התקווה האחרונה מטראמפ: 9,000 יח"ד בעטרות

הקרקע שנרכשה כדין לפני מעל מאה שנה עומדת במרכז הסערה • האם שדה התעופה בעטרות יעבור לרשות הפלסטינים בהסכם עתידי כלשהו או ששכונה יהודית בת 9,000 יח"ד לפחות, תוקם בה • בין היתר, מיועדות 1,500 יח"ד לחרדים

עטרות | הדמיה: משרד השיכון

האנשים המעורים בבנייה בארץ ישראל לחרדים ולדתיים, שמחים לקרוא כל בוקר את דברי נשיא ארה"ב המכהן – עדיין – דונאלד טראמפ, הטוען לניצחונו. הכל יודעים כי אם 'דונלד ג'ון בן פרד' – שעליו התפללו יהודי ארה"ב, ולא רק הם – ימשיך לשבת בחדר הסגלגל הבנייה מעבר לקו בירוק תימשך עוד ועוד. לעומת זאת, ג'ו ביידן שעדיין צרובה בזיכרונו תקרית אישור תוספת יח"ד לשכונת רמת שלמה בביקורו בארץ בשנת 2010, לא ישוש לאשר בנייה שכזאת.

דווקא לכן ועל רקע עת הדמדומים שבין חילופי הגברי בממשל בארה"ב, מנסים גורמים שונים לקדם במהירות את אישורי הבנייה מוושינגטון על קרקעות שדה התעופה העתיק 'עטרות' שבצפון ירושלים.

על פי פרסומים שונים מדובר על סדר גודל של כ-9,000 יח"ד בתוספת מאות אלפי מטרים של שטחי תעסוקה ומסחר.

נציין, כי למרות הטענות הפלשתיניות-אירופאיות-אמריקניות כי השטחים הללו הם שטח כבוש מזמן מלחמת השחרור, מדובר על שטח של כ-1300 דונם אותם רכש הד"ר רופין בשמה של 'הכשרת הישוב' לפני יותר מ-100 שנה. בהמשך, הפקיעו הבריטים חלק מהאדמות של המושב הצעיר, והקימו עליהם שדה תעופה שהלך והתרחב עוד ועוד.

בתקופה האחרונה מנסה ראש הממשלה בנימין נתניהו לתאם מול ארה”ב את קידום תוכניות הבניה במקום. נציין כי בתוך המספר הגבוה של יחידות הדיור האמורות, טמונות כ-1,500 יח"ד שייבנו כשכונה שתקרא ע"ש מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל והן יהיו מיועדות לבני הציבור החרדי.

השכונה עברה טכנית את השלב של 'עמידה בתנאי סף' (השלב הראשון של התכנון) אבל במנהל התכנון במשרד הפנים מנועים מאישורה, בשל מה שנקרא 'רגישות בטחונית'. שם קוד לבעיות בינלאומיות שרק נשיא חזק של ארה"ב יכול לשחרר אותן.

חשוב לזכור, כי גם לאחר שיינתן אור ירוק מהבית הלבן לתכנית – כולה, או חלקה – יש עדיין שלבים לא מועטים בתכנית שיש לתכנן, והדבר יארך עוד מספר שנים. כעת התוכנית צריכה להגיע לשלב ההפקדה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ובניה של אזור ירושלים, אולם האישור המדיני לכך מתעכב כבר שנים ארוכות.

לטענת נדב שרגאי (במאמרו באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה) אותר שטח עבור תיירות מוסלמית לקודשי האסלאם, שישראל אמורה לאפשר לפלסטינים את הקמתו בעטרות על פי עסקת המאה, וזאת לבקשת נתניהו.

שדה התעופה עטרות פעל לסירוגין בין השנים 1924-2000 ונסגר בתקופת האינתיפאדה השנייה לאחר שהתברר שהמקום מטווח על ידי מחבלים פלשתינים. ראש הממשלה המנוח מנחם בגין, ביקש לנחות במקום בשובו מהסכם השלום עם מצרים וראה בכך את חיזוק המקום בידיים ישראליות.

הפלשתינים בטוחים עד היום שהמקום שייך להם. במהלך שיחות קמפ דיויד עם אהוד ברק, הוצע ניהול משותף בשדה התעופה עטרות (רה"מ לשעבר אהוד אולמרט הציע אף הוא הצעה דומה), אולם הפלשתינים התנגדו לכך וטענו 'כולה שלי'.

יצוין כי סיעת 'התעוררות' בראשות עופר ברקוביץ' פנתה לאחרונה לראש העיר משה ליאון ירושלים בדרישה לקידום הבנייה היהודית במקום. לטענת ברקוביץ' יש בבנייה במקום פתרון מעולה למצוקת הדיור במגזר החרדי בעיר ירושלים, במקביל למניעת הפגיעה בערכי הקרקע בשכונות אחרות.

כתיבת תגובה