הרפורמות הבאות: אלה תכניות משרד האוצר לחוק ההסדרים

חוק ההסדרים שיצורף לתקציב 2023 כבר נוסח, וטיוטה שלו כוללת שינויים רבים מאוד שבאוצר שואפים להחיל וכמו תמיד, לא בהכרח יצליחו | היומרות השנה אינן גבוהות מאוד, אולי עקב העובדה שבשנה שעברה הועברו יותר רפורמות ממה שציפו באוצר | בין היתר עוסק החוק בשטחי המידוף של ענקיות המזון, בהפחתת תקציב החינוך החרדי באמצעות הטלת לימודי ליבה ועמידה במבחנים, בקווי המטרו בגוש דן, בקידום ההייטק, ושוב עולה גם רעיון הטלת מס הנסועה שיפחית את העומס בכבישים ויכין את הקרקע למכוניות החשמליות שיפחיתו את ההכנסות מהבלו למדינה

מצוקת הדיור | אילוסטרציה: Boris-B, שאטרסטוק

חוק ההסדרים הסמוך להצעת תקציב המדינה וכרוך בו באופן אבסולוטי, כולל מדי שנה רפורמות – חלקן הזויות ומכעיסות וחלקן חשובות ונחוצות – כאלה, שאליהן הגיעו במחשבה תחילה צוותים מקצועיים במשרדי הממשלה השונים ובעיקר במשרד האוצר.

בחודש הבא, ייצא תקציב המדינה לדרך ואיתו חוק ההסדרים. בכתבתם של נתי טוקר, אפרת נוימן, ליאור דטל וישראל פישר המתפרסמת ב'דה מרקר', נסקרו עיקרי השינויים הצפויים אם הרפורמות המוצעות בחוק יאושרו. לפי הדיווח, טיוטת התוכנית הכלכלית שממנה מנוסחת בהמשך הצעת חוק ההסדרים, הופצה השבוע למשרדי הממשלה.

מבין כ-40 שינויי החקיקה והרפורמות, חלק ניכר עוסק ביוקר המחיה ובתשתיות לאומיות. בין היתר מוצע להפחית את הריכוזיות בשוק המזון, באמצעות חיוב של כל מיזוג או הסדר הפצה בענף זה, לעבור אישור הממונה על התחרות. הסכמים בלעדיים עם ספקים ייאסרו ורשתות השיווק לא יוכלו להקצות שטח מדף שגדול מ-50% עבור ספקי המזון הגדולים השולטים כיום בשוק. עוד בתכנית: הקלות על יבוא בקר וביצים, רפורמה בתחום החקלאות – ענף הטלת הביצים יעבור לפיקוח משרד החקלאות ותבוטל מועצת הלול.

הנכס עלה? תשלמו

בעלי נכסים סמוך למטרו, שערכם עתיד לעלות בגללו, ישתתפו בעלותו, זאת כחלק ממימון עלותו שעומד על כ-150 מיליארד שקלים. התשלום יועבר דרך הרשויות המקומיות בנוסף לתשלומי הארנונה בתעריפים שייקבעו על ידי שר האוצר. אם יורשה לנו להניח, ההצעה הזו שתעלה את ערך הנכסים ותכפה תשלומי נוספים על התושבים המתגוררים בהם לא תעבור במתכונתה. ייתכן שתימצא פשרה להטיל היטל מסוים כמו מס שבח, רק בעת מכירת הנכס. אחרת, זהו אבסורד: המדינה אמורה לספק שירותי היסעים ולמצוא מקורות מימון להקמתם מהכנסות תושביה. עלייה במחיר הנכס לא אמורה להיות מקור הוצאה חודשי למי שמתגורר בו.

המטרו בגוש דן | הדמיה: נתע

בתחום התשתיות, יהיו הקלות למיזמים בעלי חשיבות לאומית, אישורם יונפק מהר יותר ויוענקו תמריצים לקידומם. בין היתר בוחנת טיוטת התכנית הכלכלית, הקלות בהתקנת תשתית להטענת כלי רכב חשמליים ולהולכת חשמל, לצד הקלות להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים להפקת חשמל.

