השפעת פלישת רוסיה לאוקראינה, על הכיס של כולנו

האינפלציה באירופה, עליית מחירי המוצרים, צמצום השווקים, המחסור במתכות חיוניות למערב תפגע בסופו של דבר בכל אחד ואחד | לא לחינם המערב כה נזהר בהטלות סנקציות (נוספות) על רוסיה | ושוב הוכיח המערב את עצמו כנמר של נייר המפחד להתעמת עימות פיזי מול עוצמה שווה הניצבת מולו

הקרמלין | צילום: יצחק הרני, פלאש 90

למתח השורר בעקבות איומי רוסיה לפלוש לאוקראינה ישנן השפעות מדיניות מרחיקות לכת, יחד עם השפעות כלכליות. במאמר זה אסקור בקצרה כמה מההשפעות הכלכליות שיש למהלך זה של רוסיה, ואתאר כיצד מהלך זה עתיד להשפיע על הכיס של כל אחד מאתנו.

רוסיה היא כיום הספקית החשובה ביותר של אירופה בתחום האנרגיה, וספקית עיקרית של מתכות חיוניות למערב, כמו ניקל, ופלוטוניום – מתכת הנמצאת אצל כל אדם מערבי במכשיר הטלפון שלו. מעבר לזה, רוסיה המתפתחת על 150 מיליון תושביה הנה צרכנית משמעותית של מוצרי צריכה מהמערב, ועשיריה בעלי נכסים רבים ורבי משמעות במקומות חשובים למדי, כמו לונדון וברלין.

אין ספק שרוסיה תיפגע מהעיצומים שיטילו עליה מדינות המערב – אך זה רחוק מלמוטט אותה ולעיצומים אלה יהיו השפעות חמורות על המערב. סין כבר שנים מתחננת לרוסיה שתספק לה עוד גז, דבר שרוסיה נמנעה ממנו עד כה בגלל מחובותיה לספק גז לאירופה (אגב, בימים אלה כבר שוקדים על הקמה של קו גז סיבירי נוסף שיספק גז לסין – בהשקעה סינית), רוסיה  תוכל לעקוף את הסנקציות באמצעות שימוש בסין  – ומדינות נוספות, וחברות קש. רוסיה תפגע במתקפות סייבר על נכסים אסטרטגיים למערב, תגביר את קשריה העסקיים עם אירן ללא חשש שאלה יפגעו בקשריה העסקיים עם ארצות הברית (במידה והסנקציות נגד אירן תמשכנה), תשבש מעבר של אוניות מערביות בנתיבי סחר, תערער את יציבותם הכלכלית של מדינות חסות אמריקאיות הגובלות איתה – כמו יפן, ותעודד אי יציבות פוליטית במערב (דבר שהיא כבר עושה). צריך לזכור שאוקראינה היא אסם התבואה של אירופה, כך שהשתלטות רוסית עליה יכולה לפגוע באספקת המזון באירופה ולעליית מחירי התבואה. זאת ועוד, חוסר התגובה הצבאית המערבית יעודד את סין להשתלט על טאיוואן – שהיסטורית, היא חלק בלתי נפרד מסין עד למהפכה קומוניסטית, בה מיוצרים למעלה מ-90% (!) מהצ'יפים החכמים בעולם.

עצירת אספקת הגז לאירופה תעלה את מחירי האנרגיה – ותחזיר חלק ממדינות אירופה להזדקק לפחם, עליית מחירים זאת תגרור באופן מידי אינפלציה באירופה (בדומה למה שקורה כעת בארץ, בעקבות עליית מחירי החשמל והדלק) שתהדהד גם כאן, חסימת השוק הרוסי תפגע בנתח שוק חשוב של חברות אירופיות – שחלקן פונות לפלח השוק הגבוה, כמו BMW, וחלקן לשוק הרחב כמו פפסי קולה, תעלה את מחירי מוצריהן ותפגע בהכנסתם. הלאמות רכוש מערבי ברוסיה תפגע גם כן בחברות מערביות רבות המושקעות בה, ובמקביל משקיעים רוסים חשובים במערב יחזירו השקעותיהם ובטח שלא ישקיעו השקעות חדשות  – מאחר וירגישו שהשקעתם לא בטוחה. החמור מכל, המערב לא יעז לעשות דבר דומה לסין – שהיא למעשה ה"מפעל של העולם", ותתיר את ריסנם של הסינים– וכשזה יקרה, סין, שגם כך דוגלת באימפריאליזם כלכלי, תחזיק את המערב בגרונו. בהקשר זה חשוב לציין שארצות הברית חייבת מיליארדי דולרים לסין, וכך גם מדינות רבות באפריקה ואירופה שנכנסו "למלכודת חוב" מול סין. אם המערב ישמוט את חובותיו כלפי סין או יקפיא את החזריו במקרה של כיבוש טאיוואן על ידי סין – הדבר יהיה הרסני לכל מי שמייצר בסין. בנוסף, ישנה סבירות גבוהה שמהלך זה יוביל למלחמה פיזית מול המערב ולניסיון התפשטות סיני למדינות שכנות, תוך ברית עם רוסיה והכרה בתביעותיה הטריטוריאליות גם במדינות הבלטיות ופולין. כידוע, את מלחמת העולם הרביעית כבר ילחמו עם אבנים ומקלות.

האינפלציה באירופה, עליית מחירי המוצרים, צמצום השווקים, המחסור במתכות חיוניות למערב תפגע בסופו של דבר בכל אחד ואחד. לא לחינם המערב כה נזהר בהטלות סנקציות (נוספות) על רוסיה, ושוב הוכיח המערב את עצמו כנמר של נייר המפחד להתעמת עימות פיזי מול עוצמה שווה הניצבת מולו.

האם אנו בצד הנכון של המתרס?

הכותב הוא מנכ"ל "מלאכת מחשבת, יזמות ואסטרטגיה", מחבר הספר "להבקיע מאה שערים", ומחבר שותף של הספר "Striking Kosher Gold"

כתיבת תגובה