זה לא מאצ'ינג – זו השקעה!

הזדמנויות ההשקעה במיזמי הייטק מבטיחים במנגנון חדש שמאפשר גם לכם להצטרף לעולם של השקעות במגוון חברות שעד לאחרונה היו סגורות בפני משקיעים פרטיים • כך פועלת השיטה שכולם יכולים להפוך בה למשקיעים – בעיקר בחברות הייטק מצליחות

האקזיטים הרבים שאנו קוראים עליהם כפעם בפעם מסעירים את רוחנו. איך ייתכן, אנו שואלים את עצמנו, שבמקרה הטוב רק קרן הפנסיה או בית ההשקעות שלנו שמנהל אותה שם את האצבע במקום הנכון וגרף את הרווחים שמתחלקים לשברירי אחוזים למאות אלפי לקוחות? במקרה הפחות טוב, בכלל לא היינו שם כדי ליהנות ממאות אחוזי התשואה…

מדוע אנחנו לא שם?

רוב האקזיטים שאנו מכירים – משום שהם סובבים על ציר עשרות או מאות המיליונים ומתפרסמים בשל כך – מגיעים מעולם ההייטק. אבל אפילו בני אומת הסטארט אפ, לא מוצאים את הדרך להפוך לחלק מהחגיגה המרשימה.

וכאן אנו מגיעים אל הסוד הקטן והשמור של מי שכן מחככים ידיים כשהם קוראים על אקזיט זה או אחר, אפילו 'קטן' יחסית – והסוד, טמון בעולם השקעת ההמונים.

אז מהי בעצם השקעת המונים, ומי יכול להשקיע בה – וכיצד מגיעים אל השקעות הסטארטאפ הבאות בעולם ההייטק שהוכיח כי הוא צופן רווחים נאים בתשואות שמדהימות את השוק בכל פעם מחדש?

"השקעת המונים היא פלטפורמה אינטרנטית מהירה ונוחה שמאפשרת למשקיעים למצוא השקעות בחברות ובמיזמים הייטק ישראליים פורצי דרך", מסביר רו"ח שוקי כהן שרת, מייסד פלטפורמת השקעות ההמונים Together, ויו"ר הדירקטוריון שלה. "זו ההזדמנות של המשקיע להיכנס לפלטפורמה, להתרשם מפורטפוליו החברות להשקעה שמופיעות בה, לבחור את אחת מהחברות שמעניינות אותו ולהשקיע בה כסף בתמורה למניות". כמה קל, ככה פשוט.

"אנחנו קוראים לזה 'הדמוקרטיזציה של השקעות ההמונים'. כל אחת ואחד יכולים להפוך לשותפים בהצלחת הסטארט-אפ ניישן של ההייטק הישראלי – שיש בו מבחר של חברות מעניינות. כעת הן סוף-סוף מונגשות לציבור הרחב", אומר רו"ח שוקי כהן שרת.

מייסדי החברה: לירן פלג, אלעד שמש, שוקי כהן שרת | תמונה: מאי בינסטוק

מה הייחודיות של פלטפורמת ההשקעות מבית Together?

"הייחודיות שלנו מתבטאת בשילוב בין משקיעים חכמים לבין משקיעים מהציבור הרחב. המשמעות היא שמשקיעי הציבור הרחב יודעים שהם מבצעים השקעה חכמה יחד עם משקיעים מנוסים בתעשיית ההייטק הישראלי המצליחה. כך, גדלה משמעותית תחושת הביטחון של המשקיעים וכך גם מצטברים סכומים משמעותיים לחברות שנבחרו ומוצגות על ידנו".

גם משקיעים קטנים יכולים להצטרף להשקעות המונים?

"בהחלט", משיב אלעד שמש, מייסד ומנכ"ל Together "הפלטפורמה הזו מאפשרת לכל אדם לקחת חלק קטן במיזם בהתאם לבחירה שלו – מיזם שהוא, כמשקיע, מאמין בו ובסיכויי ההצלחה שלו",

לדבריו, ההשקעה במיזם, כיום, אינה מזקיקה כל ידע מוקדם. בהליך פשוט וידידותי, המשקיע מעיין במיזם שבו הוא רוצה לקחת חלק, בוחר אותו נרשם בהליך פשוט, בוחר את סכום ההשקעה ואמצעי התשלום כשכמובן, הכל בהתאם לתקנות הרשות לניירות ערך. "זה אפילו יותר קל מלהטעין רב-קו", אומר אלעד שמש.

רווח לשני הצדדים

ומי מרוויח מההשקעות ההמונים הללו?

מתברר שהפלטפורמה טובה לכל הצדדים. "בשל העובדה שעל פי חוק ניירות הערך, כל חברה שרוצה לגייס יותר מ-35 משקיעים או להציע את מניותיה ליותר מ-35 אנשים, חייבת להירשם בבורסה, להפיק תשקיף ועוד – חברות רבות פשוט נמנעות מהנפקה בורסאית. ההרשמה, התשקיף ועוד, הם תהליכים שאורכים זמן רב וכרוכים בעלויות רבות.