לימודי הייטק

הממשלה תשקיע 450 מיליון שקלים בקידום טכנולוגיה וחדשנות במיזמים שונים. בין היתר יוסרו חסמים רגולטוריים מתעשיית הפינטק ומשרד החינוך יפעל להגדיל את מספר התלמידים הלומדים לבגרות ברמת חמש יחידות במקצועות פיזיקה ומחשבים. נשים וערבים יזכו לקידום לימודים אלה, אך החשיפה תחל כבר מגן הילדים לפי תכנית שפיילוט שלה כבר יצא לדרך במספר בתי ספר. במקביל ישולבו יותר נשים וערבים בתחומי הלימודים הגבוהים בהנדסה ומדעי המחשב. במקביל הוצע לגבש תכנית לשילוב 2,000 גברים חרדים בענפי הטכנולוגיה. טרם נקבע תקציב לשילוב המדובר.

 

ואם הזכרנו קודם את הפינטק, יש בשורות גם בתחום הפינטק המעשי: המתווה החדש מדבר על החלטה שתחייב את אפליקציית התשלומים ביט של בנק הפועלים לשתף פעולה עם אפליקציות אחרות וכן להיפך, כדי לאפשר העברת כספים מחברה לחברה. במקביל חברות הביטוח יודרו משירותי התשלומים.

אם נדלג על כמה מהסעיפים, נגיע למחירי הדירות, כשההצעה כוללת קרן לתמרוץ בנייה למגורים, שתעניק 2,000 שקל בשנה לרשות המקומית, על כל יחידת דיור שתאושר. עוד מגבש המסמך מתווה להגדלת סמכויות וועדות התכנון השונות והאצת תכנון בקרקעות פרטיות תוך הסרת חסמים המעכבים היתרי בנייה כיום. עוד הוצע כי גם פחות מ-24 דירות יוכלו לבצע התחדשות עירונית.

הקיצוץ לחרדים

נראה כי ליברמן מבקש שוב לקצץ בתקציבי החינוך החרדי על ידי התנייתם בהכנסת מבחנים מטעם המדינה למקצועות העברית, אנגלית ומתמטיקה ובתנאי שהתלמידים יעברו אותם בהצלחה. הרפורמה המקודמת עתה, תקצץ אפוא בתקציב מוסדות החינוך העצמאי ומעין החינוך התורני שמתוקצבים כיום ב-100%. המטרה העיקרית של הקיצוץ היא הכנסת לימודי ליבה במוסדות החרדיים, ומול התנגדות גדולי ישראל לכך, צפוי התקציב להצטמצם בכ-25% (כמיליארד שקלים בשנה).

כיתה בתלמוד תורה | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

במקביל להפחתת הסבסוד למעונות יום לחרדים, מציע חוק ההסדרים החדש קיצוץ נוסף, לכלל תלמידי הגנים והכיתות הנמוכות, כשגם הקייטנות יקוצצו. ולמי? אין אזכור למילה חרדים אך המסמך מדבר על משפחות שאחד ההורים אינו מועסק. עידוד תעסוקה או התנכלות? תלוי את מי שואלים.

תחלופה לבלו – מס נסועה

לפי הדיווח ב'דה מרקר' תוקם ועדה להיערכות למעבר לתחבורה חשמלית, שתבחן את השפעות השינוי על הכנסות המדינה ממסים. כיום המדינה מכניסה כ-19 מיליארד שקל בשנה ממס הבלו על הדלק – 17% מההכנסות ממסים – אך עם המעבר לכלי רכב חשמליים ההכנסה הזאת תתכווץ. לכן, האוצר מתכוון להחליף את הבלו על הדלק במס על נסיעה לפי קילומטרים – שיהיה מבוסס על המחיר שמשולם כיום עבור בלו על ק"מ נסיעה. מאותן סיבות, האוצר מבקש לעדכן את תחזיות צריכה החשמל בישראל.

כתיבת תגובה