התחבורה הציבורית תייתר את הצורך בשתי חניות

דירות קטנות הרבה יותר כדי שזוג צעיר וחלקי אוכלוסיה נוספים יוכלו לרכוש דירות, פחות חניות תחת הבית והמשרד והרבה יותר תכניות לקידום תחבורה ציבורית – והפינאלה: סיום ההקצאות לבתים צמודי קרקע שאט אט ייעלמו מהנוף("מגדלים שם ג'יפים, לא חקלאות") • משנתה של מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, שהתבטאה נחרצות בנושא, בעבר, ממשיכה להדהד • לאחרונה, העניקה זילבר הרחבה לדברים, ופרשה את משנתה בפרוטרוט

הפתרון להסעת המונים. מנהרת מטרו בחו"ל | מקור: Pixabay

"אין משבר תכנוני, יש משבר ביצוע", אמר השר דרעי בשלהי 2021. בדבריו, הרחיב דרעי והסביר כי יש מלאי אדיר של דירות שמחכות לקבלנים שיבצעו את בנייתן. מומחי הנדל"ן הגיבו ל'ביזנעס' כי דרעי יגלה מהר מאוד שהמלאי שלו נמצא בעיקר בפריפריה ואולי זאת הסיבה שהקבלנים לא ממש מתלהבים ממנו. בתחילתו של חודש מרץ, פחות משלשה חודשים לאחר אותה הצהרה של השר דרעי לסיכום 2020, אמרה מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, כי עידן צמודי הקרקע תם, וכי מפני שאין מקום לכל המכוניות, ייווצר צורך בהתבססות על תחבורה ציבורית.

האם אנחנו אכן בדרך לדירות יותר קטנות – בכמות שתעלים את הדירות הגדולות כמעט, מהנוף, נפסיק לראות שכונות יוקרה של בתים צמודי קרקע, והתחבורה הציבורית תעשה סוף לשתי חניות בטאבו לכל דירה? את ההרחבה המלאה לדברים, העניקה זילבר להילה ציאון ולאסף זגריזק בראיון מיוחד שהעניקה ל'ממון' (המוסף הכלכלי של 'ידיעות אחרונות') ול-ynet וממנו נצטט בשינויי עריכה.

בראיון, אמרה מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר כי "אנחנו דואגים לא רק לכמויות של דירות אלא גם לאיכות בתכנון. אנו מסתכלים ברמה האסטרטגית ארוכת הטווח, לא מכבים שרפות. ישראל מכפילה את עצמה וזה האירוע הגדול". המראיינים מציינים, כי מי שאחראית על קידום התכניות הללו, יודעת שכנראה רק הדור הבא יוכל ליהנות מהן. תכנית המטרו, לצד תכניות ענק של מאות אלפי דירות באזור המרכז כמו רובע שדה דב, תעש השרון, תכנית פי גלילות – יקרמו עור וגידים רק עוד שנים. ואם שואלים אותה, למרות משבר הקורונה שהביא להאטה בקצב אישור התוכניות, אין בכלל משבר בתכנון. אז מה יש? "משבר בביצוע".

"אנחנו מאשרים את התוכניות – משרדי הממשלה צריכים לדאוג לתקציב ולביצוע", אומרת זילבר, שמבחינתה רק צריך להעלות את השופלים והטרקטורים על הקרקע: "כל הרשויות קיימות, הן רק צריכות לפעול. לא צריך עוד רשות שתתאם בין הגורמים, צריך להעיר את גופי הביצוע. אני יודעת כמה תוכניות יש לי בכל מחוז ובאיזה שלב, אבל צריך את השלב הבא – שלב ההיתרים, שלב הביצוע, שלב הסרת החסמים בתשתיות. יהיה נכון שמשרד ראש הממשלה ייקח על עצמו את האחריות ללוות את השלבים הללו קדימה".

ייעול, ניצול וגיוון

בהמשך, מתייחסת זילבר לתכל'ס. "אנחנו רוצים לייעל את השימוש בקרקע. אין מקום יותר לצמודי קרקע, ואם נתכנן אותם נצטרך לבנות על שטחים פתוחים. זה לא שכל האזורים הכפריים הם חקלאיים. במקום חקלאות חלקם מגדלים ג'יפים בחצר. לא נוכל להמשיך לתת יד לתכנון בתים מהסוג הזה. חייבים לתכנן בצורה צפופה יותר", היא אומרת, ומוסיפה שגם מבחינה תחבורתית, המדינה לא יכולה להרשות לעצמה יישובים כאלה כי "הכל שם מבוסס רק על רכב פרטי".