"כתוצאה מכך", מסביר רו"ח כהן שרת, "חברות שיש להן מוצרים נהדרים, לא יכולות להציע את מניותיהן לציבור הרחב. חברה שרוצה לגייס בנאסד"ק, למשל, 5 מיליון דולר, צריכה להקצות כמיליון דולר רק לפרוצדורה הציבורית. אבל כאן מגיעה הקריצה של החברות הללו למשקיעים בפלטפורמות השקעות ההמונים: אם הן מגייסות השקעה דרך פלטפורמה להשקעות המונים, היא תידרש לשלם רק כ-150 אלף דולר. לא בכדי ענף השקעות ההמונים בעולם מציג צמיחה יוצאת דופן.

"כך החברות נהנות מהאפשרות להציג עצמן בפני הציבור הרחב ולהציע לו להצטרף להשקעה וכך לגייס בקלות רבה יותר את הכסף הדרוש".

כמובן, שלא רק החברות מרוויחות – גם המשקיע מרוויח. הגיוס המהיר לחברות מבטיח להן הוצאה מועטה ויכולת להתקדם עם המיזמים שלהן הלאה, באופן שיקרב את הצמיחה המטאורית והתשואות של עולם ההייטק למשקיע – ביתר מהירות.

בחירה – רגע לפני ה'פיק'

ואיך יודעים באיזו חברה כדאי להשקיע? איך יודעים היכן הסיכוי רב על הסיכון?

רו"ח כהן שרת: "בכלכלה ידוע שאין סיכוי ללא סיכון. החכמה היא, לצמצם את הסיכון ככל שניתן ולהגדיל את סיכויי ההצלחה במקסימום האפשרי. זו בדיוק הסיבה לתהליך הסינון הקפדני שאנו מבצעים לפני בחירת חברה לעלייה לאוויר לקמפיין.

"מרבית חברות ההייטק המועדות לכישלון נמצאות בשלבים הראשוניים שלהן. לכן כתנאי בסיס, חברה שרוצה לגייס באמצעותנו, חייבת להיות בשלב שמרבית הסיכון הטכנולוגי כבר מאחוריה. עליה להיות עם מוצר או לקראת השלמת המוצר, ומצד שני עליה להימצא לפני הפריצה הגדולה שלה לשוק. הסטטוס הזה מאפשר למשקיע להיכנס במחיר שהוא עדיין אטרקטיבי מאוד".

אלעד שמש מוסיף: "לכל חברה שאנו בוחרים להעלות לגיוס באמצעות הפלטפורמה יש צוות מגובש, מקצועי ומנוסה, שנושם את הפרויקט ועוסק בו מבוקר ועד ערב. אותו הצוות כבר יודע כיצד לפעול ויש בו אנשים בכירים בעלי רקורד מוכח. חשוב לא פחות הוא המוצר – הטכנולוגיה הטמונה בו וגודל השוק הפוטנציאלי שלו. פרמטר מהותי נוסף היא העובדה שהחברה עצמה כבר גייסה סכומים משמעותיים ממשקיעים מנוסים, הדבר נותן לה בסיס איתן ויציב".

הפלטפורמה ב- Togetherמתאימה במיוחד להמונים, דווקא בשל כך שיכולים להשקיע בה בראש שקט: החברה משגרת עדכונים שוטפים אודות ההשקעה וכמובן, על תשואותיה כאשר הן מגיעות.

בעוד שהמשקיע נותן אמונו ב- Together, החברה מצדה דואגת, בהתאם להוראות הרשות לניירות ערך, לפתוח גוף מוסדי מוביל המנהל את חשבון הנאמנות הנפרד שנפתח לכל משקיע. בנוסף, הכסף שהושקע אינו מגיע מיד לחברה שהמשקיע בחר בה – עד שזו תגיע ליעד הכספי שהוגדר לפרויקט בתחילתו. "התהליך כולו מתנהל בהליך סדור על פי הוראות הרשות לניירות ערך", מדגישים, ב- Together.

ומהו אורך טווח ההשקעה בממוצע?

מנכ"ל החברה, אלעד שמש, מסביר, כי מדובר בהשקעות בסכומים קטנים יחסית, של כמה אלפי שקלים, ורוב המשקיעים מחכים לאקזיט הגדול כדי לממש את התשואה על ההשקעה. ככלל, לרוב זו השקעה ארוכת טווח, ובמהלכה המשקיע מעודכן בכל אירוע חשוב שמתרחש בחברה".

ויש אירועים כאלה ש'מקפיצים' שווי של חברות…

רו"ח כהן שרת מבהיר, כי "חשוב לזכור שלא כולם מחזיקים בפיתוח דוגמת 'ווייז', 'מובילאיי' או רכב אוטונומי. לא כל העסקאות גורפות אקזיטים בסכומים עצומים כמו בעסקאות הידועות ההן, אבל בהחלט ישנם הרבה מאוד סיפורי הצלחה שעומדים בזכות עצמם והם לא מועטים בתחום ההייטק, וזה קורה לשמחתנו כל הזמן".

כתיבת תגובה