חיים של 'אחריות'

הוא היה איש של אחריות, של פעילות ושל סיוע תמידי למען זולתו • משפחות רבות עוד יחובו לו שנים ארוכות את חייהן הכלכליים • איש התקשורת יעקב פלבינסקי בשורות פרידה על הפן הפחות מדובר בדמותו של ר' חיים הר כסף ז"ל, שנלב"ע באורח טראגי

ההמונים בהלווייתו של ר' חיים הר כסף ז"ל | באדיבות המצלם

רק שעות לאחר התאונה הקטלנית שגבתה את חייו עתירי המעש של איש החסד ר' חיים הר כסף ז"ל, כשהתזכורת המסורתית שלו לספירת העומר לא הגיעה כפי שנהג מדי ערב בימי הספירה, תחושת האובדן מילאה לראשונה את התודעה שהגיבה עד אז – כהרגלה – בהתכחשות.

יש אנשים שבלתי אפשרי לכתוב את שמם בהקשר לעבר. הם מתכתבים עם ההווה, נוכחים בחייהם של רבים גם לאחר פטירתם. אחד מהם, שהשיב את נשמתו באורח טראגי בעיצומו של חול המועד פסח, הוא ר' חיים הר כסף ז"ל.

גם בעוד שנים רבות שמו יהיה חלק אינטגרלי מההווה. הוא נוכח, גם עכשיו, בחייהם של אנשים רבים שחייהם הפיזיים והכלכליים נזקפים לפעילותו האמיצה. הוא לקח את ה'אחריות' לידיים, ופעל בנחישות כדי להבטיח למשפחות רבות עתיד כלכלי טוב יותר. או כפי שהוא אמר לי באחד ממפגשנו: "זה כל העבודה שלי, זו המטרה שלי בעמותה שהקמתי" – לגרום לאנשים, גם כאלה שהוצאה לפועל טרם הידפקה על דלתם, ליטול אחריות על התנהלותם הפיננסית. בכך הוא היה שונה מארגוני חסד אחרים – הוא העדיף לגרום לאנשים ליטול אחריות ולא ליטול את האחריות עבורם.

אנשים הגיעו אליו, כאחד מראשי עמותת 'אחריות – ייצוג והכוון כלכלי', במצבים הכלכליים הגרועים ביותר. הוא נחשף במהלך השנים למקרים קשים של משפחות מכל הקשת החרדית שנקלעו למשברים, וסלל עבורן את הנתיב שאיפשר להן לחזור לחיים. ולצד כל הסיפורים שסופרו, מרבית המקרים שהוא היה מעורב בהם לא יסופרו לעולם.

איש של אחריות. חיים הר כסף ז"ל

אחד מהם, אליו נחשפתי לאחרונה במסגרת פרויקט כלכלי שהוא נרתם – כהרגלו – לסייע, הוא סיפורו של אברך טרי שעשה טעות כלכלית אחת שעלתה לו ביוקר. "הוא עשה טעות אחת, נכנס לסחרחורת, ונבלע תוך שנים ספורות במערבולת אימתנית שאיימה לשטוף אותו ואת משפחתו", הסביר הר כסף. "עכשיו הוא כאן, עומד על הרגליים". אותו אברך מעיד כי השתקם לחלוטין הודות לפעילותו הנחושה של המנוח ז"ל. "אם תרצה", הוא אמר מיד לאחר המפגש עם אותו אברך, "יש עוד רבים שיסכימו להתראיין בלי להיחשף בשמם, אך רבים עוד יותר שמעדיפים לשמור את החוויות שלהם בזיכרון".

כמי שהיה כתובת טבעית לנושאי כלכלה בחברה החרדית, הוא מעולם לא סירב לסייע. תשובתו הייתה: "הלוואי שהכתבה תעלה ותתפוס, יש בה הרבה דם וזיעה, אשמח מאאאאד (כך במקור) לעזור לך בזה. זו שליחות". כך הוא ראה את תפקידו, את חייו.

בבוקר האחרון, בשעות האחרונות לחייו, הוא פרסם הגיג תורני על כך ששמחת החג היא גם בשעה שמצה (מלשון מצה ומריבה) ומרור (קושי) מונחים לפניך. לחשוב על המשפחות הרבות שחייבות לו את קיומן הפיזי והכלכלי ואת השמחה שהביא להן גם בשעות של קושי, ולהצטמרר. שלא במתכוון, ה'ווארט' האחרון שלו ממחיש יותר מכל את מפעל חייו.

יהי זכרו ברוך.

ידידיו של חיים הר כסף לארגון 'הצלה' בו התנדב והציל חיים רבים, במסע הלווייתו | באדיבות המצלם

כתיבת תגובה