לדבריה, גם דירות עם שתי חניות צמודות, ייעלמו מהמפה התכנונית. "היום כבר לא נאשר חניות כאלה. אם יש תחבורה ציבורית ליד הבית, לא תהיה חניה צמודה", היא אומרת. "זה אולי קשה לאנשים אבל זה העתיד. ליד המטרו והרכבת הקלה לא יהיו תקני חניה או משרדים עם חניות מוצמדות. החיים השתנו והחלום של צמוד קרקע עם חניה יתחלף בחלום של דירה שבקרבתה תחבורה ציבורית, תעסוקה, גני משחקים, מדרכות רחבות, צל ושדרות עצים".

חניה לכלי רכב אחד בלבד | צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

ומה יהיה הסיכוי של זוג צעיר לרכוש דירה? זילבר עונה גם על זה: "מחקר שאנו עורכים בימים אלה במינהל מעלה את הצורך המהותי בגיוון התמהיל של יחידות הדיור. המהפכה התכנונית הבאה תהיה בדיוק בתחום הזה: לא נאשר יותר רק דירות 4 חדרים עם מרפסת, נקדם יותר דירות קטנות של 2-3 חדרים בגוש דן ובמרכזי הערים. ואז יכול להיות שזוג צעיר יתחיל בדירה קטנה – ואחר כך יעבור לנכס גדול יותר".

עוד אמרה, כי "אנחנו במשבר תשתיות ענק וחלק מהעניין זה תכנון נכון שמסתכל קדימה לראייה כוללת. במקום לאשר תוספת של מאות דירות על ידי הקלות, אפשר לתת את כל זכויות הבנייה מלכתחילה, בתוכניות שיותאמו מראש לצורכי הביוב, הניקוז והתחבורה הציבורית. כשמאושרת תכנית של 1,500 דירות ובסוף יש בהיתר הבנייה תכנית עם 2,000 דירות – אני מבינה שהתכנון התקלקל, שהראייה הרחבה התבטלה. יש כמעט 20 ועדות ערר שעוסקות ברישוי, ואחת הבעיות הגדולות שלהן היא הטיפול בהקלות, שיוצר הליך מתמשך. בחו"ל אין דבר כזה. אנחנו לא מתכננים מתוך היסטריה, אנחנו מתכננים תכניות עם ראייה כוללת".

אשר למתחמי התעסוקה, אמרה זילבר כי "יש לנו תכנית שחוזה כמה מקומות תעסוקה צריך ל-16 מיליון תושבים, וחלק גדול רוצה לעבוד ליד הבית. היה צריך להתייחס גם לסוגיית הארנונה לעסקים. אבל כשבחנו כמה שטחי תעסוקה אושרו בכל המדינה, הבנו שאושרו הרבה מעבר לנדרש", היא אומרת, ומוסיפה שהאתגר הוא קידום מתחמי תעסוקה משותפים לכמה רשויות: "היום אין ערך מוסף לאזור תעסוקה, אם הוא מתוכנן לא נכון ולא שותפות לו כמה רשויות מקומיות. לא כל רשות צריכה מיליוני מ"ר של עסקים, אבל כל אחת רוצה את המיליונים שלה. רק במחוז מרכז יש 60 מיליון מ"ר מאושרים לתעסוקה אבל בנויים רק 14 מיליון מ"ר. יש תכניות באוויר שלא מומשו וכך אני מאבדת את הקרקע פעמיים – פעם אחת הייתי יכולה לבנות שם דירות או להשאיר שטח פתוח, פעם שנייה המימוש נמוך. אנחנו בוחנים איך גורמים לאזורי תעסוקה להיות נכונים יותר".

בהמשך אמרה, "דירות לא יכולות להיות תירוץ להרס הסביבה. כשאישרנו כמות גדולה של דירות אישרנו במקביל שמורות טבע חדשות, וגם הובלנו את תמ"א 1 לשמירה על החופים. למרות התכנון האינטנסיבי בגוש דן – שמרנו על עשרות אלפי דונמים של שטחים פתוחים. אני מכירה בחשיבות הגופים הירוקים, זה חשוב כשהם מפנים זרקור כשהם חושבים ששגינו, ואנחנו יודעים למצוא את האיזונים. לא באנו להילחם, באנו להפוך את המדינה לטובה יותר".

תחבורה ציבורית – חובה בסיסית

לפי המראיינים, זילבר עצמה לא משתמשת בתחבורה ציבורית משום שהיא גרה במקום שאין אליו תחבורה ציבורית טובה, אך נהנית לנסוע ברכבת הקלה בירושלים. יחד עם זאת, כמעט 90% מהנסיעות מבוצעות באוטובוסים ושם החוויה שונה. לדבריה, "המינהל עובד על תוספת נתיבי תחבורה ציבורית וכל תמ"א 42 שאושרה במועצה הארצית מתבססת על זה, על חניוני חנה וסע, על קישוריות טובה".

