיתונות החרדית, ייתכן שיימצאו דרכים נוספים להבהרת סכנת הנגיף, אבל ברור שחייבים לחשוב על האופן בו הציבור הזה רגיל לקבל מידע ולהעביר לו אותו בשפתו שלו.

אך כפי שציינתי, גם במקרים קשים כמו הסברה והחדרת המסרים בתקופה כזו, דורשים זמן וסבלנות – זה אולי מפחיד יותר, אבל דומה ממש לאופן בו איש השיווק, מחדיר את מסרי הקמפיין והמותג שלו בשגרה. וכפי שבשבוע שעבר ראינו חגיגות נישואים מרגשות, שהשבוע כבר הופסקו. כך נראה מיום ליום את מגמת ההפנמה, בכלל המגזרים בישראל. בתקווה שנעבור את התקופה הקשה הזו, באיחוד ואהבה.

הכותב הינו יועץ וחוקר תקשורת המונים

תגובה אחת ל: "הנחיות קורונה כמו הטמעת מותג • דעה"

  1. באותה מידה של שייוקיות צריך לדבר בשפת העם לא יעזור להגיע למאה שערים בכוונה תחילה עם חיילים במדים ועוד בצורה כה נרחבת,
    זה ייצור רק אנטגוניזם והתנגדות כללית של הציבור.
    הציבור החרדי שבע מרורים ממשטרות וכדו',
    בימים כאלו איפה הנציגים שלנו בכנסת זה מה שאני לא מבין

כתיבת תגובה