כשהמראיינים מציינים את התכנון הלקוי של קווים רבין מדי, סיבוביים, ארוכים ולא יעילים, היא אומרת: "הראייה שלנו היום שונה לגמרי, אנחנו עושים תוכניות מוטות תחב"צ כי אם יש לך 500 דירות בגבעה מרוחקת יהיה קשה להעביר בה תחבורה ציבורית. במודיעין למשל קיבלנו החלטה לא לקפוץ לגבעה הבאה כדי לפתח את העיר, אלא ללכת על תכנון קומפקטי שישען על התחב"צ והרכבת. בתוכניות אחרות אנחנו מעבים סביב התחנות של התחבורה הציבורית".

"יותר שטחים פתוחים". גינת משחקים בשכונת בצוותא, חריש | באדיבות המצלם

המראיינים ציינו, כי ב-2016 עלתה יוזמה במשרד האוצר לבטל את התלות של קידום בנייה חדשה למגורים בקיומם של תנאים מקדימים כמו תשתיות תחבורה. לגולשי 'ביזנעס' שעוקבים אחרי סיקור הנושא שממחיש כמה חשובה היוזמה – התופעה מוכרת, ולרוכשי 'מחיר למשתכן' – הבעיה היא חלק מהיומיום המתסכל. המשמעות היא שהיום יש דירות, אבל לפעמים אין רשת כבישים מספקת, תחנות אוטובוס, מדרכות, קווי תחבורה ציבורית. לדברי זילבר, הם לא מאשרים תכנית בלי מדרכה, אבל גם לא קובעים שזה יהיה תנאי לאישור התוכנית. "הכל תלוי בביצוע", לדבריה. כשהמראיינים מעירים כי במבחן התוצאה אנשים לא משורתים כמו שצריך מבחינת תחבורה ציבורית, היא עונה, "זו שאלה למשרד התחבורה, אני מאשרת את התכנון".

"המטרו נחוץ כבר כיום"

ומה לגבי תחנות הרכבת שממוקמות קילומטרים מחוץ לערים? "צריך לקדם את התחב"צ איפה שנכון ואיפה שיש ביקושים. נכון שחוץ מהשם שלה, תחנת קריית מלאכי לא קשורה לקריית מלאכי. התכניות שמאשרים היום מגיעות למרכזי הערים, כי כל תוואי כזה עולה הרבה כסף ואם כבר משקיעים צריך לעשות זאת נכון". המראיינים ממהרים להעיר לה, כי הלקח לא נלמד. המסילה המזרחית תיפתח ב-2026 וגם שם תחנות הרכבת ממוקמות מחוץ לערים. זילבר טוענת כי "התפקיד שלה קצת אחר, היא לא מסילה עירונית אלא צריכה לתת מענה של חנה וסע. צריך לזכור שלא כולן יהיו תחנות עירוניות, זו רכבת מאספת מכל האזור".

בהמשך אמרה, כי "הלוואי שהייתי יכולה לרדת לרכבת הקלה ולא לקחת רכב. בחו"ל אנחנו משתמשים רק בתחב"צ כי היא אמינה, ופה זה עוד לא קיים. אי אפשר להתעלל בתושבים. אני מקווה שהמדינה תדע להשקיע את כל הנדרש בתחבורה כי זה הרבה כסף והרבה תשתיות. זו מהפכה ענקית שחייבת להתרחש ב-20 השנים הקרובות כי אין לנו אופציה אחרת".

לדבריה, הדרך המרכזית לקדם את מהפכת התחבורה הציבורית, היא בקידום תכנית המטרו בגוש דן. תכנית הענק, שהאומדן לביצועה עומד על 150 מיליארד שקל, כוללת שלושה קווים שירשתו את גוש דן מתחת לאדמה. בעוד שבמינהל מקדמים את התוכנית במרץ, שרת התחבורה, מירי רגב, הדהימה את כל אנשי המקצוע והצהירה שהיא מתנגדת לביצועה.

תחנות ב-109 נקודות ו-24 ערים. מטרו בחו"ל | מקור: Pixabay

זילבר – שנציין כי הריאיון עמה התקיים לפני הבחירות – התחמקה מהתייחסות להצהרה הפוליטית של רגב, אך אמרה כי "מטרופולין תל אביב בלי המטרו לא יוכל להתקיים. הצרכים של המטרו לא יהיו בעתיד, הם קיימים היום. אלו תכניות כבדות וגדולות אבל הן יהפכו אותנו למדינה יותר מתקדמת, תהיה חגיגה אורבנית. אנחנו ממשיכים, אף אחד לא אמר לנו להפסיק את התכנון. אם לא יהיה (מטרו. ד"ש) תקבלו זכויות בנייה ל-10 קומות, ועם מטרו תוכלו לעלות גם ל-70 קומות. לאשר את המטרו בלי לבנות זו תהיה בכייה לדורות".

כתיבת תגובה